Harva pyöräilijä erottaa pyörätietä pyöräkaistasta vaikka väistämisvelvollisuus risteyksessä on niillä täysin erilainen
Jos pyöräilijä saapuu pyörätietä pitkin risteykseen, niin ajorataa ajavan auton tai pyöräilijän pitää väistää häntä ainoastaan silloin, jos he kääntyvät tai tulevat kolmion tai stop-merkin takaa.
Jos taas pyöräilijä saapuu pyöräkaistaa pitkin risteykseen, niin kaikki normaalit ajoneuvojen väliset väistämissäännöt pätevät.
Ero on siis tosi iso, mutta silti moni esim. luulee, että reunakivi pyöräreitin ja muun ajoneuvoliikenteen reitin välissä automaattisesti tarkoittaa, että kyseessä on pyörätie. Mutta ei tarkoita, pyörätie on pyörätie ainoastaan silloin, jos se on kulkusuunnassa edellisen risteyksen jälkeen kyltitetty sinisellä pyöreällä kyltillä mistä löytyy pyörän kuva.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mitä hyötyä olisi siitä vaikka kaikki pyöräilijät tietäisivätkin tuon eron? Yksikään autoilija ei pidä itseään väistämisvelvollisena pyöräilijään nähden tuossa pyöräkaista-tapauksessa. Eikä sen puoleen kolmion takaa tullessaan tai kääntyessäänkään.
Nimimerkillä jo 80-luvulta alkaen pääkaupungissa 20 km työmatkat pyöräillyt. Ja vielä hengissä.
Kyllä minua ainakin odottavat kiltisti kolmion takana tai vasemmalta tullessaan ym.
Niin ja mitä hyötyä olisi siitä vaikka kaikki pyöräilijät tietäisivätkin tuon eron? Yksikään autoilija ei pidä itseään väistämisvelvollisena pyöräilijään nähden tuossa pyöräkaista-tapauksessa. Eikä sen puoleen kolmion takaa tullessaan tai kääntyessäänkään.
Nimimerkillä jo 80-luvulta alkaen pääkaupungissa 20 km työmatkat pyöräillyt. Ja vielä hengissä.