Voiko hotellissa olla oikeasti vapaita huoneita, vaikka se on "loppuunmyyty"? Siis tyyliin varalla jollekin tärkeälle henkilölle?
Tätä mietin, kun vietän työni puolesta (myyntiesittelijä) paljon aikaa hotellien auloissa ja kuulen respojen keskusteluita ja puheluita. Tosi tosi tosi usein asiakas pyytää tarkastamaan uudestaan, eikö hotellista oikeasti löydy yhtään vapaata huonetta. Kun kävisi ihan mikä vaan, minkä hintainen vaan, ihan mistä tahansa kerroksesta ja millä tahansa näkymällä. Ja ihmettelevät, kun ei oikeasti ole. Ja vielä jatkavat, että eikö oikeasti ole ja kun heille tosiaan kävisi mikä vaan. Kun ollaan vain yksi yö tai koska väsyttää niin hirveästi, niin mikä vaan kelpaa.
Törmään tähän hirveän usein ja siksi ihmettelenkin sitä. Onko siis hotelleissa aina joku huone vapaana sitä varten, että joku turha julkkis tai tärkeä henkilö pöllähtää paikalle ja siksi asiakkaat osaavat kysyä Sitä Huonetta Jota Ei Anneta Kenellekään?
Eikö loppuunmyyty ole loppuunmyyty?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Loppuunmyyty on loppuunmyyty. Ei meillä ole huoneita tiskin alla eli kaikki vapaat huoneet näkyvät myös netissä.
Älä valehtele!
Riippuu hotellista. Voi myös olla niin, että yhdeksi yöksi olisikin tilaa, muttakun se huone on jo puunattu viikon varausta varten eikä siivoojilla ole extra aikaa niin myydään ei oota.
Esim. Hotels.com tai muut vastaavat saitit varaavat alustavasti jostain hotellista ensin 10 huonetta ja sitten "trokaavat" niitä huoneita eteenpäin, tietysti vähän isommalla hinnalla. Hotellin tiskillä tämä tilanne näkyy varauksina, mutta voihan olla että hotels.com ei olekaan saanut kaikkia huoneita myytyä, joten vapaita huoneita siis oikeasti löytyy.
Laivoissa pidetään aina yhtä tai kahta hyttiä vapaana. Esimerkiksi jos joku kuolee, on ihan kiva, että muu perhe pääsee toiseen hyttiin yöksi.
Ulkomailla ollessani sain respasta huoneen, kun kello oli 12 yöllä ja kyselin eikö oikeasti ole mitään yhdeksi yöksi, no oli joku huone missä vessa ei oikeen vetänyt kunnolla, mutta kelpaau minulle. Sain vielä halvemmallakin.
Ennemminkin niin päin, että varatessa huoneita näyttää olevan, mutta niitä ei todellisuudessa ole, vaan he ylibuukataan, koska yleensä aina joku peruu tulonsa. Näitä sitten siirretään toisiin hotelleihin tai esim tavishuoneiden ollessa täynnä majoitetaan sviitteihin.
Kerran sattui, siis aikaa ennen näitä nettivarauksia, että hotelli oli laittanut saapumisemme päivää liian myöhään kuin piti, ja sitten siinä äimisteltiin, että mitäs nyt kun hotelli oli täysi, mutta sitten kysyivät jospa meille kelpaisi vähän sellainen ja tälläinen koppi, ja kelpasihan se. Siellä oli sellainen levitettävä laverisohva ja muutenkin vissiin kaikkea käytöstä postettua kamaa, jos ei lie ollut jotain moppisankkojakin, mutta sinne laittoivat meille pedin, eikä tarvinnut siitä yöstä mitään maksaa. Oli kuulemma sellainen varahuone, just jos jotai sekaannuksia käy. Miten sitten lienee nykyään, onko sekaannuksien varalta mitään.
