Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli-innokas oppilas?

Vierailija
27.05.2018 |

Opetan erästä kieltä yläasteella. Nyt "ongelmaksi" on aiheutunut eräs oppilas, joka on tosi kiinnostunut tästä kielestä. Hän on muutaman kerran kirjoittanut pitkähköjä kirjoitelmia (tehtävänannot ottanut vanhoista yo-kokeista) ja pyytää minua tarkistamaan tekstit. Tosi ihailtavaa toki, mutta pelottaa että tästä tulee tapa. Nyt on toki loma tulossa, mutta mietin asiaa jo ensi syksyn kannalta.

Pitäisikö siis lopettaa tämä jo nyt? Tietenkään tekstien läpi lukaisemisesta ei tule hirveästi vaivaa, mutta olen tehnyt teksteihin merkintöjä ja sitten vielä suullisesti antanut palautetta. Muutenkin on paljon tekemistä niin ei jaksaisi yhtään ylimääräistä ja jos noita tekstejä otan arvioitavaksi niin haluan myös paneutua niihin kunnolla enkä vain lukaista läpi. Pitäisikö siis ehdottaa oppilasta etsimään yksityisopettaja?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Vierailija
2/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa arvioitavaksi ylimääräisiä tekstejä, sillä tasapuolisuuden nimissä joutuisit ottamaan niitä muiltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan Asberger-oppilas, jonka intohimo kyseinen oppiaine on. Mielestäni sinulla on oikeus rajata sitä, mitä työhösi kuuluu. Voisitko jutella oppilaan kanssa kahden kesken syksyllä jotkut ”raamit” asialle, jos näyttää, että tilanne jatkuu. Toisaaltahan nykykoulussa pitäisi tarjota lahjakkaille oppilaille haasteita. Ehkä oppilaasi saa tulevaisuudessa tästä ammatin itselleen.

Vierailija
4/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota nätisti, että etsii yksityisopettajan. Tee se, mistä sinulle maksetaan, mutta muista myös pitää huolta itsestäsi ja vapaa-ajastasi.

Vierailija
5/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin oppilaalle kohteliaasti, että et voi ottaa vastaan ja tarkastaa kirjoitelmia, joita et ole itse antanut tehtäväksi, koska se on epäreilua muille. Suosittelen kyllä lopettamaan tuon heti alkuunsa, koska sinulle tulee tuosta vain hirveästi lisää töitä. Kannustaisin kuitenkin jatkamaan kirjoitelmien kirjoittamista, mutta siten, että sinä et niitä voi tarkastaa.

Vierailija
6/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sinun työtäsi. Ylöspäin eriyttäminen. Että jatkat nyt vaan työntekoa. Et sinä siitä ylirasitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa arvioitavaksi ylimääräisiä tekstejä, sillä tasapuolisuuden nimissä joutuisit ottamaan niitä muiltakin.

Harvalla on innokkuuta tehdä mitään ylimääräistä.

Vierailija
8/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta lahjakasta oppilasta eteenpäin. Suomessa kun ei koskaan eriytetä ylöspäin, vaan aina mennään sen porukan tyhmimmän mukaan. Lahjakkaat turhautuvat, kun eivät saa kykyjään vastaavaa opetusta.

T: eräs, joka laski matematiikan tunneilla avoimen yliopiston tehtäviä, kun normaali lukiomatematiikka oli liian helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Ei ole resursseja

Ap

Vierailija
10/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Ei ole resursseja

Ap

Mitä ihmeen resursseja? Se kuuluu ihan siihen perusopetukseen. Yksilöllinen eriyttäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Ei ole resursseja

Ap

Mitä ihmeen resursseja? Se kuuluu ihan siihen perusopetukseen. Yksilöllinen eriyttäminen.

Miten luulet, että kerkeän tunnilla tarjoamaan etevimmille opiskelijoille haastavampia tehtäviä, kun pitää vahtia, että kaikki pysyvät suunnilleen elossa eikä kukaan kuuroudu suurten desibelien takia? Tietysti lisätehtäviä annan, mutta muuhun ei kykene.

Vierailija
12/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen peruskoulun päätavoite tuntuu olevan se, ettei kukaan opi mitään ylimääräistä... samaan aikaan sieltä pusketaan ulos porukkaa, joiden luetun ymmärtäminen on sillä tasolla, ettei jatko-opinnot onnistu. Nämä kaikki on sulautettu tasa-arvoisesti samaan luokkaan.

