Kantelu potilasasiamiehelle, kokemuksia?
Mieheni on krooninen kipupotilas. Joka käynnillä kipupolilla hän kertoi kovista kivuista ja siitä, että hän tuntee selässään tapahtuneen rakenteellisia muutoksia. Lääkäri ei tätä uskonut, ei laittanut lähetettä magneettikuvaan (miehelläni on sairaus jonka takia pitäisi vuosittain magneettikuvat selästä) ja kipulääkkeet ajettiin alas. Lisäksi hän kirjoitti potilastietoihin, että kivuille ei ole indikaatiota.
Vasta yksityiseltä lääkäriltä hän sai lähetteen magneettikuvaan ja kappas, selästä löytyi rakenteellisia muutoksia, jotka ovat kuitenkin hoidettavissa. Mieheni on siis pitkään joutunut kärsimään valtavista kivuista, masentunut tilanteen takia eikä kipujen takia ole jaksanut tehdä juuri mitään. Tilanne on tietysti vaikuttanut myös parisuhteeseen ja omaan hyvinvointiini.
Mielestäni tässä on tapahtunut selkeä hoitovirhe ja aion tehdä kantelun potilasasiamiehelle. Olen niin vihainen tälle lääkärille ja haluaisin hänen kantavan edes jotain vastuuta tästä. Käytännössä hän vaikeutti tai melkein pilasi mieheni (ja myös minun) elämän pitkäksi aikaa. Haluaisin lukea muiden kokemuksia kantelusta potilasasiamiehelle, miten prosessi on edennyt, onko kantelusta ollut mitään hyötyä jne.? Kannattaako teidän mielestänne tehdä kantelu tällaisessa tapauksessa?
Kommentit (23)
Noita lääkäreiden tekemiä virhearviointeja on pilvin pimein. Todennäköisesti mitään ei itse lekurille tule, mutta tee ihmeessä kantelu silti. Kannattaa aina tehdä jos on tarvetta!
Vierailija kirjoitti:
Tee ihmeessä valitus, mutta oikeasti eivät joudu vastuuseen edes. Hoitovirhe on hoitovirhe, ja lääkärit/hoitajat voittaa oikeudessa aina.
Samaa olin tulossa sanomaan. Ihmisiä hekin vain ovat, ja virheitä sattuu kaikille ihmisille. Ei kukaan tahallansa mitään hoitovirheitä tee!
Ei potilasasiamies ota vastaan kantelua vaan auttaa sinua sen tekemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ihmeessä valitus, mutta oikeasti eivät joudu vastuuseen edes. Hoitovirhe on hoitovirhe, ja lääkärit/hoitajat voittaa oikeudessa aina.
Samaa olin tulossa sanomaan. Ihmisiä hekin vain ovat, ja virheitä sattuu kaikille ihmisille. Ei kukaan tahallansa mitään hoitovirheitä tee!
Joo, he ovat ihmisiä, ja kaikki tekee virheitä, mutta joskus tuntuu, että tekisi virheitä ihan vaan välinpitämättömyyttään.
Lääkärille voi tulla huomautus, mutta mitäänhän te ette itse siitä hyödy. Korvauksia tulee vain kuolemasta ja pahasta vammautumisesta.
Tee muistutus miestäsi hoitaneeseen terveydenhuollon toimintayksikköön, mutta muista pyytää valtakirja mieheltäsi, koska hänen potilastietonsa ovat salassa pidettäviä ja sinä olet niihin nähden sivullinen. Terveydenhuollon toiminnasta vastaavan johtajan tulee selvittää asia alaisensa kanssa ja vastata kirjallisesti tehtyyn muistutukseen noin kuukauden kuluessa.
Jos olette tyytymättömiä saamaanne muistutusvastaukseen, voitte tehdä kantelun aluehallintovirastoon. Kyseessä on hallinnollinen menettely, josta kantelun kohde voi saada hallinnollista ohjausta, mikäli hänen todetaan toimineen moitittavasti. Hallinnollista ohjausta ovat huomautus, huomion kiinnittäminen, käsityksen ilmaisu. Huomautuksesta tulee kymmeneksi vuodeksi merkintä terveydenhuollon Terhikki-rekisteriin, muista ei. Kanteluprosessit ovat muistutusprosesseja pitempiä, koska aluehallintovirastoissa on nykyään jatkuvasti ruuhkaa sekä kantelu- että valvonta-asioissa.
Mikäli katsotte, että kyseessä on hoitovirhe ja haluatte hakea korvauksia, silloin asiassa tulee tehdä potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Potilasvakuutuskeskuksella on hyvät sivut, joita silmäilemällä pystyy pohtimaan, kannattaako vahinkoilmoitus tehdä vai ei.
Potilasasiamieheltä saa neuvoja noiden tekemiseen, mutta hän ei ota kantaa itse asiasisältöön.
Vierailija kirjoitti:
Tee ihmeessä valitus, mutta oikeasti eivät joudu vastuuseen edes. Hoitovirhe on hoitovirhe, ja lääkärit/hoitajat voittaa oikeudessa aina.
Onko tosiaan aina näin?
