Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt alamme hyysäämään lukiolaislapsia

Vierailija
14.02.2018 |

Lukiossa ei olekaan kaikilla kavereita. Opiskelu sinänsä voi myös olla rankkaa, kun täytyy itse aikatauluttaa tekemisensä ja kerätä osaamista monilla eri alueilla samanaikaisesti.

Koska yliopistolla ja työelämässä on aina kaikilla paljon kavereita ja joku neuvomassa 24/7, on hyvä ettei lukiossakaan jätetä lapsia yksin.

Onhan se hienoa, että vasta AMK-/yliopisto-opinnoissa suomalainen törmää omillaan pärjääviin, kilpailuhenkisiin ja sisäisen motivaation omaaviin ulkomaalaisiin opiskelijoihin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/5 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion kasvattavin voima oli se, että sekä sosiaalisia että akateemisia paineta tuli usealta eri taholta. Silti esim. essee-kirjoitusten vaatimustaso oli aina melko suppea (usein 2-4 lähdettä riittivät).

Kavereiden saaminen ja ryhmäytyminen ja ylipäänsä vaativat ainakin minulta tietoista sosiaalisten taitojen kehittämistä. Ilman tuota yksin tehtyä työtä en olisi kehittynyt yliopiston ja työelämän vaatimuksiin riittävän nopeasti.

Voisin kuvitella, että lukion rankkuudesta ja ryhmäytymisen ongelmista valittavat ensimmäisenä ne, jotka yläasteellakin liikkuivat aina kaveriporukassa ja valittelivat kokeisiin lukemisen rankkuutta.

Akateemisesti suuntautunut lukiolainen kaveeraa juuri sen verran kuin ehtii ja haluaa. Olisi aivan hirveää, jos lukiossa täytyisi opintojen, perheen ja omien kaverisuhteiden lisäksi käyttää aikaa johonkin vuosikurssilaisten tapaamisiin viikottain.

Jotkut kaipaavat sitä paapomista, tta suurin osa haluaa sekä vapauden että vastuun itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisen täytyy nykyään olla kivaa. Peruskoulussa opiskelun täytyy olla pelillistä ja kaikkien oppilaiden omat ideat ja kiinnostuksen kohteet huomioivaa. Jos oppilaalla ei ole opiskelumotivaatio kohdallaan, aletaan heti miettiä, miten koulu voisi joustaa ja muuttua oppilaan tarpeiden mukaan.

On täysin unohdettu se, että koulussa käyminen on etuoikeus, jota täytyy kunnioittaa. Opiskelu on oman itse kehittämistä ja oppiminen tapahtuu aina vain omien korvien välissä. Koulussa ei tarvitse olla aina kivaa. Ei siellä toki kiusaamistakaan tule tapahtua, mutta kaikenlainen muu sosiaalisten tilanteiden harjoittelu kuuluu asiaan päiväkodista alkaen.

Lukioiässä yksinäisyyttä täytyy jo opetella torjumaan itse. Aikuisena ne vapaa-ajan ystävät täytyy usein löytää muualta kuin työpaikalta. Pitäisikö työpaikkojenkin huolehtia siitä, ettei kenenkään stressitasot nouse yksinäisyyden takia?

Vierailija
4/5 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiset voivat järjestää halutessaan ihan mitä vain toimintaa keskenään. Koulu voi ehkä tarjota kokoontumisille tilat. Mutta ei tähän asiaan nyt mitään syvällistä yhteiskunnan tukea tarvita.

Aikuisiän kynnyksellä ihmisen täytyy itse kantaa vastuu siitä, että luo ja ylläpitää ystävyyssuhteitaan. Lukiossahan tapaa ihmisiä päivittäin. Mitenkäs nämä yksinäisyydestä kärsivät aikovat pärjätä elämässä, kun saattavat joutua vaikka asumaan uudelle paikkakunnalle tai päätyä työttömäksi, jolla ei olekaan edes sitä koulua kohtaamispaikkana?

Vierailija
5/5 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaiset voivat järjestää halutessaan ihan mitä vain toimintaa keskenään. Koulu voi ehkä tarjota kokoontumisille tilat. Mutta ei tähän asiaan nyt mitään syvällistä yhteiskunnan tukea tarvita.

Aikuisiän kynnyksellä ihmisen täytyy itse kantaa vastuu siitä, että luo ja ylläpitää ystävyyssuhteitaan. Lukiossahan tapaa ihmisiä päivittäin. Mitenkäs nämä yksinäisyydestä kärsivät aikovat pärjätä elämässä, kun saattavat joutua vaikka asumaan uudelle paikkakunnalle tai päätyä työttömäksi, jolla ei olekaan edes sitä koulua kohtaamispaikkana?

Ei sillä yksinäisellä koululaisella ole kehittynyt niitä taitoja, joiden avulla voisi hankkia ystäviä. Omaa sosiaalista asemaa on yksin todella vaikea muuttaa, jos on jäänyt ulkopuoliseksi. Siksi olisi tosi tärkeää, että joku edes yrittäisi auttaa, vaikka kyseessä olisikin jo lukiolainen. Monestihan nuo ongelmat jäävät päälle siten, että aikuisuudessakaan ei kyetä kouluun ja työelämään.

Surullista, että tämä nähdään "paapomisena". Onkohan meillä yhteiskunnassa ehkä aika kovat arvot? Totta on, että suurin osa lukiolaisista pärjää hienosti ja itsenäisesti, mutta olisi minusta tärkeää, että niitä toisten kelkasta pudonneitakin voitaisiin auttaa.