Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Helsingissä voi kävellä/pyöräillä?

Vierailija
01.03.2018 |

Niin, kun helsinkiläiset aina vouhkaa miten siellä on maan parhaat julkiset, julkisilla pääsee, julkiset sitä tätä tuota, ei voi asua muualla kun ei ole julkisia ja sudet jahtaa.

Niin eikö siellä yleisesti sitten kävellä/pyöräillä lyhyitä(alle 10km) matkoja? Vai tekeekö ne ihanat "julkiset" niin laiskaksi, että niillä sitten ajetaan lyhyimmätkin(0-2km) matkat?

Ja sitten usein kuulee, miten kuulema muualla Suomessa pitää olla oma auto ja joka paikkaan menee kaksi tuntia ajella :D

Käytännössähän kaikissa 10-100k kaupungeissa ainakin pärjää ilman autoa, kun kaupungit on sen verran tiiviitä, että laidalta toiselle pyöräilee 5-15 minuutissa.

Itse asu kuopiossa, eikä täällä periaatteessa tarvitse autoa. Itsekin pyöräilen ympäri vuoden ja kaupungin laidalla asun, josta esim. keskustaan polkee kesäkelissä 10 minuutissa, ikealle 15-20minuutissa jne.

"julkisilla" menisi jo odotteluun sama, puhumattakaan matkasta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä voi pyöräillä ja kävellä, ja yhä enemmän ihmiset niin tekeekin. Pyöräily on monesti helpompaa ja nopeampaakin kuin ruuhkaisten julkisten odottelu.

Vierailija
2/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pääsee fillarilla ja kävellen Helsingissä joka paikkaan! Joskus jopa nopeammin kuin julkisilla odotteluineen ja ruuhkineen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä pyöräillään paljon ja on tietty julkisia pyöriäkin.

Itse en kyllä tykkää pyöräillä ydinkeskustassa, koska autojen ja sporien sekaan meneminen tuntuu pelottavalta ja reitit pitäisi suunnitella tarkasti jos haluaa pysyä pyöräteillä.

Vierailija
4/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asun ja pyöräilen työmatkan 6,5km huhtikuusta marras-joulukuulle.

Nopeammin pääsen fillarilla tuon matkan, kuin kahdella eri bussilla. Keskustaan, jos asiaa niin todellakin menen bussilla tai junalla tuon 10km matkan. Ruokaostokset tehdään yleensä vajaa 3km päässä olevassa Leppävaaran sellossa, sinne kuljetaan autolla.

Miksi ihmeessä esim kaupungille lähtiessä minun pitäisi kävellä tuo 10km matka, kun sadan metrin päästä kotioveltani menee kolme eri bussia keskustaan puolessa tunnissa kymmenen minuutin välein. Lähimmälle juna-asemalle 10min kävelymatka ja siitä junalla vartissa keskustaan.

Kävelylenkkeillä käyn ihan erikseen nelisen kertaa viikossa 1-2h kerrallaan ja siihen päälle salilla kolme kertaa viikossa, joten liikutaakin tulee harrastettua.

Vierailija
5/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyöräilen useimmiten kauppaan 3 km (en nyt, koska kylmyys ja Todellinen Stadilainenhan ei sellasta kestä). Jotkut työkaverit pyöräilevät töihin väliä Vuosaari - Ruoholahti kesät talvet (periaatteessa Helsingin päästä-päähän).

Vierailija
6/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin usein pyöräilen, mutta töihin on 18 km, se on hiukan liikaa minulle. Naapuri kyllä ajaa 16 km päähän töihin pyörällä kesät talvet, ja kyllä pyöräilijöitä näkee paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi kävellä ja pyöräillä.

Mutta olet oikeassa siinä, että julkinen liikenne on niin hyvin järjestetty Helsingissä, että nopeasti tottuu siihen, että menee julkisilla, lyhyitäkin matkoja. Esimerkiksi yhden tai kahden ratikkapysäkin matkaa ei viitsi kävellä, koska siinä voittaa jo ajallisestikin ja meillä helsinkiläisillähän on aina kiire;)

Mutta itse kyllä kuljen pyörällä silloin, kun ei ole pakkasta. Olet näköjään missannut kaikki Helsinkiä koskevat pyöräilykeskustelut. Infrastruktuuri ei vielä täysin suosi pyöräilyä joka kohdassa Helsinkiä, joten mielestäni on ymmärrettävää, että kaikki eivät ole päätyneet siihen. Helsingissä on siis yksisuuntaisia katuja, mukulakivikatuja, ratikkakiskoja ja on siis sellaisia reittejä, joille sattuvat juuri nuo. Myös asenteet pyöräilyä kohtaan voivat olla tosi kielteisiä (toisaalta röyhkeimmät pyöräilijät vahvistavat itse entisestään tätä vastakkainasettelua, kun pyöräillään missä sattuu piittaamatta liikennesäännöistä). Sen lisäksi Helsingissä varastetaan paljon pyöriä, joten sekin on yksi huomioitava seikka kun fillaroinnin tielle lähtee. Muuten taas viime vuosina kehitys on ollut pyöräilemistä suosivaan suuntaan, on rakennettu parempia pyöräreittejä eikä pyöräily ole enää köyhien tai hörhöjen juttu, ihan tavallisetkin ihmiset voivat pyöräillä.

