Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmasluokkalainen ei tajua murtolukuja

Vierailija
16.01.2018 |

Viime viikolla kolmasluokkalaisella alkoi murtolukujen opiskelu. Olen yrittänyt opettaa iltatolkulla aihetta, mutta ei tajua yhtään. On totaalisen ulalla koko aiheesta. Vaikka piirrän ympyröitä ja neliöitä ja jaan niitä osiin, ei tajua mikä on esim. kolme neljäsosaa. Ei ymmärrä, jos jaan ympyrän neljään osaan, mikä siitä on yksi osa. Tähän asti matikka mennyt todella hyvin.

Onko muille kolmosille tuo vaikeaa?

Mitä enää voi tehdä, että oppisi? Joka ilta opiskeltu kotona 2 tuntia, olen selittänyt, piirtänyt, näyttänyt, ym. Mikään ei auta.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile saman kokoisilla lego- palikoilla. Tee  neliö ja hajoita se  osiin

Vierailija
2/45 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikuinen enkä tajua mitään laskemisesta. En murtoluvuista tai kertotauluista. Ahkerasta opettelusta huolimatta laskut ei vaan jääny koskaan päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legot on hyvä idea. Kiitos.

Onko tuo ylipäänsä vaikea aihe, vai eikö oma lapseni vaan tajua?

Vierailija
4/45 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kenelläkään lapsista ei ole ollut kouluaineiden kanssa ongelmia. Ovat myös sosiaalisesti taitavia. Onneksi meillä.ei ole ollut tuollaisia ongelmia koskaan. Ihanaa olla filsujen lasten äiti!

Vierailija
5/45 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä konkreettisia esimerkkejä. Puhu vaikka pizzasta. Jos syöt yhden neljäsoasan, paljonko jää? Koko pizza on 1/1, puoli pitsaa on 1/2 jne. Murtoluvut ovat haastavia monille aikusisillekin.

Ope

Vierailija
6/45 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helppoa kuin mikä: kerrot vain, ettei murtolukuja voi lisätä tai vähentää toisistaan, jos ei ole sama nimittäjä, se alempi luku. Nimittäjä on nenä ja osoittaja otsa, näin ne tulevat tässä järjestyksessä.

esim. 1/6 + 1/5 ei onnistu, joten täytyy miettiä miten nimittäjät saadaan samoiksi: no kerrotaan luvut nimittäjien tuloilla eli 5 ja 6. silloin meillä on uudet luvut jotka ovat täsmälleen arvoiltaan sama edellisten kanssa, eli 5/30 + 6/30 = 11/30, ja tässä oikea vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta pari pitsan kuvaa ja leikkaa ne osiin. Pitsan avulla hahmottaa helposti mitä yksi ja yksi neljäsosaa tarkoittaa.

Vierailija
8/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi ei ole koskaan tajunnut murotolukuja, eikä ikinä opi tajuamaan. Jos leiontareseptissä on ohje että lisää jauhoja 3/4 desiä, niin hänellä ei ole mitään käryä että paljonko niitä jauhoja pitäisi laittaa, voi mennä vajaa desi tai voi mennä neljä desiä. En käsitä miten se voi olla niin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No helppoa kuin mikä: kerrot vain, ettei murtolukuja voi lisätä tai vähentää toisistaan, jos ei ole sama nimittäjä, se alempi luku. Nimittäjä on nenä ja osoittaja otsa, näin ne tulevat tässä järjestyksessä.

esim. 1/6 + 1/5 ei onnistu, joten täytyy miettiä miten nimittäjät saadaan samoiksi: no kerrotaan luvut nimittäjien tuloilla eli 5 ja 6. silloin meillä on uudet luvut jotka ovat täsmälleen arvoiltaan sama edellisten kanssa, eli 5/30 + 6/30 = 11/30, ja tässä oikea vastaus.

En nyt tarkkaan tiedä, mitä kolmoset murtoluvuista opettelee, mutta missään tapauksessa ei mitään semmoista kannata selittää, mitä ei vielä tarvita, jos ei peruskäsitteestä saa edes vielä kiinni.

Yleisesti ottaen murtoluvut on monille hankalia ainakin alussa.

Vierailija
10/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta prässäämien

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi taitaa olla erityislapsi. Onnea ja menestystä vaan....

Vierailija
12/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa pahvista teille erilaisia ”pizzoja” ja kakkuja, mikäli ei matikan kirjan mukana ole tullut. Niillä on helppo havainnollistaa. Sellainen kauppa kuin ELLI early learning niin sieltä saa myös kaikkia havainnollistamisvälineitä tilattua, mutta tässä kohtaa varmaan sujuis ihan hyvin se itse askartelu. Tiedoksi vaan jos tulee isompia ongelmia, itse olen tilannut sieltä mm. kymmenjärjestelmäsarjan, kun lapsi ei hahmottanut isompia lukuja.

