Jas-hävittäjä syöksyi maahan Ruotsissa, syynä törmäys lintuun – Ruotsin puolustusvoimat HS:lle: ”Joskus on vain huonoa tuuria”
Jas-hävittäjä on syöksynyt maahan Ruotsin Blekingessä lähellä Ronnebyn lentokenttää.
Ruotsin puolustusvoimien mukaan lentäjä selvisi käyttämällä heittoistuinta. Syynä putoamiseen on todennäköisesti törmäys lintuun tai lintuihin.
”Lentäjä itse ilmoitti lintutörmäyksestä, joten uskomme häntä. Hän on hyvässä kunnossa, joten pian pääsemme jututtamaan häntä lisää”, sanoo Ruotsin puolustusvoimien viestintäpäällikkö Philip Simon HS:lle.
Ruotsalaislehti Aftonbladet raportoi aiemmin, että maahansyöksy johtui törmäyksestä yhteen yksittäiseen lintuun. Sitä viestintäpäällikkö Simon ei voi vahvistaa. ”Kyse oli ainakin yhdestä linnusta”, hän sanoo.
Simonin mukaan pelastushelikopteri oli paikalla kymmenessä minuutissa. Lentäjä on viety sairaalaan tarkistuksia varten, mutta Simonin tietojen mukaan hänellä ei ole vammoja.
Simonin mukaan lintutörmäysten riski on olemassa aina etenkin silloin, kun lennetään matalalla. ”Ja sitäkin on joskus harjoiteltava”, hän toteaa. Hävittäjä oli lintuun tai lintuihin törmätessään noin kilometrin korkeudessa.
Jas-hävittäjien konepelti on vahvistettu lintutörmäysten varalta, Simon sanoo. ”Silti joskus on vain huonoa tuuria.”
Hävittäjä putosi metsäalueelle, eikä puolustusvoimien tiedossa ole, että turmasta olisi kärsinyt joku sivullinen. Lentäjiä on ohjeistettu tällaisissa tapauksissa ohjaamaan kohti asumatonta aluetta ennen heittoistuimen käyttöä.
Putoamisaluetta ollaan parhaillaan eristämässä. Hävittäjä viedään tutkittavaksi, ja tapauksesta aloitetaan onnettomuustutkinta.
Jas-hävittäjiä valmistaa ruotsalainen Saab, joka on mukana tarjouskilvassa Suomen seuraavasta hävittäjähankinnasta. Maahan syöksynyt hävittäjä on mallia Jas 39 Gripen.
Ruotsin hälytyskeskuksen mukaan tapauksen silminnäkijä näki ensin matalalla lentävän hävittäjän ja sitten savupatsaan. Hälytys saatin aamulla puoli kymmenen jälkeen.
Saabilta ei haluta vielä kommentoida, johtaako onnettomuus toimenpiteisiin.
”On liian aikaista sanoa. Sellaisiin asioihin palaamme myöhemmin”, sanoo Saabin tiedottaja Petter Larsson uutistoimisto TT:lle.
Tarkempi selvitys putoamisen syystä kiinnostanee Suomea, sillä hävittäjähankinta on yksi Suomen valtion kaikkien aikojen suurimmista yksittäisistä ostoksista. Sen arvoksi arvioidaan 7–10 miljardia euroa.
Suomen puolustusvoimien logistiikkalaitos lähetti alustavat tarjouspyynnöt hävittäjävalmistajille huhtikuussa. Tarjousta pyydettiin odotetusti Saab Gripenin lisäksi Boeing F/A Super Hornetista, Dassault Rafalesta, Eurofighter Typhoonista, Lockheed Martinin F-35:stä.
Suomi odottaa vastauksia ensi vuoden alussa. Lopulliset tarjoukset pyydetään valmistajilta vuonna 2020.
Kommentit (16)
Putinin kirjekyyhky tietty. Hornetilla ei ole sattumalta kahta moottoria tai niitä ei sattumalta osin sen vuoksi valittu Suomeen.
Lintuparvella siis lähitorjuntaa jatkossa!
Lentäjä säikähti ja hyppäsi. Ne ruotsalaiset.
Kauhavalla toi yliluutnantti koneensa kentälle vaikka ohjaamon lasi oli säröillä. Lintu. Kone oli Hawk
Kuulostaa hyvältä. Hankkikaa ihmerssä myös meille Suomeen luotettaviksi testattuja ruotsalaisia JAS -hävittäjiä. Niillä on tilillään jo kolme pudotusta, kaikki tosin rauhan aikana ja omia koneita.
Tämä oli 6. pudotus. Lisäksi JAS:lle on sattunut 1 moottorin kosahdus maassa.
Tämä kone ei tipu linnusta vaikka menisikin moottoriin: Tehoa lähes 200kn. Vertailuna hornetissa 158kn kahdessa moottorissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kone ei tipu linnusta vaikka menisikin moottoriin: Tehoa lähes 200kn. Vertailuna hornetissa 158kn kahdessa moottorissa.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä säikähti ja hyppäsi. Ne ruotsalaiset.
