Pankkiasiat huolettaa
Iäkkäät vanhempani pyysivät apua. Pankki lopettaa kassapalvelut. Isukki oli ostanut tabletin ja halusi mobiilimaksun käyttöön. Ei osannut itse asentaa. Neuvoin asennuksessa ja käytiin muutenkin tabletin käyttöä läpi jne.Pankkisalaisuutta ei rikottu. Isukki itse syötti tietonsa jne. Ei ole tottunut nykytekniikkaan. Äly kyllä pelaa hyvin. Ekan kerran huolestuin nyt heidän pankkiasioiden hoidostaan, että miten tulee onnistumaan ja ettei tee kohtalokkaita virhepainalluksia jne. Samalla ihmettelen sitä ettei pankki järjestä mitään ohjausta ikäihmisille palveluiden turvallisesta käytöstä ja yleensä käytöstä pankkiasioiden hoitamisesta koneilla. Eikö mitenkään olisi voinut jättää vanhuksille tuttuja palveluita käyttöön? Kellään muulla pankkihuolia? Miten ootte ratkaisseet?
Kommentit (57)
Pankit on nykyään liian keskittyneitä voiton takomiseen, ei ne enää ehdi miettiä mitä asiakkaalle kuuluu. Isäsi ei ole ainoa jolla on vaikeuksia mobiilipankin kanssa. Jotenkin ihan surkeaksi mennyt koko pankkitouhu kun itse saa toimia pankkineitinä ja vielä maksaa kaiken maailman palvelumaksuja siitä ilosta.
Eikö heillä ole ollut siis verkkopankkia käytössä, onhan se ollut olemassa jo yli 20 vuotta. Omat vanhempani ovat yli 70-vuotiaita ja kyllä he ovat iät ajat käyttäneet verkkopankkia tietokoneella ja äitini opetteli mobiilipankinkin juuri äskettäin, ehkä pari vuotta minua myöhemmin. Jos oikeasti on tähän asti käynyt tiskillä laskuinensa, on tietysti aika harppaus siirtyä tablettia kosketusnäyttöineen käyttämään raha-asioidensa hoitoon.
Miksi oletetaan, että ihmisillä ei ole mitään velvollisuutta opetella uutta? Jos on dementikko, alzheimer tai vaikeavammainen, niin silloin saa avustajan pankkiasioihin, muiden on kyllä mahdollista oppia verkkopankin käyttö kun vähän töitä sen eteen tekee. 80-vuotiasta mummuani hävettää saamattomat kanssavanhukset
E-laskuthan täytyy käytännössä vain tilaamisen jälkeen hyväksyä, kyllä sen oppii, jos on yläkerta kunnossa ja halua oppia.
Pari vuosikymmentä sitten tietotekniikkakoulutusta oli tarjolla ylen määrin, myös ikäihmisille. On sitä vieläkin, mutta ei yhtä paljon tyrkytetä kuin silloin.
Sinun sijassasi ehdottaisin, että isäsi antaisi tilinkäyttöoikeuden myös jollekin luottohenkilölle, vaikka sinulle ja käyttäisi mahdollisimman paljon suoramaksua. Silloin hän voi itse huolehtia kaikki raha-asiat, mutta sinulla olisi mahdollisuus tarkistaa tilitapahtumat. Voisit käyttää hänen tiliään omilla tunnuksillasi, joten mitään sopimusta ei rikota.
Käsittääkseni omassa pankissani (OP) on käytössä joku helppoversio. Se ärsyttää tällaista tavallista toimintakykyistäkin kansalaista, kun aina muutetaan sivuja eikä maksaminen enää onnistukaan "silmät ummessa" samalla tavalla kuin aina ennen.
Onpa paljon vastauksia joissa pankkien palveluinnon puutetta puolustetaan. Kaikilla on nyt vaan velvollisuus opetella ja halveksuntaa aiheuttavat ne jotka eivät opi. Ihanko totta?
Vierailija kirjoitti:
E-laskuthan täytyy käytännössä vain tilaamisen jälkeen hyväksyä, kyllä sen oppii, jos on yläkerta kunnossa ja halua oppia.
Näin on! Onhan siellä selvät ohjeet ja tuskin niitä laskuja niin paljon on, että menisi ihan kokopäivätyöksi hyväksyä ne.
Ja se yksi kertahan hyväksymiseen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa paljon vastauksia joissa pankkien palveluinnon puutetta puolustetaan. Kaikilla on nyt vaan velvollisuus opetella ja halveksuntaa aiheuttavat ne jotka eivät opi. Ihanko totta?
Ei vaan on ihmetelty, mikseivät sellaiset palvelut, joita on ollut jo iät kaiket saatavilla, ole otettu käyttöön aikoja sitten. Minusta pankeilla voisi oikein hyvin olla kassapalveluja niitä tarvitseville, mutta jos ei ole, sitten pitää joko opetella uusia tapoja tai hoidattaa asiansa jollain toisella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan, että ihmisillä ei ole mitään velvollisuutta opetella uutta? Jos on dementikko, alzheimer tai vaikeavammainen, niin silloin saa avustajan pankkiasioihin, muiden on kyllä mahdollista oppia verkkopankin käyttö kun vähän töitä sen eteen tekee. 80-vuotiasta mummuani hävettää saamattomat kanssavanhukset
Se kognitio alenee vanhetessa, ja eri ihmisillä eri tavalla.