Opettajaan yhteyttä jos huolia, lapsi voi tarvita tukea opiskeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoisia opiskelumetodeja, kuten vaikka nuo mainitut legot. Yritä myös ottaa murtoluvut osaksi arkea (esim. jos vaikka tilaatte pizzaa niin miettikää ottamienne palojen kokoa murtolukuina tai leivotte jotain yhdessä niin miettikää ohjeessa mainitut määrät murtolukuina). Eli siis yritätte spontaanisti saada lasta innostumaan murtoluvuista sen systemaattisen opiskelun lisäksi. Mites koulussa tukiopetuksen mahdollisuus? Tai itse hankittu yksityisopetus?  Onko lapsella muita oppimisvaikeuksia, esimerkiksi hahmotuksen kanssa? 

Vierailija
14/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lohduttaa niin riittää niitä aikuisiakin jotka eivät murtoluvuista ymmärrä. Esim. muistan lukeneeni että Jenkeissä kilpaileva yritys haastoi quarter pounder-hampurilaisen 1/3 pounderilla, mutta eivät menestyneet koska jenkit eivät kertakaikkiaan käsittäneet että 1/3 on määrältään isompi kuin 1/4.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lohduttaa niin riittää niitä aikuisiakin jotka eivät murtoluvuista ymmärrä. Esim. muistan lukeneeni että Jenkeissä kilpaileva yritys haastoi quarter pounder-hampurilaisen 1/3 pounderilla, mutta eivät menestyneet koska jenkit eivät kertakaikkiaan käsittäneet että 1/3 on määrältään isompi kuin 1/4.

Tai sitten third-pounder on vaan tyhmän kuuloinen nimi. 

Vierailija
16/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Eräälle takavuosien juoksijasuuruudelle kilpailunjörjestäjät tarjosivat 1/4 lipputuloista palkkioksi. Ei käynyt, hän halusi 1/5.

Vierailija
17/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtoluvut vaativat oman hoksaamisensa.

Täällä muutamat ovat jo sanoneet että tuottaa myös joillekin aikuisille vaikeuksia.

Nämä asiat voivat loksahtaa paremmin vuoden tai kahden päästä, jos nyt on vaikeaa.

Vierailija
18/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä menolla kolmasluokkalaiset ei 10v päästä tajua mitään muuta kuin, että pitäöä etsiä netistä hakusanalla.

Aivan sama mitä niiltä kysyy niin omaa tietoa tai ajattelua ei ole.

Vierailija
19/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että jopa joillekin yliopistossa matematiikkaa opiskeleville murtoluvut tuottavat vaikeuksia. Ei se silti sitä tarkoita, että niitä ei olisi syytä treenata nyt. Täällä onkin annettu hyviä vinkkejä, esim. nuo pahvista leikatut pizzat ja niiden osat ovat minusta oikein hyviä. Aloittakaa mahdollisimman yksinkertaisesta, eli ensin vain leikkaatte yhden pizzan kahteen, toisen kolmeen, kolmannen neljään ja neljännen viiteen osaan. Vasta siinä vaiheessa, kun lapselle on niiden avulla täysin selvää, mitä 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 tarkoittaa, siirry eteenpäin ja miettikää (vasta) sitten esim. käsitteitä 2/4 ja 3/5. Leikkikää jälleen näillä tarpeeksi pitkään, kunnes sitten voitte katsoa, että vaikka 1/5 + 2/5 = 3/5.

Vasta, kun nuo kaikki ovat kunnolla hallussa, kannattaa huomata, että oikeasti 1/2 onkin ihan yhtä suuri pala pizzasta kuin 2/4. Älkää edetkö liian nopeasti. Jos lapsella on vaikeuksia näissä, niin hän menee vain sekaisin, jos yrittää ottaa liian monta asiaa yhdellä kertaa.

Yliopistonlehtori

Vierailija
20/45 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut murtolukuja myöskään heti tai edes kohtuullisessa ajassa, jäi vaan mieleen kun opettaja suuttui, haukkui tyhmäksi sekä kysyi miksen voi olla kuin luokkamme poika :D Poika oli toki lukihäiriöinen huligaani joka ei pärjännyt muissa aineissa, mutta ainakin osaa matikkaa niin mitä väliä! Sitten haahka kyllä kehui ja paskoi hunajaa kun voitin matikkakilpailun.

Olin silloin ja olen edelleenkin tosi hidas hahmottamaan uusia käsitteitä. Kriisit oli 3. luokalla murtoluvuissa ja 7. lk kun otettiin kirjaimet laskuihin. Lukion pitkä matikka olikin sitten yhtä kriisiä. Lapsesi saattaa omistaa matikkapäätä, mutta se ei luultavasti ole nopea ja luonnostaan lahjakas matikkapää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi