Onko normaalia, että tokaluokkalainen tekee läksyjä monta tuntia?
Lapsi tekee läksyjä iltapäiväkerhossa, mutta se aika ei riitä läksyjen valmiiksi saamiseen. Näin ollen lapsi jatkaa läksyjen tekemistä kotona. Mikäli iltapäivällä on harrastus (1 krt/viikossa), niin läksyjen tekeminen jatkuu myös sen jälkeen siihen saakka, että on aika mennä nukkumaan. Minusta on todella surullista, että lapselle jää harvoin vapaa-aikaa, jolloin voisi vaan olla. Tuntuu, että jokin on pielessä, koska ymmärtääkseni läksyjä ei ole kuitenkaan enemmän kuin yleensä tuon ikäisillä. Tämä sama ongelma oli jo ensimmäisellä luokalla, eikä tilanne ole muuttunut yhtään paremmaksi. Kuinka kauan teidän muiden eka- ja tokaluokkalaiset tekevät läksyjä päivittäin?
Kommentit (16)
Onko lapsellasi lukivaikeus tms.? Ei pitäisi mennä enempää kuin puoli tuntia tai ihan max 1h.
Meillä teki myös tosi kauan eka- ja tokaluokalla, kirjoittaminen oli niin hidasta ja keskittyminen katkesi monessa kohtaa. Lapsella tosin asperger. Nyt nelosella ja menee suitsait.
Iltiksessä se läksyjen teko on aika onnetonta. Mekkalaa ja häiriötä. Ja illalla on tietenkin jo väsynyt.
Hänen pitäisi päästä kotiin rauhoittumaan sen iltiksen jälkeen ja tehdä ne vanhemman kanssa.
Lukihäiriö tai jokin muu oppimisn ongelma. Ei ole normaalia.
Tai sitten tekee läksyjä aina 30 sek kerrallaan ja väleissä jotain ihan muuta.
Usein tunnilla tehdään jo osa tehtävistä ja loput tulee läksyksi.Tekeekö lapsesi tunnilla tehtäviä vai jääkö kaikki kotiin/ip kerhoon?
Oma tokaluokkalainen tekee läksyjä noin vartin päivässä, jos on lukuläksykin, niin enimmillään puoli tuntia. Olin juuri vanhempainillassa ja opettaja kehotti siellä vanhempia ottamaan yhteyttä jos lapsen läksyjen tekoon menee päivittäin enemmän aikaa kuin tunti, niin tilannetta katsotaan tapauskohtaisesti. Lapsissa on paljon eroja ja eri syitä, miksi läksyjen teko voi takuta. Sinuna ottaisin ehdottomasti yhteyttä heti opettajaan.
Ei ole normaalia. Ala tehdä hänen kanssaan ja ota selvää, miksi kestää niin pitkään. Kai olet auttanut häntä tehtävissä? Vai oletko näitä umpiluupäitä, joiden mielestä vanhempien ei yhtään kuulu osallistua kouluasioihin?
Nyt on osallistuttava. Ota selvää, mikä mättää. Haahuloiko lapsi muita ajatuksissaan, kun pitäisi tehdä tehtäviä? Eikö hahmota ohjeita? Jotain vikaa tuossa nyt on.
Kun olet saanut itse vähän käsitystä, miksi läksyt vievät niin pitkään, ota yhteyttä opettajaan ja juttele hänen kanssaan. Jos lapsella on keskittymisen tai vaikkapa hahmottamisen ongelmia, hänet pitäisi erityisopettajan testata ja ohjata jatkotutkimuksiin.
Vaikka se äidistä ei olisikaan kivaa, niin lapsi tarvitsee apua. Koulunkäynti-into on valtavan helppo nujertaa liiallisilla läksyillä ja sillä, että lapsi kokee itsensä tyhmäksi, jos ei ymmärrä tehtäviä tai opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tekee läksyjä iltapäiväkerhossa, mutta se aika ei riitä läksyjen valmiiksi saamiseen. Näin ollen lapsi jatkaa läksyjen tekemistä kotona. Mikäli iltapäivällä on harrastus (1 krt/viikossa), niin läksyjen tekeminen jatkuu myös sen jälkeen siihen saakka, että on aika mennä nukkumaan. Minusta on todella surullista, että lapselle jää harvoin vapaa-aikaa, jolloin voisi vaan olla. Tuntuu, että jokin on pielessä, koska ymmärtääkseni läksyjä ei ole kuitenkaan enemmän kuin yleensä tuon ikäisillä. Tämä sama ongelma oli jo ensimmäisellä luokalla, eikä tilanne ole muuttunut yhtään paremmaksi. Kuinka kauan teidän muiden eka- ja tokaluokkalaiset tekevät läksyjä päivittäin?
Aikoinaan oli sama ongelma. Lapsi teki läksyjä koko iltapäivän ja illan.
Sitten vain opetin hänelle "tekniikan": Nyt tehdään läksyt - tehtiin. Todettiin, että valmista on ja voi mennä leikkimään.
On tietysti taipumuskysymys. Myöhemminkin käytti runsaasti aikaa koulutöihin ja opiskeluun, mutta syystä, että teki aika perinpohjaista työtä. Ei ollut siis mikään hidas, vaan on teknisesti esim. nopea lukija. On sekä kielellisesti että matemaattisesti lahjakas.
