Näin pitkään sähköautolla pitää ajaa, että sen ostaminen kannattaa - Yle vertaili
Sähköauto maksaa noin 15 000 euroa enemmän kuin vastaava bensiini- tai dieselauto. Sähköllä pitää ajaa pitkään ennen kuin ajamisesta syntyneet säästöt ylittävät hankintahintojen erotuksen, kertoo Yle.
Sähköauto kuluttaa Suomen olosuhteissa 20 kilowattituntia sähköä sadalla kilometrillä. Sähkön hinnaksi on laskettu 12,7 senttiä kilowattitunnilta, joka on keskihinta sähkölämmitteisissä pientaloissa.
Vertailulaskelman mukaan bensiinillä kulkeva auto kuluttaa seitsemän litraa ja dieselillä kulkeva auto kuusi litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Bensiinin litrahinta on 1,54 euroa ja dieselin 1,34 euroa.
Sadan kilometrin matka maksaa sähköllä 2,53 euroa. Tämä säästää bensiiniin verrattuna 8,23 euroa ja dieseliin 5,52 euroa sadalla kilometrillä.
Sähköautolla pitää kuitenkin ajaa 182 000 kilometriä ennen kuin auton kallis hinta on säästetty takaisin. Keskivertoautoilija säästää erotuksen kymmenessä vuodessa ja dieselautoilija 15 vuodessa. Jos autoa käyttää vielä sen jälkeen, sähköautolla ajaminen tulee halvemmiksi.
Vertailu on tehty nykyhintojen perusteella. Polttoaineiden ja sähkön hinta voivat tulevaisuudessa kuitenkin muuttua. Hintaan vaikuttavat muun muassa verot. Laskelmassa ei ole myöskään huomioitu auton huoltamisen kuluja tai jälleenmyyntiarvoa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2015-06-03/N%C3%A4in-pit…
Kommentit (8)
Laskelmassa ei ole huomioitu huoltokustannuksia ja onko edes päästöperusteisia veroja. Näistä tulee helposti suhteellisen suuri ero. Sähköauton huolto lienee yksinkertaisempaa ja halvempaa ainakin muilta osin kuin akuston vaihdon osalta. Miten mahtavat autovakuuttajat suhtautua sähköautoihin?
Vierailija kirjoitti:
Laskelmassa ei ole huomioitu huoltokustannuksia ja onko edes päästöperusteisia veroja. Näistä tulee helposti suhteellisen suuri ero. Sähköauton huolto lienee yksinkertaisempaa ja halvempaa ainakin muilta osin kuin akuston vaihdon osalta. Miten mahtavat autovakuuttajat suhtautua sähköautoihin?
Huoltokustannuksissa ei säästä kovinkaan paljoa, koska kausihuollot ovat pakollisia joka tapauksessa. Se suodatin ja öljypönttö maksaa kymppejä per vuosi ja moottorin remmien yms. vaihdot ynnättynä auton eliniäksi korkeintaan pari tonnia. Loput huollot tulee renkaille, jarruille, iskunvaimentimille, ilmastoinnille, valoille, yms. yms. jotka ovat kuluvia osia myös sähköautoissa.
Järjetöntä kiimaa.
Kylmää kyytiä paska jäykkänä akkumittaria tuijottaen. Todelliset kilometrit jää alle puoleen mainosmiesten kilometreistä.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä kiimaa.
Kylmää kyytiä paska jäykkänä akkumittaria tuijottaen. Todelliset kilometrit jää alle puoleen mainosmiesten kilometreistä.
Juuri näin.
Miten olisi ydinreaktori autoon? Lentotukialus kulkee 25 vuotta ennenkuin polttoaine sauvat uusitaan.
sähköautoilija ei saa koskaan säästettyä erotusta. akut on pakko vaihtaa alle 10 vuodessa
Sähköautoilija säästää eniten, kun ei lähde ollenkaan tien päälle, koska ei kuitenkaan pääse perille. Se on se sähköauton varsinainen säästö ja onhan se iso säästö.
Tässä sähköautokeskustelussa sivuutetaan kokonaan yksi tärkeä pointti.
Sähköauto on peruskonstruktioltaan kehitysvaiheessa oleva tuote. Valmiita malleja on toki markkinoilla paljonkin, mutta itse teknologia on vielä raakile.
Ihmiset jotka ostavat auton ideologisessa hurmoksessa, hinnasta piittaamatta ja useinmiten tekniikasta mitään ymmärtämättä, loppuvat hyvin nopeasti. Suurin osa ymmärtää sen, että jos nyt ostaa sen 45000€ Hyundain ja kolmen vuoden kuluttua markkinoille tulee 35000€ Hyundai, jolla pääsee nykyisen 270km. sijasta 700km. yhdellä latauksella, romahtaa hallussa olevan Hyundain arvo samantien alle kolmannekseen, se ei kiinnosta enää ketään.
Pelkkä akkujen uusimisen kustannus tekee jo yksin ajamisesta yhtä kallista, kuin bensiini tai dieselautolla. Lisäksi jälleenmyyntiarvo riippuu täysin akkujen jäljelläolevasta käyttöajasta.