Tein ekoteon ja ostin kaasuhybridin
Skoda Octavian.
-Kaasusta riippumatta ei hengitysilmaa haittaavia lähipäästöjä.
-Maakaasua tankkaamalla pienet kasvihuonepäästöt.
-Biokaasua tankkaamalla ei kasvihuonepäästöjä.
-Realistinen toimintamatka kaasulla 350 kilometriä, sen jälkeen siirtyy bensalle.
-Ongelmana tankkausasemien puute, mutta eteläisemmässä Suomessa niitä on pääteiden varsilla. Lähin omani on työmatkani varrella, minkä vuoksi auton ostinkin.
Tein Gasumin kanssa kiinteän sopimuksen. Biokaasua saa tankatta rajattomasti 89 eurolla kuussa. Sama rajaton sopimus olisi ollut maakaasulle 69 euroa.
Kaasulla ajaminen on halvempaa kuin bensalla, joten on ajettava paljon, jotta kiinteät sopimukset kannattavat.
Tankkaaminen on siistiä eikä ajaminen eroa mitenkään bensa-autosta. Auto käyttää aina kaasua, kunnes paine tankissa laskee, jolloin se siirtyy bensalle.
Suosittelen ympäristötietoisille, joilla on tankkausasema lähellä. Ruotsissa kaasuautojen suosio on vankka ja joissa Etelä-Amerikan maissa autoista yli puolet on kaasuautoja.