Kolmasluokkalainen ei tajua murtolukuja
Viime viikolla kolmasluokkalaisella alkoi murtolukujen opiskelu. Olen yrittänyt opettaa iltatolkulla aihetta, mutta ei tajua yhtään. On totaalisen ulalla koko aiheesta. Vaikka piirrän ympyröitä ja neliöitä ja jaan niitä osiin, ei tajua mikä on esim. kolme neljäsosaa. Ei ymmärrä, jos jaan ympyrän neljään osaan, mikä siitä on yksi osa. Tähän asti matikka mennyt todella hyvin.
Onko muille kolmosille tuo vaikeaa?
Mitä enää voi tehdä, että oppisi? Joka ilta opiskeltu kotona 2 tuntia, olen selittänyt, piirtänyt, näyttänyt, ym. Mikään ei auta.
Kommentit (45)
Ensin kannattaa havainnollistaa se murtoluvun idea. Ensin esim se kokonainen pizza on 1/1, koska sitä ei ole jaettu yhteenkään osaan paitsi alkuperäiseen kokoon. Sitten lapsen kanssa leikkaatte pizzan puoliksi ja kerrot, että pizza on nyt jaettu kahteen osaan. Ennen yksi kokonainen on nyt 1/2-osan paloissa (tähän avuksi vaikka post-it -lappuja), joista yhdessä tulee 1/1-osaa.
Sitten leikkaatte puolikkaat puoliksi ja selityksenä 1/4-osaa. Nimi selittyy sillä, että se 1 kokonainen pizza on jaettu neljään osaan.
Toinen vaihtehto olisi just legot. Legot kannattaa olla vielä saman värisiä kaikki, ettei vahingossa erivärisyys veisi huomiota. Max. 10kpl (1/10-osan idea) ensi alkuun.
http://www.edu.fi/perusopetus/matematiikka/matematiikan_solmukohtia/mur…
http://www.opperi.fi/02_opetusvinkkeja/2210_murtoluvut.html
Tosta alkuun ja lataa tabletille vektor, parin kuukauden tehojakso sitä päälle 😎
Ei se mitään. En minäkään osaa matematiikkaa plus ja miinus laskuja enempää, ja ihan hyvin olen pärjännyt. Ei niitä muita aikuiselämässä tarvita. Eri asia jos joskus pyrkii töihin missä matikkaa oikeasti tarvitaan niin sitten olisi välttämätön osata.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että jopa joillekin yliopistossa matematiikkaa opiskeleville murtoluvut tuottavat vaikeuksia....
Yliopistonlehtori
Höpö höpö valelehtori. Me emme käytä (emmekä tarvitse) numeroita lainkaan, kun noille muksuille opetetaan matematiikkaa yliopistossa.
proffa_2014 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että jopa joillekin yliopistossa matematiikkaa opiskeleville murtoluvut tuottavat vaikeuksia....
Yliopistonlehtori
Höpö höpö valelehtori. Me emme käytä (emmekä tarvitse) numeroita lainkaan, kun noille muksuille opetetaan matematiikkaa yliopistossa.
Jos olisit oikea proffa, niin tietäisit, että murtolukuja muistuttavilla lausekkeilla lasketaan kirjaimillakin, esim. a/b + c/2b.
Esim ympyrä, joka on jaettu 4 osaan. Värität siitä yhden osan. Sitten mietit, kuinka moneen osaan ympyrä on alunperin jaettu. 4:ään. Sitten kuinka monta osaa on väritetty. 1.
Sitten se kokonaissumma eli 4 tulee alas ja se väritetty osa ylös. Eli 1/4 osaa.
Näin meidän mies opettaa murtolukuja lapselle ja lapsi hoksaa sen samantien.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään. En minäkään osaa matematiikkaa plus ja miinus laskuja enempää, ja ihan hyvin olen pärjännyt. Ei niitä muita aikuiselämässä tarvita. Eri asia jos joskus pyrkii töihin missä matikkaa oikeasti tarvitaan niin sitten olisi välttämätön osata.
Mitä sitten teet työksesi, jos et osaa laskea? Kai siivoojankin pitää tajuta, kuinka monta osaa ämpäristä laittaa pesuainetta ja kuinka monta osaa vettä?
istukaa ruokapöytään reikäleivän kanssa ja sitten taittelemaan siitä paloja. Tai lohkomaan klementiiniä. Tai jotain vastaavaa konkreettista.
Jos ei tuntienkaan yksityisopetuksella ja havainnollisettuna ymmärrä edes murtoluvun käsitettä, niin silloin on varmaan pakko olla jokin matemaattinen oppimisvaikeus.
Älä välitä negaajista ap.