Vielä 80-luvulla oli kielissä ja matematiikassa yläasteella tasokurssit, joihin jaettiin osaamistason mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Ei ole resursseja

Ap

Tässä taoauksessa selkeästi ei ole motivaatiota panostaa lahjakkaaseen. Heistä tulee alan menestyjiä jotka erottuvat jo opiskelija-aikana siinä. että kiinnostuvat ja paneutuvat tiettyyn aineesen keskiverto-oppilasta kirkkaasti enemmän. 

Ainahan voi tosiaan vaikka meilinä laittaa oppilaalle "Sinulla ei ole oikeutta käyttää aineenopettajaa tukemaan ja kannustamaan oppimistasi keskiverto-oppijaa enemmän". 

Vierailija
14/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun jostain oppilaasta tulee suuren luokan menestyjä , niin kummasti opettajat tulevat esiin että se on meidän oppilasitoksesta ja minun luokaltani. Nämä opettajat sitten yleensä ovat panostaneetkin oppilaaseensa ja ammattilaisena haistaneet potentiaalisen menstyjän.

Menestyneen oppilaan takaa löytyykin poikkeuksetta joko innostava opettaja tai tukeva perhe-- pathaimmassa tapauksesa molemmat, pahimmassa ei kumpaakaan. 

Hyvälle opettajalle ei ole olemassa käsitettä "yli-innokas oppilas",

opettaja on huolissaan lähinnä heistä, joita ei voi vähempää hänen opettamansa aine kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Ei ole resursseja

Ap

Mitä ihmeen resursseja? Se kuuluu ihan siihen perusopetukseen. Yksilöllinen eriyttäminen.

Miten luulet, että kerkeän tunnilla tarjoamaan etevimmille opiskelijoille haastavampia tehtäviä, kun pitää vahtia, että kaikki pysyvät suunnilleen elossa eikä kukaan kuuroudu suurten desibelien takia? Tietysti lisätehtäviä annan, mutta muuhun ei kykene.

Sinun potää tietenkin pitää siellä työrauha. Sitähän varten sut on koulutettu. Ja eriyttää opetus erilaisille oppilaille yksilöllisesti.

T. Aineenope

Vierailija
16/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei siis kielissä erkauteta ylöspäin?

Ei ole resursseja

Ap

Mitä ihmeen resursseja? Se kuuluu ihan siihen perusopetukseen. Yksilöllinen eriyttäminen.

Miten luulet, että kerkeän tunnilla tarjoamaan etevimmille opiskelijoille haastavampia tehtäviä, kun pitää vahtia, että kaikki pysyvät suunnilleen elossa eikä kukaan kuuroudu suurten desibelien takia? Tietysti lisätehtäviä annan, mutta muuhun ei kykene.

Sinun potää tietenkin pitää siellä työrauha. Sitähän varten sut on koulutettu. Ja eriyttää opetus erilaisille oppilaille yksilöllisesti.

T. Aineenope

Tässä tapauksessa kyllä ymmärrän aloittajaa. Tuskin yksi ihminen kykenee antamaan kaikille tarvitseville oppilaille erityishuomiota. Kun pitää valita kenelle sitä annetaan, sen saavat ne, jotka eivät ilman pärjää. Lahjakkaat kyllä pärjäävät ilmankin (vaikka ansaitsisivatkin lisää kannustusta hekin). Oppilasaines on nykyisin niin levotonta, että pelkkä kurin pitäminen vie yhdeltä ihmiseltä suuren osan ajasta.

Vierailija
17/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisko mitenkään mahdollista, että alat antamaan niitä yo kokeiden kyssäreitä lisätehtävinä paremmin osaaville? Silloin ne olisi osa kouluhommia. Tietenkään et kiellä tekemästä. Se voisi tuntua teinistä musertavalta, sillä sinä olet hänelle tietynlainen idoli, se opettaja jolta hakee hyväksyntää ja kannustusta. Sinua hän mielessään kiittelee, jos lähtee yliopistoon lukemaan ko. kieltä. Mulla oli tällainen historian opettaja. Huikea tyyppi, ja tavoitteena oli tulla yhtä viisaaksi ja leppoisaksi opettajaksi kuin hän.

Tietsti jos et halua oppilaiden arvostusta, tai opeta sydämelläsi siten, että oppilaan oppimisella on oikeasti sinulle merkitys, niin torppaat innostuksen.

Vierailija
18/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yli-innokas vaan yli-rasittava  oppilas on lähinnä sellainen oppilas, joka esimerkiksi soittelee opettajan yksityis(koti) numeroon viikonloppuiltaisin klo 21.30 kysyäkseen "voinks mää palauttaa sen huomisen tehtävän vasta viikon päästä ku mun on pakko saada tää kurssi läpi?"