Ei sitä tehdä suinkaan potilasasiamiehelle, potilasasiamies auttaa teitä näissä asioissa.
Teet muistutuksen siihen sairaalaan missä virhe tapahtui. Potilasasiamies auttaa tarvittaessa. Muistutus osoitetaan yleensä johtajaylilääkärille ja heillä on velvollisuus vastata siihen. Yleensä vastaavat että kaikki meni just hyvin.
Seuraava etappi on potilasvakuutuskeskus. Tässäkin saat apua potilasasiamieheltä jos tarvitsee, mutta se ei ole vaikea tehdä, ohjeet on hyvät.
Olen valittanut lääkärin toiminnasta, ei johtanut mihinkään. Yhtä tyhjän kanssa. Ja sinä et voi tehdä miehesi kohtelusta valitusta, vaan se on miehesi itse tehtävä. Jos miehesi ei ole oikeustoimikelpoinen niin silloin hänen asianhoitaja tekee sen.
Kiitos kaikille vastauksista ja tarkennuksista! En ole ennen joutunut tämmöistä miettimään niin en tiedä miten tässä edetään. Eli potilasasiamies auttaa valituksen tekemisessä.
Tarkoituksena ei ole hakea mitään rahallista korvausta, vaan haluaisin lääkärille vähintään huomautuksen ja pahoittelut. Haluan, että hän tietää mitä toiminnallaan aiheutti, ja toivottavasti ottaa oppia eikä kohtele muita samoin.
Kyseinen lääkäri on suoraan ja rumasti sanottuna välinpitämätön ja v*ittumainen. Koin tämän henkilökohtaisesti, kun olin mukana mieheni hoitoneuvottelussa, jossa oli kaikki häntä hoitavat tahot mukana. Ei kuunnellut minuakaan, kun yritin kertoa millaista meidän arki kipujen takia on. Tuli ihan sellainen olo, että hän kuvitteli minun olevan vain mieheni kipulääkkeiden perässä, vaikka oikeasti halusin hänen vain ymmärtävän tilanteen vakavuuden jotta hoito olisi asianmukaista (eli magneettikuvaus, kivun syyn selvittäminen ja hoito).
Hae potilasvakuutuskeskuksesta myös korvauksia.
Potilasasiamies auttaa kyllä
Aika dramaattinen virhe saa olla, että siitä mitään korvausta saa tai hoitotaholle edes huomautetaan toimistaan. Isäni sai likaisesta kanyylistä vakavan verenmyrkytyksen sairaalassa leikkauksen jälkeen, käsi oli pahasti tulehtunut päiviä, eikä mitään tehty, ennenkuin tuli kiire. Viikkojen antibioottikuuri ja kieppui menehtymisen rajoilla. Kysyin kannattaako tehdä valitus, vastaus suurinpiirtein niin, että voihan sen tehdä, mutta tuskin korvausta saa, kun potilas ei kuollut.
Kävin potilasasiamiehen pakeilla ilmoittamassa erään lääkärin todella kummallisesta käyttäytymisestä, josta ei koitunut mitään hoidollista haittaa mutta joka oli todella arveluttavaa. Tähdensin sitä, että halusin asiamiehen vain tietävän tapahtuneesta enkä missään tapauksessa halunnut lääkärin tietävän ilmoituksestani, ja näin sovittiin. Pari päivää myöhemmin potilasasiamies soitti ja kertoi iloisesti, että lääkäri oli muistanut minut oikein hyvin. Onneksi ei ole tuon jälkeen tullut asiaa kummallekaan.
Ihan turhaa näet vaivaa. Olin itse vastaavassa tilanteessa. Kantelut menee kai suoraan paperisilppuriin
Vierailija kirjoitti:
Kävin potilasasiamiehen pakeilla ilmoittamassa erään lääkärin todella kummallisesta käyttäytymisestä, josta ei koitunut mitään hoidollista haittaa mutta joka oli todella arveluttavaa. Tähdensin sitä, että halusin asiamiehen vain tietävän tapahtuneesta enkä missään tapauksessa halunnut lääkärin tietävän ilmoituksestani, ja näin sovittiin. Pari päivää myöhemmin potilasasiamies soitti ja kertoi iloisesti, että lääkäri oli muistanut minut oikein hyvin. Onneksi ei ole tuon jälkeen tullut asiaa kummallekaan.
Ihan hirveää oikeasti, jos tulisi lääkärille asiaa jatkossa.
Tuskin tulee seuraamuksia, toki lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Tee silti valitus, se on hyvä, jos muutkin joutuvat tekemään hänestä valituksia, silloin niitä voidaan tutkia tarkemmin.
Oliko tässä kysymys kipulääkkeiden alasajosta, siis lääkäri ei halunnut enää kirjoittaa opiaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä kysymys kipulääkkeiden alasajosta, siis lääkäri ei halunnut enää kirjoittaa opiaatteja?
Tämä minullekin tuli mieleen. Niitä opiaatteja kun yritetään saada niin monenlaisin keinoin. Valitettavasti.
Tee ihmeessä valitus, mutta oikeasti eivät joudu vastuuseen edes. Hoitovirhe on hoitovirhe, ja lääkärit/hoitajat voittaa oikeudessa aina.