Ei kaikki ole hyviä kaikessa. On myös meitä, jotka ovat hyviä jossain ja huonoja jossain toisessa asiassa. Itselläkin aikoinaan oli matikka vaikein aine koulussa, kaikki muut aineet kyllä sujuivat. Toki minullakin oli muutama semmoinen lasku, jotka ymmärsin, mutta jotkut asiat taas olivat ihan utopiaa minulle. Pyydä koululta tuki-opetusta, tai palkkaa yksityinen tuutori. Varmasti lapsesi on hyvä monessa muussa jutussa, kuten mainitsitkin, että muuten matikka on mennyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten teet työksesi, jos et osaa laskea? Kai siivoojankin pitää tajuta, kuinka monta osaa ämpäristä laittaa pesuainetta ja kuinka monta osaa vettä?
No yleensä se lukee suoraan pesuainepurkin kyljessä. Esim. 2,5ml/10l.
Ei sitä paljoa tartte erikseen laskeskella. Lurauttaa korkillisen pesuainetta sankolliseen vettä.
Ei niitä tarvitse opetella. Tehkää jotain mukavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleensä se lukee suoraan pesuainepurkin kyljessä. Esim. 2,5ml/10l.
Ei sitä paljoa tartte erikseen laskeskella. Lurauttaa korkillisen pesuainetta sankolliseen vettä.
Kyllä sinä olet sen murtoluvun tajunnut jos osaat laittaa juuri sen 2,5 ml korkillisen ainetta juuri 10 litran ämpäriin vettä.
Moni ihminen kuvittelee että ei ymmärrä matikkaa mutta silti käytännössä ymmärtää sitä hyvin juuri niin kauan kun kukaan ei kerro sen olevan matikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuinen enkä tajua mitään laskemisesta. En murtoluvuista tai kertotauluista. Ahkerasta opettelusta huolimatta laskut ei vaan jääny koskaan päähän.
Mä en oppinut koskaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin kannattaa havainnollistaa se murtoluvun idea. Ensin esim se kokonainen pizza on 1/1, koska sitä ei ole jaettu yhteenkään osaan paitsi alkuperäiseen kokoon. Sitten lapsen kanssa leikkaatte pizzan puoliksi ja kerrot, että pizza on nyt jaettu kahteen osaan. Ennen yksi kokonainen on nyt 1/2-osan paloissa (tähän avuksi vaikka post-it -lappuja), joista yhdessä tulee 1/1-osaa.
Sitten leikkaatte puolikkaat puoliksi ja selityksenä 1/4-osaa. Nimi selittyy sillä, että se 1 kokonainen pizza on jaettu neljään osaan.
Toinen vaihtehto olisi just legot. Legot kannattaa olla vielä saman värisiä kaikki, ettei vahingossa erivärisyys veisi huomiota. Max. 10kpl (1/10-osan idea) ensi alkuun.
Muuten hyvä, mutta minä en ehkä aloittaisi tuosta 1/1-merkinnästä. Lapsen voi olla alkuun vaikea tajuta, että se tarkoittaa täsmälleen samaa kuin luku 1 tai kokonainen, joten se saattaa vain sekoittaa häntä. Eihän sellaista murtolukumerkintää edistyneemmässäkään matematiikassa yleensä edes käytetä.
Samaa toistat ja lopputulos on aina sama? Jännä juttu. Kun sulla nyt selkeästikkin on netti käytössä, googlaappa vaikka murtolukujen laskeminen alakoulussa tms hakusanalla ja katso, mitä sieltä löytyy. Varsinkin erilaiset youtube-videot aiheesta on erittäin hyviä. Tai sitten opettajan puoleen, että tässä asiassa nyt tarvitaan tukiopetusta ja paljon, koska jos tuota ei nyt opi, loppu 9v onkin sitten matikan kanssa todella yhtä tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi taitaa olla erityislapsi. Onnea ja menestystä vaan....
No ei siinä mikään erityislapsi tarvitse olla, jos matematiikka on haastavaa, eikä tunnu sitä oppivan.
Miettikää yhdessä kokonaisen pizzan jakamista yhtä suuriin osiin riippuen syöjien määrästä. Että lapsi tajuaa, että pizza jaetaan yhtä suuriksi paloiksi ja se, miten se jaetaan, riippuu syöjien määrästä. Syöjien määrä on siis se murtoluvun toinen luku. Se kertoo, kuinka moneen osaan pizza täytyy jakaa, että jokainen saa yhtä suuren palan.
Jos siis syön yksin pizzan, saan sen kokonaan 1/1. Jos on kaksi syöjää, saa kumpikin 1/2. Jos on kolme syöjää, saa jokainen 1/3.
Käy aloittaja Positiivareiden sivuilla, mainostavat jotain kirjaa oppimisvaikeuksiin, juuri miten osata auttaa lasta oppimaan...