Lapsi haetaan noin neljän aikaan viimeistään kotiin, jonka jälkeen on päivällinen ja sitten jatkaa taas läksyjen parissa. Ainakaan ulospäin ei näy, että lapsi puuhastelisi muuta kuin läksyjä eli ei ryhdy leikkimään tms. Lapsi saa aina apua vanhemmilta, jos ei osaa itse tehdä tehtäviä. Yleensä saa kaikki tehtävät oikein, mutta läksyihin menevä aika on huomattavan pitkä.
Ei ole tehnyt läksyjä sekuntiakaan ainakaan minun nähteni, hyvällä muistilla pelaa.Tiedä kuinka kauan onnistuu...koulun puolesta kehutaan vaan näppäräksi, nopeaksi ja luovaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tekee läksyjä iltapäiväkerhossa, mutta se aika ei riitä läksyjen valmiiksi saamiseen. Näin ollen lapsi jatkaa läksyjen tekemistä kotona. Mikäli iltapäivällä on harrastus (1 krt/viikossa), niin läksyjen tekeminen jatkuu myös sen jälkeen siihen saakka, että on aika mennä nukkumaan. Minusta on todella surullista, että lapselle jää harvoin vapaa-aikaa, jolloin voisi vaan olla. Tuntuu, että jokin on pielessä, koska ymmärtääkseni läksyjä ei ole kuitenkaan enemmän kuin yleensä tuon ikäisillä. Tämä sama ongelma oli jo ensimmäisellä luokalla, eikä tilanne ole muuttunut yhtään paremmaksi. Kuinka kauan teidän muiden eka- ja tokaluokkalaiset tekevät läksyjä päivittäin?
Ehdottomasti otat yhteyttä opettajaan. Eikö asia tullut jo ekaluokalla esille kolmikantakeskusteluissa tai muuten?
Oppilaalla voi olla keskittymis-, oppimis- tai lukivaikeuksia. Onko lukemaan oppiminen ja kirjoittamaan oppiminen edenneet normisti?
Opettajan velvollisuus olisi infota vanhempia paremmin, miten oppilaan opiskelu etenee, että vanhemman ei tarvitsisi täällä kysellä.
Erityisesti alkuopetusluokilla 1-2lk tällainen yhteistyö on tärkeää. Vanhemmilla voi olla ensimmäinen lapsi, eikä heidän tehtävänsä ole hermoilla kotitehtävien kanssa.
Se on opettajan tehtävä pitää vanhemmat ajan tasalla, mitä lapselta vaaditaan ja mitä oletetaan osaavan ja mitkä ovat osaamisen tavoitteet.
Mun lukiolainen tekee keskimäärin 10-15min läksyjä päivässä. Eli onhan toi ihan älytöntä. Heti open ja erityisopen kanssa puhumaan tuosta. Tokaluokkalaisella saa mennä läksyihin MAX 30min/pvä.
Tuossa on kaksi vaihtoehtoa: joko lapsi ei keskity ja tekee tosi hitaasti, kun välillä harhailee ajatus minne sattuu. Tai sitten on luki-tai oppimisvaikeuksia. Tai molempia: Jos läksyt tuntuvat ylivoimaisen vaikeilta, se johtaa helposti siihen, ettei niihin jaksa keskittyä.
Sinuna lähtisin selvittämään asiaa. Tarkkaile kotona miten lapsi työskentelee ja kysele mitä läksyt tuntuu, tuntuuko ne ylivoimaisilta. Kysele mitä ja miten hän on ymmärtänyt lukemastaan ja anna kertoa omin sanoin, mistä läksyssä on kysymys. Hakeudu opettajan juttusille ja puhu asiasta. Milloin on viimeksi tehty näöntarkastus? Jos on hajataittoa tai muuta ongelmaa tullut näköön, niin se vaikeuttaa läksyjen tekemistä aika lailla.
Ja läksyjen tekeminen on vähän sellainen taitolaji, jotka jotkut pienet koululaiset oppii „itsestään“ ja toiset tarvitsee enemmän tukea. Pitää oppia oppimaan niin sanotusti.
Omalla huonosti keskittyvällä lapsellani auttoi, kun teimme yhdessä tarkan suunnitelman, missä järjästyksessä läksyt tehdään ja kauanko niihin eri vaiheisiin on tarkoitus käyttää aikaa.
Kun lapsi tulee ip:sta / sinä töistä, niin pyydä häntä näyttämään mitä on saanut tehtyä siellä ja mitä on jäljellä. Ja sitten jäsennätte ne loput läksyt sopivam kokoisiksi palasiksi tyyliin „Ensin teet kolme matikan tehtävää, niiden jälkeen pidät 5 min. tauon ja sitten teet äikän läksyt.“ Ja katsot sitten, onnistuuko aikataulussa pysyminen ja keskittyykö lapsi sen ajan että saa tehtyä ne tehtävät, jotka on tarkoitus tehdä ensimmäisenä.
Kannattaa vähän nähdä vaivaa asian eteen, kyllä se siitä alkaa sujumaan kun syyt löytyvät ja niihin puututaan!
Äkkiä yhteys opeen. Läksyjä on liikaa tai vääränlaisia, eikä tilanne palvele ketään. Kaikkein vähiten lapsen oppimista. Jos on oppimisvaikeutta/keskittymispulmaa tms. tarvitaan keinoja lapsen auttamiseksi ja tälle lapselle sopiva kohtuullinen määrä kotihommia, joiden kanssa harjoitella.
max 10 minsaa. Nyt kakkosella.