Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

British Airwaysin emoyhtiö IAG kiinnostunut ostamaan Norwegianin - Suomen hallitus saa näpeilleen!

Vierailija
12.04.2018 |

IAG tiedotti juuri ostaneensa 4,61% lentoyhtiö Norwegianista ja harkitsevansa täyden tarjouksen tekemistä.

Tämä on ollut alan suunta jo vuosikymmeniä, pienet eivät pärjää. Mikäli tämä kauppa toteutuu, niin kohta lentää IAG-Norwegian Aasiaan Skandinaviasta isolla mittakaavalla, samalla kun Finnair joutuu marginaaliin vailla kykyä kilpailla suurempia vastaan. Lentoala on äärimmäisen pääomavaltainen ala, isot saavat koneet huomattavasti halvemmalla.

Suomen hallitus on kieltäytynyt moneen kertaan Finnairin liittymisestä alan konsolidaatioon. Itsekkäästi. Tämä politiikka voi johtaa lopulta Finnairin perikatoon tai myymiseen äärimmäisen halvalla.

Kenelläköhän on enemmän asiantuntemusta lentoyhtiön realiteeteistä ja käsitystä lentoalan kehityksestä, Finnairin johdolla ja analyytikoilla, vai jääräpäisillä poliitikoilla?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnair putoaa Aasian lentokilpailusta. Pian aloittaa se kiinalainenkin firma suorat lennot Chengdysta Helsinkiin.

Vierailija
2/5 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnair putoaa Aasian lentokilpailusta. Pian aloittaa se kiinalainenkin firma suorat lennot Chengdysta Helsinkiin.

Ei ole edes aloittanut, eikä tule aloittamaan. Finavialle todella noloa, että tiedottivat asiasta niin polleana.

Sitäpaitsi noilla lennoilla olisi ollut ihan eri asiakaskunta. Finnairin aasialaisista asiakkaista 90% matkustaa vain vaihtolennoilla Keski- ja Etelä-Euroopan kiinnostavampiin ja kauneampiin kaupunkeihin. Niin ja vain siksi, että Finnair on halvin, minkä myötä assosioituu halpalentoyhtiöksi.

Lucky Airin matkaajat sen sijaan olisivat jääneet Suomeen turisteiksi kaikki (ehkä myös Baltiaan samalla reissulla). Alunperinkin kuulosti jotenkin erikoiselta, että millään lentoyhtiöllä olisi oikeasti kiinnostusta tulla Suomeen. Ei Helsinki sentään mikään Kööpenhamina tai Tukholma ole, eikä Suomen luonto Norjan veroinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden päästä Finnair ei lennä kaukolentoja kuin Bangkokiin ja New Yorkiin, siinä kaikki. Euroopan lentojenkin reitistö suppenee huomattavasti.

Vierailija
4/5 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mikään ei ole varmaa. Unkarin valtion silloin 66 vuotta toiminut lentoyhtiö Malev meni konkurssiin aivan yhtäkkiä. En koskaan saanut rahoja takaisin. Järkyttävää virastobyrokratiaa. Sitä ennen olin lentänyt Malevilla usein, kaikki sujui aina lähes minuutilleen. Ei voi tietää.

Vierailija
5/5 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan "uusi" Norwegian on yhtä halpa kuin nykyinenkin. Ja Reward-järjestelmä jatkuu. Omistaja mulle yks hailee.