Jos ei ole vapaana, niin annetaan jonkun toisen varaama huone. Meidän perhe oli Suomessa reissussa, hotellille oli ilmoitettu, että saavumme klo 17 (minun mielestäni ei mitenkään myöhään). Kun menimme paikalle, ei huonetta ollutkaan vapaana, koska olimme myöhässä! Minulla on sähköpostissa "varauskeskustelu" ja vetosin siihen, ei mitään hyötyä. Vasta kun vaadin paikalle pomon ja ilmoitin, että ilman huonetta jäämisestä tulee todella kallista, niin soittivat meille huoneen toisesta hotellista. Yllättäen se piti maksaa itse, etukäteen maksettua Nokian Edenin huoneen hintaa piti vaatia takaisin 2 kk ajan. Joku myyntipäällikkö väitti ihan tosissaan, että emme koskaan edes ilmaantuneet Edeniin, joten tietenkin meidän varaamamme huone piti maksaa.
Meillekin yhdessä maalaispaikassa löytyi ylimääräinen "huone" , eli ei ollut varsinainen "majoitushuone" kun siinä ei ollut omaa vessaa, vaan käytävällä oli yleinen vessa. Muuten kyllä sievä ja tilava huone jonne olivat vieneet tilapäisesti sängyn.
1990- luvulla matkustin muutaman kerran Treelle illalla ja silloinen poikaystävä teki oharit eli ei tullut junalle vastaan eikä vastannut puhelimeen.
Menin hotelliin, ja vaikka hotelli oli "täynnä", mulle löytyi aina huone, koska olin henkilökuntaa. Eli työskentelin tuolloin toisessa kaupungissa hotellin baarissa baarimestarina ja siis sama hotelliketju.
Ihan standardihuoneen aina sain, 50mk maksoi yö, kun sain hlökuntahintaan.
En kyllä tiedä mikä tuo systeemi on, mutta tyhjiä huoneita näyttää olevan.
Meille kävi näin:lapsi sairastui ja kiireellisesti siirrettiin Helsinkiin. Matkalla sinne soitin hotelleihin ja kaikki varattuja. Yhdessä puhelussa kysyin, että olisiko heillä kertoa, että mikä hotelli olisi lähellä sairaalaa ja kerroin tilanteen. Heiltä löytyikin huone tätä tarkoitusta varten! Ja ihan ok huone. Tämä tapahtui 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Hotels.com tai muut vastaavat saitit varaavat alustavasti jostain hotellista ensin 10 huonetta ja sitten "trokaavat" niitä huoneita eteenpäin, tietysti vähän isommalla hinnalla. Hotellin tiskillä tämä tilanne näkyy varauksina, mutta voihan olla että hotels.com ei olekaan saanut kaikkia huoneita myytyä, joten vapaita huoneita siis oikeasti löytyy.
Minä teen usein silleen, että tsekkaan kivannäköisen hotellin Hotels.com:ista ja sitten googlaan sen hotellin nettisivut, joiden kautta saan usein tehtyä varauksen alhaisemmalla hinnalla suoraan hotellin kanssa :) Joskus käy kuitenkin niin, että Hotels.com:in tarjous on jopa alhaisempi (niillä joku diili).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy kuitenkin niin, että Hotels.com:in tarjous on jopa alhaisempi (niillä joku diili).
Heh, no toisiaankin niillä on "joku diili". :D
Joskus käy myös niin, että vaikka olet varannut, niin huonettapa ei yllättäen olekaan. Kerran varasin, vahvistin vielä samana päivänä, että olen tulossa, vaikka tulen myöhään. Noh, seminaari-illalliselta puolen yön aikaan konkoillessani todettiin, että eipä ole huonetta. Koko kaupungissa (Helsingissä). Taksilla kuskasivat minut ja kollegan sitten johonkin toiseen hotelliin, jossa oli neuvotteluhuone vapaana jonne kuskasivat pari varasänkyä. Saatiin toki hyvitys, mutta tosi outoa silti.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin niin päin, että varatessa huoneita näyttää olevan, mutta niitä ei todellisuudessa ole, vaan he ylibuukataan, koska yleensä aina joku peruu tulonsa. Näitä sitten siirretään toisiin hotelleihin tai esim tavishuoneiden ollessa täynnä majoitetaan sviitteihin.
Minulle tarjottiin kerran sviittiä, jossa oli erillinen makuu- ja olohuone sekä iso parveke merinäköalalla.
Kyllä kelpas.
Loppuunmyyty on loppuunmyyty. Ei meillä ole huoneita tiskin alla eli kaikki vapaat huoneet näkyvät myös netissä.