Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parantaisit liikenneturvallisuutta?

Vierailija
01.10.2018 |

Auttaako nopeusrajoitusten lasku enää? Voiko niitä edes enää laskea?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin kotiin, se parantaa turvallisuutta.

Vierailija
2/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaväli. Alko- ja huumeratti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin autoihin turvallisuutta lisäävää tekniikkaa. Kaistavahti pitää auton omalla kaistalla, auto estäisi ajamasta päin punaista, se pysähtyisi suojatien eteen jos jalankulkija on tulossa suojatielle, auto pitäisi väkisin riittävän turvavälin, estäisi ruuhkassa tarpeettomat ohitukset jne. Parasta kun kuski olisi autossa vain matkustajana ja kone hoitaa ajamisen turvallisesti.

Vierailija
4/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistaisi liittymisrampit. Ne ovat kamalan vaarallisia liukkaalla ja pimeällä. Varsinkin kun on lumi- tai vesisade.

Vierailija
5/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset varaisivat riittävästi aikaa siirtymiseen paikasta toiseen, niin kaikilla olisi kivempaa ja turvallisempaa, riippumatta siitä millä kulkuvälineellä liikutaan.

Vierailija
6/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälejä pitäisi voida valvoa teknisesti esim. niin, että jos vauhti on 80 km/h, turvaväli on 80 m jne. tai auto alkaa piipata kovalla äänellä. Joka syksy ja kevät on aivan turhia kolareita liian lyhyen turvavälin vuoksi. Ajokiellossa olevat poseen, jotta eivät pääse ikinä rattiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakot jos kulkee ilman heijastinta.

Vierailija
8/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkolukkoja enemmän. Vakuutushinnoista alennusta, jos osallistuu säännöllisesti ajokoulutuksiin. Niissä käytäisiin läpi kävelijän, pyöräilijän, mopoilijan, autoilijan ja raskaan liikenteen näkökulmia, taloudellisen ajon tekniikkaa ja rajuja onnettomuuscaseja herättämään vähän ajatuksia. Pyörätiet ja säännöt selkeämmiksi, ainakin nykysäännöillä ja liikenteen järjestelyillä on vaikeaa ajaa yhtä aikaa laillisesti ja turvallisesti. Enemmän stop-merkkejä. Nuoret kuljettajat tehosyyniin. Asuinalueille matalat nopeudet. Maantieverkoston hoitamiseen rahaa, esimerkiksi meijeriautojen pitäisi päästä tiloille perille talvisin. 

Kouluista aina viiden kilometrin säteellä alemmat nopeudet, koska se on jonkun koulumatkaa.

Enemmän vapaaehtoisten suorittamia laskentoja, kuten päin punaisia ajamista, suojatien eteen pysähtymistä, ilman heijastinta tai pyöränvaloa liikkumista yms. omissa yhteisöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti-ikä 22 vuoteen ja kortit pois keski-ikäisiltä naisilta ja vanhuksilta.

Vierailija
10/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoihin kamera ja kännykkä -yhdistelmä. Takakamera lukee rekkarikilven, jos takana tullaan liian lähelle. Palvelu tekee automaattipuhelun auton omistajalle. "Ajatte liian lähellä edessäkulkevaa. Olkaa hyvä ja jättäkää turvaväliä enemmän. Kiitos. Ni kör..." ja sitten jossain vaiheessa jotain sanktion uhkaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako nopeusrajoitusten lasku enää? Voiko niitä edes enää laskea?

Pakottaisin kaikki trikookiitäjät pois ajoradalta.

Vierailija
12/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijoille heijastin pakolliseksi. Samoin pyöräilijöille valot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastamalla muita tienkäyttäjiä.

Vierailija
14/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräilijät pois kaupunkien keskustoista. Olis turvallisempaa liikkua jalkakäytävillä, kun ei tarvitsis pelätä, jääkö fillarin alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikoisin kaikille paremman asenteen. Otetaan muut huomioon, keskitytään siihen liikkumiseen eikä plärätä kännykkää liikuttiin sitten autolla, pyörällä tai kävellen.

Vierailija
16/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti-ikä 22 vuoteen ja kortit pois keski-ikäisiltä naisilta ja vanhuksilta.

Ai miksi? Vakuutusyhtiöiden mukaan 70% onnettomuuksista on miesten aiheuttamia ja kaikkein vaarallisimpia kuljettajia ovat 18-vuotiaat miehet.

Vierailija
17/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisin yksittäinen syy kuolonkolareissa on ylinopeus. Noin 80 % autoilijoista ajaa ainakin pientä ylinopeutta. Kaikki toimet nopeuden laskemiseksi ovat auttaneet (nopeusmerkit, peltipoliisit jne). Uskon, ettei alaraja nopeuksissa ole vielä tullut vastaan. Fysiikan lakeja törmäyksien tuhoista ei voi muuttaa, sillä lähes kaikki autot ovat jo viiden tähden autoja. Kaupungeissa ei nopeusrajoituksia tarvitse enää alentaa, nyt pitää keskittyä siihen, että niitä noudatetaan.  Täällä yksi tuttu poliisi sanoi, että nopeudet laskettiin 40 km/h sen vuoksi, että toivottiin autoiliojoiden ajavan alle 50 km/h. Näin ei kuitenkaan käynyt. Miltei puolet ajaa 40 km/h alueella 53-58 km/h nopeutta. Näethän sen itsekin omasta mittaristasi kun ajat jonon mukana. Vai ajatko todella aina alle 41 km/h? Kerran katselin meidän pääkadun nopeusnäyttötaulua koulun kohdalla. Vain ne, jotka jarruttivat ennen taulua, ajoivat alle 40 km/h. Ja sitten kaasuttivat taas menemään.

Vierailija
18/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylinopeutta ajavilta autot valtiolle. Siis törkeästä ja/tai toistuvasta.

Vierailija
19/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisimpia ajajia ovat tosiaan nuoret miehet. Mutta ajettua kilometriä kohden miehet ajavat turvallisemmin. Ei kaikilta miehiltä tarvitse korttia ottaa pois, riittää, että miehille annetaan ajokortti vasta 30-vuotiaana?????

Vierailija
20/65 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeusvalvontakamerat koulujen, päiväkotien ja laitosten läheisyyteen 80km/h maanteiden sijaan.

Liikkuva poliisi takaisin omaksi yksikökseen (valvomaan ainakin valtaväyliä).

Liikenneratkaisujen parantaminen ja pääväylien muuttaminen useampikaistaisiksi. Esimerkkeinä tästä 1, 3, 4 -tiet ja ainakin kehä 1 ja kehä 3. Hämeenlinnanväylällä tänään 3 kolaria ja kolarit aina samoissa paikoissa ja liittymissä, jotka jo kuskina tietää vaarallisiksi (liian kapeat ja lyhyet liittymiskaistat, joissa nopeus 60-80km/h). Ruuhka-aikana erittäin paljon peräänajoja näillä teillä.

Liityntäpysköinti helpommaksi ja nopeammaksi sekä sijoitus asemien viereen parkkitaloihin (nykyiset liityntäpyskäintipaikat 1-4km asemalta).

Heijastimien käytöstä muistuttaminen ja ulkoilu- sekä lastenvaatteisiin heijastimet pakollisiksi jo valmistusvaiheessa.

HSL:n joukkoliikenne varmatoimisemmaksi ja edullisemmaksi (2 henkilöä matkustaa autolla edullisemmin Helsingin keskustaan Vantaalta sisältäen parkkeerauksen)

Liikenneopetus peruskoulussa osaksi

opetussuunnitelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä