Mihin autokolarissa kuollaan?
Kommentit (12)
Ensiapukurssilla kerrottiin, että yleisin kuolinsyy kolareissa on tukehtuminen. Pää retkahtaa eteen ja kieli tukkii hengitystiet
Riippuu siitä miten kolaroidaan. Voi hajota pää, voi jäädä pahasti puristuksiin, voi palaa, voi mennä kokonaan silpuksi. On niitä tapoja.
Ääää, olen lukenut joskus tilastokatsauksen juurikin noista syistä.
Kun miettii autoilun historiaa, niin "ennen vanhaan"
- ajonopeudet olivat maltillisempia
- ajoneuvot turvattomampia (ei kirjainyhdistelmiä, takapenkkiläisten turvavyöpakkokin tuli vasta joskus -80 luvulla)
- ajoneuvojen korirakenne turvattomampi
jne.
Nykyään:
- kovat kiihtyvyydet, suuret nopeudet, "hyvät" isot tiet
- autot täynnä kirjainyhdistelmiä (ABS, ESP, BAS jne.) eli teknologiaa
- turvatyynyt, turvalasit, korirakenne, renkaat
Lääkärinä oon käynyt totemassa kuolleeksi kolaripotilaita aina silloin tällöin. Lopullinen kuolinsyy selviää tietty oikeuslääketieteellisessä ruumiinavauksessa ja sitä ei ulkotarkastuksen tehnyt lääkäri saa tietää, mutta päällisin puolin usein on pahoja niska- ja kallovammoja (kallo halki, aivoja levinnyt ympäriinsä) ja rintakehän ja vatsan murskaatumista. Aivovammoissa kuolee hengityskeskuksen lamaannuttua, rintakehässä kuulemma herkästi repeytyy aortta irti sydämestä ja muutenkin suuret suonet vaurioituu niin että kuollaan verenhukkaan jos sydämen pumpputoiminta on vielä käynnissä.
Multa ainakin irtosi pää hirvikolarissa.
Vierailija kirjoitti:
Multa ainakin irtosi pää hirvikolarissa.
Joten syy tuohon päättömään ja päättömästi kirjoitettuun kommenttiisi sai siis tuossa selityksensä...
6.
Missä olet käynyt toteamassa näitä kuolintapauksia ja miksi? Miksi sinut on pyydetty paikalle toteamaan henkilö menehtyneen sitten?
"rintakehässä kuulemma..." Kuulemma?
Sanotaan vaikka 80 km/h on liike energiaa joka törmäyksessä moninkertaistaa massan energian. Ihmisen keho ei yksinkertaisesti kestä sitä hetkellistä voimaa mikä siihen kohdistuu törmäyksessä. Se on ihan matematiikkaa kuinka paljon tai vähän voimaa tai energiaa tarvitaan että se liikkeenä alkaa olla vaarallista.
Juu en ole insinööri mutta perus fysiikan lait on ihan helppo ymmärtää. Muistaakseni 80 kiloinen ihminen kehittää 1600 kiloa massaa seinään törmätessä 80 km/h nopeudella? Saa korjata vaikka lunttimalla googlesta. Voin oikeasti olla väärässä.
Virtsarakon repeämä on myös yleinen syy
Älkää ajankohtaista rakko täynnä
Vierailija kirjoitti:
Ääää, olen lukenut joskus tilastokatsauksen juurikin noista syistä.
Kun miettii autoilun historiaa, niin "ennen vanhaan"
- ajonopeudet olivat maltillisempia
- ajoneuvot turvattomampia (ei kirjainyhdistelmiä, takapenkkiläisten turvavyöpakkokin tuli vasta joskus -80 luvulla)
- ajoneuvojen korirakenne turvattomampi
jne.
Nykyään:
- kovat kiihtyvyydet, suuret nopeudet, "hyvät" isot tiet
- autot täynnä kirjainyhdistelmiä (ABS, ESP, BAS jne.) eli teknologiaa
- turvatyynyt, turvalasit, korirakenne, renkaat
Ennen vanhaan ei ollut nopeusrajoituksia. Ajettiin nasta laudassa turvattomilla peltilaatikoilla, joissa ei ollut edes turvavöitä.
Tiet olivat kapeita ja mutkaisia hiekkateitä.
Ennen vanhaan kun tuli kolari, silloin kuoltiin eikä jääty kitumaan.
Varmaan sisäisiin verenvuotoihin tai jos vaikka pää halkeaa niin siihen sitten.