       Lahjakas oppilas puolestaan voi myös vaatia enemmän työtä ja panostusta, mutta erottuu siinä, että hän pysyy aina tiukasti siinä aineessa ja aihetta koskevissa asioissa pyytäen siihen ohjausta keskivertoa enemmän kehittyäkseen opinnoissaan. Samalla tämä motivoi myös opettajaa opettajantyössään palkitsevasti, yleensä sellaisia jotka ei ole leipääntyneet opettamaansa aineeseen.

Huomattu on että saman opettajan kautta useasti tulee niitä menestyjiä.

       Alisuoriutumiseenkin voi opettaja kannustaa välinpitämättömyydellä  tai tasapäistämisellä ja se on traagisinta kun potentiaalinen lahjakkuus hukataan tai jopa murskataan koska lahjakas oppilas on ammattitaidottoman opettajan oppilaana joka ei erottaisi selkeää lahjakkuutta vaikka se tarjoiltaisiin hopealautaselta fanfaarien soidessa.

       Moni huono opettaja voi jopa pitää lahjakasta oppilasta uhkana koska oppilas voi osoittaa selkeät puutteet opettajan omissa kyvyissä  tai pedagogisessa osaamisessa, jos kyseessä on vielä aine missä opettaja on itse erikoistunut pitkälle. Tällöin oppilasta aletaan pitää vaativana ja lisätyötä teettävänä, hänelle saatetaan "kääntää selkä" selkää kääntämättä kuvainnolliseti. Oppilaan meileihin ei vastata, arvostelussa ollaan epäoikeudenmukaisia tyyliin " olihan tämä hyvä ja olisi ehkä ansainnut täydet, mutta koska enhän minäkään koskaan saanut täysiä, niin mielestäni kukaan ei voi olla täyden arvosanan arvoinen, " Uskokaa tai älkää , vaikka nykyaikana niitä oppilaita hurjasti moititaan käytöshäiriöisiksi ja keskittymiskyvyttömiksi älypuhelinaddikteiksi, niin kääntäkää nyt hyvänen aika jo tuohon opetukseen ja opettajien osaamiseen tasoon! 

Korkea aika palkata sieltä työttömyyskortistosta niitä innokkaita ja paneutuvia opettajia  jos oppilaat alkavat tuntumaan yli-innokkailta?

P.s Tämä opettajien lusmuilu aikaisin , sen erottaa mm Wilmasta viesteistä jotka alkaa tyyliin: Ville-Kallelta unohtui TAAS pyyhekumi kotiin! Marika koputteli häiritsevästi varpaallan lattiaa jo toistamiseen tällä viikolla! Pate sanoi voi perkele mäenjaksataastätäpaskaa!

Vierailija
19/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

........Lahjakkaat kyllä pärjäävät ilmankin (vaikka ansaitsisivatkin lisää kannustusta hekin). Oppilasaines on nykyisin niin levotonta, että pelkkä kurin pitäminen vie yhdeltä ihmiseltä suuren osan ajasta.[/quote]

Väärin.

Lahjakkaat eivät pärjää ilman ohjausta. He alisuoriutuvat. Oppilaiden turhautuessa levottomuus lisääntyy.

Vierailija
20/32 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan erästä kieltä yläasteella. Nyt "ongelmaksi" on aiheutunut eräs oppilas, joka on tosi kiinnostunut tästä kielestä. Hän on muutaman kerran kirjoittanut pitkähköjä kirjoitelmia (tehtävänannot ottanut vanhoista yo-kokeista) ja pyytää minua tarkistamaan tekstit. Tosi ihailtavaa toki, mutta pelottaa että tästä tulee tapa. Nyt on toki loma tulossa, mutta mietin asiaa jo ensi syksyn kannalta.

Pitäisikö siis lopettaa tämä jo nyt? Tietenkään tekstien läpi lukaisemisesta ei tule hirveästi vaivaa, mutta olen tehnyt teksteihin merkintöjä ja sitten vielä suullisesti antanut palautetta. Muutenkin on paljon tekemistä niin ei jaksaisi yhtään ylimääräistä ja jos noita tekstejä otan arvioitavaksi niin haluan myös paneutua niihin kunnolla enkä vain lukaista läpi. Pitäisikö siis ehdottaa oppilasta etsimään yksityisopettaja?

Toi on kyllä paha ongelma jos sattuu tommonen pommi luokalle. Varmaan ärsyttävää tommonen hikari .

Latista sen into nopeasti. Sanot ettet millään kerkee ylimääräistä kun sulla on kädet täynnä pelkästään normi kurinpidollisissa asioissa, vetoa integroituihin luokkiin joissa erityiset oppilaat  (ne erityisemmät kuin tää hikari) pitää open kiireisenä .  Kyllä se ittekki osaa jos on kerta niin lahjakas, eiks vaan.