Vierailija
8/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun helsinkiläiset aina vouhkaa miten siellä on maan parhaat julkiset, julkisilla pääsee, julkiset sitä tätä tuota, ei voi asua muualla kun ei ole julkisia ja sudet jahtaa.

Niin eikö siellä yleisesti sitten kävellä/pyöräillä lyhyitä(alle 10km) matkoja? Vai tekeekö ne ihanat "julkiset" niin laiskaksi, että niillä sitten ajetaan lyhyimmätkin(0-2km) matkat?

Ja sitten usein kuulee, miten kuulema muualla Suomessa pitää olla oma auto ja joka paikkaan menee kaksi tuntia ajella :D

Käytännössähän kaikissa 10-100k kaupungeissa ainakin pärjää ilman autoa, kun kaupungit on sen verran tiiviitä, että laidalta toiselle pyöräilee 5-15 minuutissa.

Itse asu kuopiossa, eikä täällä periaatteessa tarvitse autoa. Itsekin pyöräilen ympäri vuoden ja kaupungin laidalla asun, josta esim. keskustaan polkee kesäkelissä 10 minuutissa, ikealle 15-20minuutissa jne.

"julkisilla" menisi jo odotteluun sama, puhumattakaan matkasta.

Täälläpäin julkinen liikenne pyörii pääasiassa tukirahoilla, jos tukirahat otettaisiin pois lakkaisi Jyväskylän linkki-liikenne pyörimästä. Jyväskylä on laajentunut niin nopeaa vauhti ettei tiheälle rake tamiselle ole ollut tarvetta vaan kerrostalojen ja vuokra-asuntojen sijaan on rakennettu valtavia omakotitaloalueita lapsiperheille. Samaan aikaan Jyväskylän keskusta on autioitunut ja hiljentynyt kun palvelut ja liikkeet pakkautuvat valtaviin peltomarketteihin Seppälän ja Palokan alueille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisit joskus käymään täällä Helsingissä, niin näkisit että pyöräilyyn keskustassa on panostettu ja ihmiset todellakin pyöräilee paljon. Ajoradoilla on pyöräilykaistat punaisella asfaltilla, pyöräilijöille on omat liikennevalot katseen korkeudella jne. Ja koko ajan rakennetaan keskustaan lisää Baanan kaltaisia, vain pyöräilijöille/kävelijöille tarkoitettuja väyliä.

http://www.ulkoilukartta.fi/

En kyllä ymmärrä miksi pitää olla niin yksioikoinen ajattelutapa, että hyvä julkinen liikenne tarkoittaisi automaattisesti sitä, että pyöräilyä, kävelyä tai oman auton käyttöä ei enää tarvittaisi. Eivät nämä ole toisiaan kumoavia asioita. 

Vierailija
10/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä voi kävellä tai pyöräillä, eiköhän se ole ihmisestä kiinni harrastaako sellaista. Minä asun kantakaupungissa ja käytän mielelläni hyviä julkisia kulkuvälineitä, mutta myös kävelen paljon. Pyörää en ole omistanut sitten teini-iän enkä sitä kaipaakaan. Lapsena ja teininä tuli pyöräiltyä paljon, koska asuimme Pakilassa ja Paloheinässä, ja pyöräteitä oli ympäristössä paljon ja Keskuspuistokin lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu, missä päin Helsinkiä asuu ja kuinka rohkea olet pyöräilemään. Joka paikassa ei ole pyöräteitä, eikä liikenteen sekaan uskalla lähteä.

Kun asuin Helsingin ulkolaidalla, siellä oli ihanaa ajaa pelkkää pyörätietä 10 km työmatkat suuntaansa.

Vierailija
12/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vauvapalsta. Eli suurin osa liikkuu lasten kanssa. On aika loogista, että hyppää ohiajavaan bussiin sen sijaan että kävelee rattaiden kanssa. Varsinkin kun bussi on ilmainen.

Itse pyöräilin ennen töihin 12 kilsaa, mutta kummasti kun lapsia pitää sirotella varusteineen sinne tänne ja taas kerätä kotimatkalla on tuo pyöräily jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Hellsingin ydinkeskustan mukulakivikaduilla ei ole kovin mukava pyöräillä ja keskeisin reitti on ollut Pasilassa poikki jo kaksi vuotta ja on vielä seuraavat kolme vuotta. Jotain satunnaisia pyörätien pätkiä on siellä täällä, mutta aika surkeassa asemassa työmatkapyöräilijä pääkaupungissamme on.

Pääkaupunkiseutu on muutakin kuin Hellsinki. Vantaan sekä Espoon julkinen liikenne on monin paikoin surkea ja työmatkat seutualueella kestävät tyypillisesti tunnista puoleentoista.

Vierailija
14/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäjän ap:lla oli ns pointti viestissään? Onko joku ongelma vai mikä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskusta on vähän laajempi kuin kuin esim. Kuopion keskusta. Rautatieasemalta Kallion Urheilutalolle on n. 2 km, eli suunnilleen Kuopion rautatieasemalta satamaan keskustan kautta. Jos esim. haluaa vaikka Helsingin ydinkeskustasta Vuosaareen... niin sitten sitä matkaa jo 14 km ja julkisten käyttö nopeampaa. Julkisten käyttäminen on mahdollista paljon laajemmalla alueella, eli pääsee myös Vantaalle tai Espooseen.

Monet pyöräilee ja kävelee, mutta eihän sitä julkista liikennettä olis... jos ei sitä kukaan käyttäis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä