Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ihmettelee nuorten perustaitojen puutetta – osa ei edes tiedä kumpi on suurempi luku, 200 vai 2000

Vierailija
29.05.2018 |

Miten voi olla mahdollista, että nuo pääsee kuitenkin läpi?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005698569.html

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kult tuur isidonnainen asia. Ilmenee jopa kolmannessa polvessa.

Vierailija
2/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä poliitikot edellä, sitä nuoret perässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on nyt kysynyt kombakysymyksiä joltain koulussa nukahtaneelta ja tämä on ensin sanonut 200 tai jotain vastaavaa. En tiedä joskus itsekin ajattelen toista asiaa, mutta sanon toisen asian.

Vierailija
4/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella aikuisella kantasuomalaisellakin on tuota. Ei ehkä ihan vielä 200 ja 2 000:n välillä, mutta kaikki oman elämänkokemuksen ylittävät suuruusluokat hivahtavat yli hilseen.

Jatkuvasti sekoitetaan miljoonat ja miljardit. Ollaan kauhistuneita jostakin miljoonaluokan menoista ja määitään populistisesti, miten sillä rahalla olisi vältettävissä vaikkapa vanhustenhoidon säästöt. Todellisuudessa siihen tarvitaan isompia summia.

Itse saan toimittajana joka kerta palautetta - väärässä olevaa sellaista - jossa intetään, että ei, ei ne jenkkien budjetista mainitut biljoonat ole oikeasti biljoonia, vaan miljardeja. Että minulla on kuulemma käännösvirhe.

No kun ei OLE. Billion todellakin on suomeksi miljardi, mutta USA:n budjetin kokoluokka onkin tuhat kertaa isompi. Siellä puhutaan trillioneista, jotka ovat tuhansia miljardeja. Eli biljoonia.

Vierailija
5/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin olin puheissa lukion pitkän matikan ykkösluokan oppilaan kanssa kesätyöansioista. Kun piti jakaa 392 kymmenellä, se kaivoi kännykän laskureineen esille.

Silloin tajusin, että me olemme hävinneet tämän pelin. Yläluokkien opettajana minulla ei ollut aiemminkaan korkeaa käsitystä sivistyksen nykytasosta. "Ei nappaa", "ei oo motii". Kännykkä kiinnostaa, muu ei.

Vierailija
6/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aavikolla ei tarvitse osata laskea kuin kamelien lukumäärä ja siihen riittää yleensä sormet.

Siksi tuollaiset asiat kuin 200 ja 2000 on vaikeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun työni takia puhumaan miljoonista ja miljardeista. Monelle on hepreaa, mutta käytän esimerkkiä että muutan luvut sekunneiksi. Yllätyksenä lähes aina tulee että miljoona sekunttia on n. 11 vuorokautta kun miljardi sekuntia on n. 30 vuotta. Tämä avaa hyvin eron.

Vierailija
8/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisia ovat:

"Markkula lisää, että kyseessä ovat kuitenkin normaaleilla luokilla opiskelleet nuoret, jotka eivät ole vieraskielisiä, tai jotka eivät ole saaneet erityistukipäätöstä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope vain provoilee. Huomiohakuista taas.

Vierailija
10/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantasuomalaisia ovat:

"Markkula lisää, että kyseessä ovat kuitenkin normaaleilla luokilla opiskelleet nuoret, jotka eivät ole vieraskielisiä, tai jotka eivät ole saaneet erityistukipäätöstä."

Eli toisen polven suomalaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuksen tasossa ei sitten ole mitään vikaa?

Vierailija
12/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apari ja tarkkis takaisin! Ja heti!

Ja ihan varmasti on tuossa "osaamattomien" joukossa ns. vie ras kie li si ä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kult tuur isidonnainen asia. Ilmenee jopa kolmannessa polvessa.

Myöskin gee ni sidonnainen...

Tämä ongelma on myös yksi selitys sille, että miksi tietyissä maanosissa ei saada toimivia yhteiskuntia aikaiseksi, saati tiedetä edes termistä "innovaatio"

Vierailija
14/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita todella huonoja oppimistuloksia on myös paljon muilla kuin m_aahanmuutto-taustaisilla, harhaluulo että olisi kyse vain niistä. Toki tietysti suhteessa enemmän heillä.

Suomalainen mediakin kyllä on välillä TOSI lapsellinen. Esim. jossain uutisissa pidetään usein kovaa meteliä siitä kuinka monta tablettia tai läppäriä tai muuta välinettä on oppilailla käytössään. Kun eihän se väline takaa mitään ja pahimmillaan vain varastaa huomion muualle.

Toki jossain asiassa voi välinekin auttaa ja ohjelmoinnin opiskelussa se väline pitääkin olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nollilla ole mitään väliä öhöhö.

Vierailija
16/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonamies kirjoitti:

Taannoin olin puheissa lukion pitkän matikan ykkösluokan oppilaan kanssa kesätyöansioista. Kun piti jakaa 392 kymmenellä, se kaivoi kännykän laskureineen esille.

Silloin tajusin, että me olemme hävinneet tämän pelin. Yläluokkien opettajana minulla ei ollut aiemminkaan korkeaa käsitystä sivistyksen nykytasosta. "Ei nappaa", "ei oo motii". Kännykkä kiinnostaa, muu ei.

"ei oo motii"

Voi v*ttu!

Vierailija
17/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen pitää olla vähintään kymppi minkä kela korvaa sen kun tietää.

Vierailija
18/18 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita todella huonoja oppimistuloksia on myös paljon muilla kuin m_aahanmuutto-taustaisilla, harhaluulo että olisi kyse vain niistä. Toki tietysti suhteessa enemmän heillä.

Ei ainoastaan paljon, vaan todella paljon. Kyllä ne ovat ihan niitä äidin ja isin pikkuisia Jani-Pettereitä ja Janitoja, joilla ei ole muuta kiinnostuksen kohteita kuin kännykän näpelöinti ja jotka ovat ihan kujalla kaikesta muusta paitsi siitä, mitä joku Dudesoneista tai Kardashianeista on tehnyt.

Sitä voi tietysti pistää päänsä pensaaseen ja etsiä syitä ulkopuolelta, mutta menkääpä katsomaan homogeenista kantasuomalaisluokkaa. Ne huiput pärjäävät edelleen, mutta keskitaso on heikentynyt ja neljäsosa muistuttaa jotain Liverpoolin surkeinta chav-porukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi