Kumpiko on parempi, luokan tuplaaminen
vai pienryhmään siirto? Ajatuksena saada lapsi kirimään muut kiinni, koska jäi jälkeen näköongelman vuoksi muista ryhmäläisistä. Ja jos valitsee pienryhmän, voi palata takaisin omaan luokkaansa kun taidot karttuvat.
Kommentit (44)
Eikö lastasi hoitavalla ammattilaisilla ole mielipidettä? Tapaukset on niin yksilöllisiä. Mitä merkitystä on jonkun random mielipiteellä joka ei edes tunne lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö lastasi hoitavalla ammattilaisilla ole mielipidettä? Tapaukset on niin yksilöllisiä. Mitä merkitystä on jonkun random mielipiteellä joka ei edes tunne lastasi?
Lapselle tehtiin psykologin testit. Niistä ei löydy selitystä, ja nyt näköongelma korjattu lasein. Mutta kirittävää olisi paljon muihin nähden. Meille annettiin tämä päätettäväksi. Ap
Ja kärryiltä tippuminen katsottiin näkövian syyksi. Ap
Mä kertaisin. Riippuu toki pienluokan kokoonpanosta, mutta mitä keskimäärin tiedän niistä, niin tässä kohden kertaus olis mun valinta. Lapsi voisi sitten jatkaa uuden luokan kanssa alakoulun, eikä enää tarvitsisi siirtyillä.
Millainen pienryhmä olisi? Onko lapsi jäljessä kaikissa aineissa? Kuinka pahasti on tippunut kärryiltä?
Vaikea uskoa että tuon ikäinen voisi jäädä valtavasti jälkeen pelkän silmälaseilla korjattavissa olevan näköingelman vuoksi. Mulla meni puoli vuotta huomata että lapsi tarvitsee lukulasit eikä tästä aiheutunut muuta haittaa lapselle kuin päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen pienryhmä olisi? Onko lapsi jäljessä kaikissa aineissa? Kuinka pahasti on tippunut kärryiltä?
Vaikea uskoa että tuon ikäinen voisi jäädä valtavasti jälkeen pelkän silmälaseilla korjattavissa olevan näköingelman vuoksi. Mulla meni puoli vuotta huomata että lapsi tarvitsee lukulasit eikä tästä aiheutunut muuta haittaa lapselle kuin päänsärkyä.
Näkö oli huono ja lapsi kävi levottomaksi ja ei jaksanut tehdä lukuaineita ja alkoi luovuttamaan ja menetti motivaationsa. Parempaan päin on menty nyt, mutta tukea saisi enemmän syksyyn jos olisi pienryhmässä. Keskittyminen on ollut myös vaikeaa.
Olisiko lapsi menossa 2 vai 3 luokalle? 3 luokalle ei kannata mennä jos alkuopetuksessa on ollut vaikeuksia, koska tuossa vaiheessa koulunkäynti muuttuu askeleen vaikeammaksi. Jos vaikeuksia on ollut kautta linjan ja keskittyminenkin tuottaa hankaluuksia, niin ehkä koko luokan kertaus olisi paikallaan.
Käy tutustumassa, millainen pienryhmä käytännössä olisi. Osa niistä toimii hyvin ja lapsella on oikeasti mahdollisuus kiriä luokkakaverinsa kiinni. Toisissa taas opiskelu on käytännössä mahdotonta ja lapsi jää jälkeen vain lisää.
Minä itse kyllä yrittäisin ensin sitä, että lapsi opiskelee kesäloman aikana ne asiat, jossa hän on jäänyt jälkeen. Jos ongelmana on vain huono näkö, niin tämän ei pitäisi olla ylivoimaista.
Kyse on pienryhmästä, jossa kaikki ovat kolmosella. Ajatus olisi, että siinä lapsi saisi tuen ja jatkaisi omaan ryhmäänsä kun se on mahdollista. Ap
Psykologin testeistä löytyi jotain lievää pulmaa oppimiseen, mutta ei syytä tälle. Kysyin pitääkö jotain tutkia lisää tai hakea kuntoutusta, niin ei tarvitse. Psykologi totesi, että ilman näköongelmaa ei lapsi tuskin olisi jäänyt muista jälkeen. Muuta ohjetta en saanut kuin miettiä tuo tukimuoto. Ap
Hmm. Pienryhmään en laittaisi. Menee vielä alakoulussa, mutta yläkoulussa on kaatopaikka. Todellisuudessa siellä vaan kasvaa alisuorittajaksi ja aina mennään sieltä, missä aita matalin. Ja tämä on totuus, erityisopettajatkin tietää sen.
Tuplaaminen näin opettajan mielestä. Saa kasvaa vielä rauhassa, ja siitä ei ole mitään haittaa lapselle. Pienryhmän toimivuudesta ei ole mitään takeita, ja pahimmillaan jonkinasteinen jäljessä olemisen tunne jää kaivamaan. Ja yläkoulussa se usein kostautuu niin, ettei koulu nappaa enää yhtään. Ja ketäpä nappaisi, jos aina kokee olevansa se ’tyhmä’. Kun taas se tuplaaja on muita pikkaisen edellä , se vahvistaa itsetuntoa, ja koulussa on mukavampi olla.
Pienryhmiin usein kertyy ADHD- ja käytöshäiriöporukkaa, että jos sun lapsella ei oo mtn tämmöstä, en ehkä laittas sellaseen seuraan..
Onko kokemuksia?