Miksi liukuportaiden kaide kulkee nopeammin kuin portaat?
Kommentit (15)
Niitä ei saada samaan tahtiin ja hitaammin se ei saa kulkea. Olen ihan oikea asiantuntija.
Totta. Huomasin tämän ikävästi, kun olin kännissä.
Koska kaide pyörittää liukuportaita, elikkä toimii vetohihnana.
Se on oikeastaan psykologinen juttu. Jos ne menisi samaa vauhtia niin tulisi tunne että kaatuu taaksepäin. Siksi se menee hieman nopeampaa jottei tuota tunnetta tulisi.
Tässä on parikin jo vastannut fiksusti ja oikein. Kaiteen on pakko liikkua nopeammin, jotta ihmiset pysyvät valppaina ja pystyssä eivätkä kellahda selälleen rappuihin nojatessaan kaiteeseen. Ne samat, jotka Prismassa makaavat puoliksi ostoskärryjen päällä ja laahustavat peppu pitkällä.
Mä ajattelisin, että kaide on hiukan pitempi, kun se menee korkeammalla ja jotta se voisi kulkea samassa linjassa, sen pitää kulkea nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on parikin jo vastannut fiksusti ja oikein. Kaiteen on pakko liikkua nopeammin, jotta ihmiset pysyvät valppaina ja pystyssä eivätkä kellahda selälleen rappuihin nojatessaan kaiteeseen. Ne samat, jotka Prismassa makaavat puoliksi ostoskärryjen päällä ja laahustavat peppu pitkällä.
Eteenpäin on "turvallisempaa" kaatua kuin taaksepäin, varsinkin portaissa.
Koska kaide on pidempi eli kiertää pidempää lenkkiä kuin itse portaat niin sen on paineltava kovempaa vauhtia pysyäkseen tahdissa.
Minun tietääkseni kaiteet etenevät portaisiin nähden aina niin päin, että portaita alas kaatuminen estyisi. Eli ylöspäin mennessä nopeammin ja alaspäin mennessä hitaammin.
Koska ne joilla on kiire voivat mennä sitä kaidetta pitkin
Sama moottori pyörittää sekä portaita että kaidetta ja ne kiertävät täyden kierroksen yhtä nopeaan. Kaide on vaan pitempi, niin se liikkuu nopeampaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama moottori pyörittää sekä portaita että kaidetta ja ne kiertävät täyden kierroksen yhtä nopeaan. Kaide on vaan pitempi, niin se liikkuu nopeampaan.
No just. Et tainnut lukea viestiäsi ennen lähettämistä.
iGS-toimituksen avustaja Kone Oyj:sta vastaa: Liukuporrasmääräysten mukaan käsijohteen ja askelman välinen nopeusero saa olla 0%...2%. Eli käsijohteen on kuljettava samaa vauhtia tai hieman lujempaa kuin askelmat. Käytännössä käsijohde säädetään kulkemaan hieman nopeammin kuin askelmat, jotta missään tapauksessa askeleet eivät liiku nopeammin kuin käsijohde. Olen itse myös huomannut, että liukuportaiden välillä on eroja. Toiset käsijohteet kulkevat nopeammin, toiset hitaammin. Varsinkin metron portaissa joutuu kättään liikuttamaan useasti taaksepäin.
Syy miksi käsijohteen on kuljettava samaa vauhtia tai nopeammin on seuraava: Jos käsijohde kulkisi hitaammin selälleen kaatumisriski olisi huomattavan suuri.
Et ole muuten ainoa, joka on miettinyt tätä samaa asiaa.
http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-liukuportaissa-kadensija-tai-siis-se-m…
Kamalaa Hki lentokentällä kun on ne isot rullaportaat ja kaide koko ajan vetää taakse..