Kauhavalla toi yliluutnantti koneensa kentälle vaikka ohjaamon lasi oli säröillä. Lintu. Kone oli Hawk
Tuulilasin säröytyminen lintutörmäyksen takia Hawkissa ei ole vakava juttu. Törmäys tapahtuu niin matalalla, että kabiinin paineistuksen häviämisestä ei tule ongelmia. On ihan eri juttu, jos moottori sammuu - sellaisesta tilanteessa on Suomessa hypätty useampikin kerta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos esim. Finnair törmää meren yllä lintuparveen? Oliko se se sitten siinä? Kone matkustajineen meren pohjaan.
Lintutörmäykset eivät ole mitenkään harvinaisia. Useimmin niitä sattuu nousun ja laskun yhteydessä, linnut eivät viihdy lentokoneiden normaalissa matkakorkeudessa. Turbiininsiivet on rakennettu kestämään n. kymmenkiloiseen lintuun törmääminen. Matkustajakoneissa on myös useampi moottori. Eli ei tästä pelkoa kannata kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kone ei tipu linnusta vaikka menisikin moottoriin: Tehoa lähes 200kn. Vertailuna hornetissa 158kn kahdessa moottorissa.
F-35 on yksimoottorinen, mutta sen ilmanottoaukkojen suunnittelussa on otettu huomioon lintutörmäyksen mahdollisuus.
Ainakin yksi israelilainen F-35 on toimitettu valmistajalle korjattavaksi lintuun törmäämisen jälkeen, mutta syynä oli häiveominaisuuksien kärsiminen, ei lentokyvyttömäksi vaurioituminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos esim. Finnair törmää meren yllä lintuparveen? Oliko se se sitten siinä? Kone matkustajineen meren pohjaan.
Lintutörmäykset eivät ole mitenkään harvinaisia. Useimmin niitä sattuu nousun ja laskun yhteydessä, linnut eivät viihdy lentokoneiden normaalissa matkakorkeudessa. Turbiininsiivet on rakennettu kestämään n. kymmenkiloiseen lintuun törmääminen. Matkustajakoneissa on myös useampi moottori. Eli ei tästä pelkoa kannata kehittää.
Eivät viihde? Eivät pysty olla koska ei ole enään ilmaa. Kymmenessä kilometrissä ei ole ainuttakaan lintua.
Säikähti ja käytti heittoistuinta? Ehkä kone tippui metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos esim. Finnair törmää meren yllä lintuparveen? Oliko se se sitten siinä? Kone matkustajineen meren pohjaan.
Lintutörmäykset eivät ole mitenkään harvinaisia. Useimmin niitä sattuu nousun ja laskun yhteydessä, linnut eivät viihdy lentokoneiden normaalissa matkakorkeudessa. Turbiininsiivet on rakennettu kestämään n. kymmenkiloiseen lintuun törmääminen. Matkustajakoneissa on myös useampi moottori. Eli ei tästä pelkoa kannata kehittää.
Eivät viihde? Eivät pysty olla koska ei ole enään ilmaa. Kymmenessä kilometrissä ei ole ainuttakaan lintua.
https://www.flightglobal.com/news/articles/ntsb-faa-investigate-high-al…
No jos aidanvitsaksista ryhdytään nillittämään niin korkeimmalla tapahtunut lintutörmäys vuosien 1990-2008 välillä kolaroitiin yli 11 kilometrissä (37000 jalkaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos esim. Finnair törmää meren yllä lintuparveen? Oliko se se sitten siinä? Kone matkustajineen meren pohjaan.
Lintutörmäykset eivät ole mitenkään harvinaisia. Useimmin niitä sattuu nousun ja laskun yhteydessä, linnut eivät viihdy lentokoneiden normaalissa matkakorkeudessa. Turbiininsiivet on rakennettu kestämään n. kymmenkiloiseen lintuun törmääminen. Matkustajakoneissa on myös useampi moottori. Eli ei tästä pelkoa kannata kehittää.
Eivät viihde? Eivät pysty olla koska ei ole enään ilmaa. Kymmenessä kilometrissä ei ole ainuttakaan lintua.
https://www.flightglobal.com/news/articles/ntsb-faa-investigate-high-al…
No jos aidanvitsaksista ryhdytään nillittämään niin korkeimmalla tapahtunut lintutörmäys vuosien 1990-2008 välillä kolaroitiin yli 11 kilometrissä (37000 jalkaa.)
No niin näyttää olevan. Uskomatonta. Eihän tuolla ole happea nimeksikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos esim. Finnair törmää meren yllä lintuparveen? Oliko se se sitten siinä? Kone matkustajineen meren pohjaan.
Lintutörmäykset eivät ole mitenkään harvinaisia. Useimmin niitä sattuu nousun ja laskun yhteydessä, linnut eivät viihdy lentokoneiden normaalissa matkakorkeudessa. Turbiininsiivet on rakennettu kestämään n. kymmenkiloiseen lintuun törmääminen. Matkustajakoneissa on myös useampi moottori. Eli ei tästä pelkoa kannata kehittää.
Eivät viihde? Eivät pysty olla koska ei ole enään ilmaa. Kymmenessä kilometrissä ei ole ainuttakaan lintua.
https://www.flightglobal.com/news/articles/ntsb-faa-investigate-high-al…
No jos aidanvitsaksista ryhdytään nillittämään niin korkeimmalla tapahtunut lintutörmäys vuosien 1990-2008 välillä kolaroitiin yli 11 kilometrissä (37000 jalkaa.)
No niin näyttää olevan. Uskomatonta. Eihän tuolla ole happea nimeksikään
Tuolla on -65 astetta.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005798107.html