Miten muut myyjät reagoi kun saa tappouhkauksen asiakkaalta?
Olen itse vaatekaupassa ja eräs asiakas suuttui kun en suostunut tinkaamaan kaulaliinasta. Olen aika tuore alalla enkä oikein tiedä miten näihin tapauksiin kuuluu reagoida.
Kommentit (17)
Jokainen toki kokee asiat eri tavoin, mutta kuten tuossa on sanottu, asia täytyy purkaa, vaikka nyt tuntuisi, ettei asia vaivaa. Ja aina rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen kanssa tilanteen purku ja rikosilmoitus.
Minun tapauksessa kaupassa ei ollut mitään eikä ketään millä olisi voinut todistaa oikeudessa mitä uhkaaja sanoi. Siinä olisi ollut sana sanaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toki kokee asiat eri tavoin, mutta kuten tuossa on sanottu, asia täytyy purkaa, vaikka nyt tuntuisi, ettei asia vaivaa. Ja aina rikosilmoitus.
Minä lähtisin työterveyshuoltoon psykologin puheille. Myymäläpäälliköllä, yleensä tradenomilla, ei ole mitään pätevyyksiä toimia kuuntelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen kanssa tilanteen purku ja rikosilmoitus.
Minun tapauksessa kaupassa ei ollut mitään eikä ketään millä olisi voinut todistaa oikeudessa mitä uhkaaja sanoi. Siinä olisi ollut sana sanaa vastaan.
Siitä huolimatta rikosilmoitus. Uhkaus on rikos, vaikka todistajat puuttuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toki kokee asiat eri tavoin, mutta kuten tuossa on sanottu, asia täytyy purkaa, vaikka nyt tuntuisi, ettei asia vaivaa. Ja aina rikosilmoitus.
Minä lähtisin työterveyshuoltoon psykologin puheille. Myymäläpäälliköllä, yleensä tradenomilla, ei ole mitään pätevyyksiä toimia kuuntelijana.
Hyvin sanottu. Vastaan on tullut monenlaisia myymäläpäällikköjä / -vastaavia. Osa on aivan keskenkasvuisia monella tasolla, muutama hyvin fiksu ja kypsä on ollut joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen kanssa tilanteen purku ja rikosilmoitus.
Minun tapauksessa kaupassa ei ollut mitään eikä ketään millä olisi voinut todistaa oikeudessa mitä uhkaaja sanoi. Siinä olisi ollut sana sanaa vastaan.
Tarvittaessa tilanteen pystyy käymään läpi valvontakameroilta. Ja uhkaus on uhkaus, vaikka todistajia ei olisikaan.
"Selvä"
"Aha"
"Kiitos ja tervetuloa uudelleen!"
En ollut kauhean hyvä asiakaspalvelija, onneksi harjoittelu kesti vain 2kk. Tein aikaisemmin töitä päihdetyöntekijänä. Siellä ehdin tottua.
Vierailija kirjoitti:
"Selvä"
"Aha"
"Kiitos ja tervetuloa uudelleen!"En ollut kauhean hyvä asiakaspalvelija, onneksi harjoittelu kesti vain 2kk. Tein aikaisemmin töitä päihdetyöntekijänä. Siellä ehdin tottua.
Tappouhkauksiin ei tarvitse tottua. Minä lähdin saman tien kotiin varaamaan ajan psykologille työterveyshuollon kautta kun kerran vartija oli jossain muualla eikä paikan päällä häätämässä tätä häirikköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toki kokee asiat eri tavoin, mutta kuten tuossa on sanottu, asia täytyy purkaa, vaikka nyt tuntuisi, ettei asia vaivaa. Ja aina rikosilmoitus.
Minä lähtisin työterveyshuoltoon psykologin puheille. Myymäläpäälliköllä, yleensä tradenomilla, ei ole mitään pätevyyksiä toimia kuuntelijana.
Missähån todellisuudessa myymäläpäälikkö on tradenomi? Ylioppilaita tai merkonomeja ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toki kokee asiat eri tavoin, mutta kuten tuossa on sanottu, asia täytyy purkaa, vaikka nyt tuntuisi, ettei asia vaivaa. Ja aina rikosilmoitus.
Minä lähtisin työterveyshuoltoon psykologin puheille. Myymäläpäälliköllä, yleensä tradenomilla, ei ole mitään pätevyyksiä toimia kuuntelijana.
Missähån todellisuudessa myymäläpäälikkö on tradenomi? Ylioppilaita tai merkonomeja ne on.
Jossain perähikiän k-kaupassa tilanne voi olla toisin mutta meidän ketjuun ei oteta ellei ole korkeakoulutus. Myös joku tai jotkut rivimyyjät ("vuoropäälliköt") ovat tradenomeja ja nämä toimivat myymäläpäällikön sijaisina. Myyjät ovat aina vähintään merkonomeja.
Tappouhkauksia ei tarvitse kenenkään kuunnella. Itse sanoisin asiakkaalle, joka uhkaa hengen menetyksellä, ettei hänen tarvitse jatkossa asioida liikkeessä, ja jos hän siellä jatkossa siitä huolimatta pyörii, sanot että kutsut vartijat jollei poistu heti.
Ja tiedän, ettei vartijoiden kutsuminen ole mahdollista kaikkialla. Muttei ne asiakkaat sitä tiedä.
Tilanne kannattaa myös purkaa työterveyshuollon kanssa. Joskus työkaverit ja esimiehetkin osaavat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tappouhkauksia ei tarvitse kenenkään kuunnella. Itse sanoisin asiakkaalle, joka uhkaa hengen menetyksellä, ettei hänen tarvitse jatkossa asioida liikkeessä, ja jos hän siellä jatkossa siitä huolimatta pyörii, sanot että kutsut vartijat jollei poistu heti.
Ja tiedän, ettei vartijoiden kutsuminen ole mahdollista kaikkialla. Muttei ne asiakkaat sitä tiedä.
Tilanne kannattaa myös purkaa työterveyshuollon kanssa. Joskus työkaverit ja esimiehetkin osaavat auttaa.
Meillä pomo vähättelee noita tapauksia ja jopa painostaa työntekijöitä jättämään rikosilmoitus tekemättä.
Mä olin kerran töissä sellaisen alueen lähikaupassa, jossa kävi paljon juoppoja ja narkkeja. Tappouhkauksia tuli parhaimmillaan 5 viikon aikana. Jos kaikki olisi ilmoittanut, niin ei olisi varmaan ehtinyt töitä tehdä yhtään.
Siis voi herramunjee. Oikeesti, jonkun uhkauksen takia psykologin pakeille, sairaslomalle täydellä palkalla ja mitä muuta vielä? Miksi sille asiakkaalle ei voi vain sano, että sinulla on tästälähin porttikielto ja that's it? Ihmiset on niin h-vetin yliherkkiä nykyään...
Vierailija kirjoitti:
Siis voi herramunjee. Oikeesti, jonkun uhkauksen takia psykologin pakeille, sairaslomalle täydellä palkalla ja mitä muuta vielä? Miksi sille asiakkaalle ei voi vain sano, että sinulla on tästälähin porttikielto ja that's it? Ihmiset on niin h-vetin yliherkkiä nykyään...
Mietin samaa...vartija ja mahdollisesto poliisi toki paikalle jos häiriköinti on jatkuvaa.
Esimiehen kanssa tilanteen purku ja rikosilmoitus.