Kokemuksia espanjalaisten asiakaspalvelusta
Olen muutamia kertoja käyneet Espanjassa eri paikoissa lomalla ja ihmetelleet espanjalaisten epäkohteliaisuutta, jopa tylyyttä asiakaspalvelutilanteissa. Oletteko muut huomanneet saman? Johtuneeko tämä puutteellisesta englannin kielen taidosta vai mistä? Osaan itse hiukan espanjaa, mutta eipä sekään tunnu auttavan.
Kommentit (5)
Näiden 4,5 vuoden aikana, jolloin olen Marbellassa asunut, en vielä ole törmännyt epäystävälliseen asiakaspalveluun.
Kai tiedät, että on erittäin tärkeä muistaa esim. tilatessa sanoa perään por favor tai please, muuten sinua pidetään epäkohteliaana ja voi olla sitten kohtelu sen mukaista.
Olen kyllä itse kohtelias ja osaan sen verran espanjaa, että pystyin asioimaan kaupoissa. Tosin englantia käytän myös. Enkä todellakaan tarkoita, että kaikki espanjalaiset olisivat epäkohteliaita, vaan sitä, että tietynlaista tylyyttä on aika paljon varsinkin palvelutilanteissa.
Olin viime kesänä Andalusiassa ja ainakin pikkukylissä oli todella ystävällinen palvelu. En sitten tiedä turistikohteista.
Mä oon ollut Espanjassa vaan turistikohteissa ( Torremolinolsessa, Benalmadenassa, ja Torreviejassa) ja Malagassa.
Kaikissa oon saanut hyvää palvelua, vaikka en osaa espanjaa pientä matkasanavarastoa emempää.
Kielimuuri on ollut välillä melkoinenkin, kun ei toinen ole ymmärtänyt englantia, emmekä me espanjaa mutta viimeistään elekielellä on saatu asioitua.
Olen usein ihmetellyt, että ravintolassa puuttuu systeemi, työjärjestys. Ja siitä kiire ja stressi. Siellä ei kai vaadita tarjoilijan koulutusta, vaan on palkattu epäkäytännöllinen sukulainen tai kuka on saatu vuoroon.
Aikaa pitää varata, he eivät tykkää jos asiakas kyllästyy odottamiseen.
Jos löytyy hyvä paikka, käy sitten siellä. Ihan tavallisessa pitseriassa voi olla hyviä simpukkapitsoja. Jos äyriäisistä tykkää.
Jos itse on ystävällinen, muut on myös. Jos haluaa murjottaa, voi silti mennessä tervehtiä. Ja lähtiessä myös jos aikoo palata.