Palkanlaskijana toiminut vanhus oppii helpommin mobiilipankit, kun vertaa maanviljelijään, joka ei ole numeroiden kanssa pelannut.
Ei ole laillista luovuttaa verkkopankkitunnuksiaan edes lapselleen. Käsittääkseni vaatii asioidenhoitajaksi hakemista tms, että voi tehdä laillisesti.Autan pyydettäessä pankin yksityisyyden säännösten rajoissa. Eivät ole halunneet tietokonetta opetella aiemmin. Kannustin kyllä siihen jo vuosikymmeniä sitten. Uusi tekniikka pelottaa heitä. Nyt opettelevat, kun pankki ei anna vaihtoehtoja. Itse olen käyttänyt verkkopankkia siitä asti, kun sellainen tuli.Älykännykkä ollut hänellä alle vuoden. Nyt opettelee ekaa kertaa elämässä käyttämään tietotekniikkaa. Tabletin oli ostanut pankkiasioita varten. Olisin suositellut läppäriä, jos olisi kysynyt neuvoa tai kertonut etukäteen. On helpompikäyttöinen kuin tabletti. On hieman haastavaa, kun sormien motoriikka ei enää hänellä ole paras mahdollinen ja näkö reistaa. Onneksi sai asetuksista näytön suurennettua. Todennäköisesti opettelee käyttämään tabletin kuten kännykänkin minun ja lastenlasten antamina lyhyinä neuvontatuokioina. Sillai pikkuhiljaa miten ehtii omaksua uutta ja mihin oma kiinnostus riittää hänellä. Häpeää osaamuuttaan. Minua huolettaa hipaisuherkällä tabletilla ikäihmisen ensiaskeleet tietotekniikan saloihin pankkiasioiden hoitoa opetellen. Pankit toimii nyt terveiden täysin toimintakykyisten mukaan. Vanhalla tavalla pystyi normaaliälyinen ikäihminen hoitamaan asiansa itse itsenäisesti loppuun saakka. Ap.
Hehe. Luin otsikon, että "paskiaiset huolettaa". Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Luin otsikon, että "paskiaiset huolettaa". Ei mulla muuta.
Etenkin kunniattomat.
Vierailija kirjoitti:
Onpa paljon vastauksia joissa pankkien palveluinnon puutetta puolustetaan. Kaikilla on nyt vaan velvollisuus opetella ja halveksuntaa aiheuttavat ne jotka eivät opi. Ihanko totta?
No minusta nettipankki on kyllä itseasiassa valtavasti vain helpottanut elämää. Ihan kaikilla tavoilla. Raha-asiat voi hoitaa milloin tahansa. Ennen piti ensin täyttää se laskun tilisiirtolomake käsin, sen jälkeen kiikuttaa se pankkiin, jonottaa siellä , josta pankkivirkailia naputti ne käsinkirjoitettu tiedot toiseen järjestelmään käsin. sitten sait kuitin ja takas kotia. Eli oma työmäärä vähentynyt valtavasti. Ja se mikä on jäänyt jäljelle on se osuus jonka on ennenkin tehnyt, paitsi ennen sekin oli vaivalloisempaa kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan, että ihmisillä ei ole mitään velvollisuutta opetella uutta? Jos on dementikko, alzheimer tai vaikeavammainen, niin silloin saa avustajan pankkiasioihin, muiden on kyllä mahdollista oppia verkkopankin käyttö kun vähän töitä sen eteen tekee. 80-vuotiasta mummuani hävettää saamattomat kanssavanhukset
Se kognitio alenee vanhetessa, ja eri ihmisillä eri tavalla.
Palkanlaskijana toiminut vanhus oppii helpommin mobiilipankit, kun vertaa maanviljelijään, joka ei ole numeroiden kanssa pelannut.
Mitä tarkoittaa tuo hieno sana "kognitio"...mummo kysäsee.
Itsepalveluyhteiskunta on täällä. Ihmeen moni tykkää ettei palveluita enää saa. Tee ite vaan!
Ukko35 kirjoitti:
Meillä duunissa yli kuuskymppiset ukot käyttää facetimeä ja Twitteriä.
Mä en osaa edes multimediaviestiä lähettää..
Miksei teleoperaattorit tai valtio järjestä mulle koulutusta somen maailmaan?
Oletpa empaattinen. Ensinnäkin kuusikymppinen ei ole normaalisti vanhus mutta kahdeksan- yhdeksänkymppinen on. Ei heiltä kaikilta voi odottaa, että pystyvät hoitamaan pankkiasiat "online".
Vierailija kirjoitti:
Itsepalveluyhteiskunta on täällä. Ihmeen moni tykkää ettei palveluita enää saa. Tee ite vaan!
sama "itsepalvelun" taso on ollut ennenkin pankkiasioinnissa. Nyt on vaan jätetty järkyttävästi turhia välivaiheita pois ketjusta. Ja tämäkö on jotenkin huono juttu?
Minä en ole käynyt pankissa ainakaan kahdeksaan vuoteen.
Enkä edes viestiä sinne laittanut.
En ole käynyt Kelassa enkä verotoimistossa ikinä, vaikka ikääkin jo liki 50vuotta.
Nyt puhuttiin tosiaankin niistä oikeasti iäkkäistä eli 80 v ja yli porukasta. AP.
Meillä duunissa yli kuuskymppiset ukot käyttää facetimeä ja Twitteriä.
Mä en osaa edes multimediaviestiä lähettää..
Miksei teleoperaattorit tai valtio järjestä mulle koulutusta somen maailmaan?