Täytyykö opettajan puhua ja kirjoittaa suomen kieltä hyvin?
Haluan heti sanoa etten missään tapauksessa tarkoita tekstilläni loukata tai aiheuttaa pahaa mieltä ulkomaalaisia kohtaan.
Yksi lapseni opettajista ei ole suomalainen eikä siinä mitään, mutta mietin vaan yhtä asiaa. Lapseni on kertonut, että on jo parin opetuskerran jälkeen opettaja on tarvinnut oppilailta apua löytääkseen oikean sanan suomeksi sekä tehnyt kirjoitusvirheitä taululle. Mietiskelin vain sitä voiko esimerkiksi lukihäiriöisille olla vaikeampi oppia asiota?
Toivoisin, että ketju pidettäisi asiallisena. Kiitos!
Kommentit (7)
Ehdottomasti olisi tärkeää puhua äidinkielenään opettamaansa kieltä, tai yhtä sujuvasti jos on vieraskielinen. Ei ole varaa yhtään vähempään, sillä tämä luonnollisesti vaikuttaa suomalaislasten oppimiseen - negatiivisesti. Eikä ole lasten tehtävä auttaa opettajaa noin perusosaamisessa, vaan toisin päin. Hullua!
Vaikka puhuisin itse sujuvaa vieraskieltä, en koskaan viitsisi mennä sitä opettamaan paikalliseen maahan, koska on fakta etten kuitenkaan sitä yhtä hyvin osaisi kuin natiivi. Mutta tuo taitaakin kertoa resursseista.
Tottakai täytyy. Mitä siitäkin tulisi jos vaikka kirurgi unohtelisi välillä työhönsä liittyviä asioita ja kyselisi potilaalta.
No vaikkapa matematiikan opettaja voi ihan hyvin olla toisena kielenä suomea puhuva, mutta äidinkieltä ei voi opettaa jos ei hallitse kieltä riittävästi. Tunnen erään matemaattisten aineiden opettajan joka on opetellut suomea vasta aikuisena ja hän on työssään erinomainen vaikka saattaa kirjoittaa jonkin sanan väärin. Numeroissa ja laskutomituksissa ei erehdy koskaan. Osaa myös havainnollistaa ja selittää asiat niin että tyhmempikin tajuaa.
Oman lapseni luokanopettaja teki törkeitä kielioppi- ja kirjoitusvirheitä ja välillä opettikin ihan väärin. Ja syntyperäinen suomalainen on.
Vierailija kirjoitti:
Haluan heti sanoa etten missään tapauksessa tarkoita tekstilläni loukata tai aiheuttaa pahaa mieltä ulkomaalaisia kohtaan.
Yksi lapseni opettajista ei ole suomalainen eikä siinä mitään, mutta mietin vaan yhtä asiaa. Lapseni on kertonut, että on jo parin opetuskerran jälkeen opettaja on tarvinnut oppilailta apua löytääkseen oikean sanan suomeksi sekä tehnyt kirjoitusvirheitä taululle. Mietiskelin vain sitä voiko esimerkiksi lukihäiriöisille olla vaikeampi oppia asiota?
Toivoisin, että ketju pidettäisi asiallisena. Kiitos!
Lukihäiriöiselle on erityisopetusta ja terapiaa. Lapsi (ja aikuinen) oppii parhaiten silloin kun saa itse etsiä vastauksia ja ratkaisuja ja opettaa toista. Enpä usko, että lapsesi ulkomaalaistaustaisen opettajan vuoksi kärsii. Enemmän lapsi kärsii siitä, jos vanhemmat käyttäytyvät ääliömäisesti; kas kun oppimisen kaikkein tärkein ja olennaisin tapa on mallioppiminen omilta vanhemmilta. Eihän mukula nouse edes seisomaan, ellei näe jonkun kävelevän vieressä. Mallioppiminen toimii myös huonossa: tupakoivan vanhemman lapset ryhtyvät polttamaan suuremmalla todennäköisyydellä kuin tupakoimattoman.
Riippuu siitä mitä ainetta opettaa. Jos opettaa vaikka käsitöitä, kielitaidolla ei ole hirveästi väliä. Toki hyvä kielen osaaminen olisi suotavaa.
Jospa se on kikka saada lapset mukaan.
Opetustilanne johon lapset saadaan mukaan voi toimia hyvin. Minulla oli opettaja joka "muisti väärin", joku oppilas sitten korjasi. Se asia sitten osu ja uppos jokaiselle.
Mulla on lukihäiriö ja kaikista parhaiten opin jos teksti on selkeästi kirjoitettu.