Työtön, oletko löytänyt aktiivimallin mukaisen työn? Kuinka
työttömyysturvasi muodostuu, jääkö ansiosi alle suojaosan, saatko soviteltua tukea tms.?
Kommentit (18)
Minulla kävi niin onnekkaasti, että osa-aikatyö, jonka sain, alkoi heti tammikuussa. Töitä on noin 20h viikossa eli reippaasti ylittyy aktiivimallin vaatima tuntimäärä. Palkkaa ylittää suojarajan, eli saan soviteltua työmarkkinatukea.
Ei voi kyllä muuta kuin olla kiitollinen tästä työpaikasta, vaikka määräaikainen onkin - useammaksi kuukaudeksi kuitenkin työmarkkinatuki turvattu. Pelkkä ajatuskin siitä stressistä, joka olisi varmasti tullut, jos ei olisi tuntimäärää taattu... nousee kylmät väreet.
Ei ole löytynyt. Onneksi on se eläkehakumahdollisuus neuvottu, niin ei sentään tarvitse hyväksyä sitä viiden prosentin leikkausta tukeen.
En vielä ole saanut työpaikkaa, mutta huomenna tapaan työhönvalmentajani ekan kerran ja se täyttää aktiivimallin ehdon.
Löysin sattuman kautta sellaisen jo viime syksynä, sijaistan pari päivää viikossa. Palkka ylittää suojaosan joten saan soviteltua työmarkkinatukea, tulot kasvoi hiukan entisestä.
Minut pyydettiin samaan työpaikkaan, jossa olin aiemmin ja nyt ansiosidonaisen päätyttyä jatkan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole löytynyt. Onneksi on se eläkehakumahdollisuus neuvottu, niin ei sentään tarvitse hyväksyä sitä viiden prosentin leikkausta tukeen.
Se ei auta kuin pieneksi hetkeksi, siihen en todellakaan luottaisi...
Osa-aikatyö on toistaiseksi jäänyt alle suojaosan, mutta jos ylittyy, kai soviteltu työttömyyskorvaussysteemi toimii, kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei auta kuin pieneksi hetkeksi, siihen en todellakaan luottaisi...
Auttaahan se pidemmäksi aikaa, kun laittaa aina uuden hakemuksen. Eihän tuohon ole muuten tarkoitus luottaakaan, töitähän tässä haetaan, mutta kun ei löydy, on parasta ottaa kaikki keinot käyttöön, että säästää edes muutaman kympin.
Sain 12 tuntia töitä paikasta jossa minulla on ollut nollatuntisopimus vuosia, töissä olen ollut lähinnä silloin kun omistajat ovat ulkomailla. Tilastoissa olen siis nyt työllistetty, mutta karenssia tulee silti.
Minulla loppuu ansiosidonnainen viikon päästä ja olen oikeutettu palkkatukityöhön. Olen saanut kaupungilta 4 paikkaa haettavaksi. Kahteen olen laittanut eilen hakemukset, kaksi muuta paikkaa oli jo täytetty kun soitin sinne. En tiedä sitten saako tätäkään paikkaa kun on niin paljon hakijoita joka paikkaan. Ihan ok toimistotöitä tarjosivat, palkka n. 2000e. Palkassa ei sinänsä ole kehumista, sain 3000 ennen irtisanomista mutta olisi tärkeätä päästä takaisin ansiosidonnaiselle. Minulla on yksi kurssipaikka varattuna jos en pääse työhön. Tämän kauden aktiivimalli on sillä kuitattu.
En ole löytänyt, mutta pääsin työkokeiluun. Ei se 9€ päivässä oikea palkka ole, mutta saan sentään satasen enemmän kuussa ja olen turvassa ainakin heinäkuuhun asti.
Oletteko kaikki osa-aikaisia töitä sellaisissa paikoissa, joissa työnantajalla ei ole tarjota kokopäivätyötä? Kun tuohan on ehto, jotta saa soviteltua tukea?
Sain huoltohommia kiinteistöhuoltofirmasta, lumitöitä ja sen semmoista. Noin 20-25 tuntia kuussa, kunhan tulot ei ylitä kolmea sataa
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppuu ansiosidonnainen viikon päästä ja olen oikeutettu palkkatukityöhön. Olen saanut kaupungilta 4 paikkaa haettavaksi. Kahteen olen laittanut eilen hakemukset, kaksi muuta paikkaa oli jo täytetty kun soitin sinne. En tiedä sitten saako tätäkään paikkaa kun on niin paljon hakijoita joka paikkaan. Ihan ok toimistotöitä tarjosivat, palkka n. 2000e. Palkassa ei sinänsä ole kehumista, sain 3000 ennen irtisanomista mutta olisi tärkeätä päästä takaisin ansiosidonnaiselle. Minulla on yksi kurssipaikka varattuna jos en pääse työhön. Tämän kauden aktiivimalli on sillä kuitattu.
Minäkin sain tänään kuulla että olen oikeutettu palkkatukeen. Työttömänä 1v5kk. Miten ilmaisen asian työhakemuksessa? Yksityisiin firmoihon tähän asti hakenut.
Ennemmin ampuisin itseni kun ottaisin vastaan aktiivimallin aktivointityön.
Itse olen turvassa ensimmäisessä laskennassa (on tämä saakeli kun orja- tai karjamarkkinoilla!) mutta jatkosta ei tietoa. Viimeisen kolmen kuukauden aikana ollut sadan kilometrin säteellä yksi paikka auki johon edes teoreettiset mahdollisuudet päästä. Rikollisurasta nuo muut puhuvat.. Vähintäänkin pimeistä töistä. Että ihan vaikka periaatteesta vaikka eläminen ei olisikaan kiinni siitä leikatusta osuudesta. Tätäkö haluttiin? Katkeroituneita ihmisiä jotka pikku hiljaa ottavat sitten omat oikeudet ja lopulta oikeuden omiin käsiin..
En ole löytänyt. Palkat ovat muuten surkeita! Akateemisellekin tarjotaan alle 10 euron palkkaa tunnilta. Kuka sillä elää. Puhe toki siis kk-palkasta, mutta tuntipalkaksi muutettuna alle kympin.