kyllä on maalaisjärki kadoksissa, kun puhutaan lapsentahtisesta sormiruokinnasta :O Haloo, eikö tää nyt jo mene vähän yli??
Naurettavaa pelleilyä nykyään lapsenhoito!
Comments?
Kommentit (8)
ja lapsella kurkunpala kädessä. Lääkärin mielipide vauva-lehdessä oli kannustava, koska pienellä vauvallakin toimii ruoansäätely hyvin, ja näin syö juuri tarvitsemansa määrän. Ajattelin kokeilla.
iassa jo osata syoda? Kylla meilla lapsi juuri nimenomaan sai syoda sormillansa ja saa vielakin jos huvittaa. Ja hyvin osaa syoda nykyaan haarukallakin. Vai onko ap liian laiska siivoamaan lapsen jalkia, kun sotkuahan siita tulee? Tai ehka syotat itse lastasi lusikalla 3 vuotiaaksi, ettei paase " palaamaan luontoon" ...
Kuulostaa erittäin hyvältä, että lapsi saa itse laittaa ruokaa suuhunsa omaan tahtiin. Vouhotusta on ennemmin se, että äiti syöttää aina tietyn määrän ruokaa, oli lapsella nälkä tai ei!
En ymmarra sita, etta vauvankin ja taaperon pitaa vakisin syoda lautanen tyhjaksi, poydasta ei saa lahtea ennen ja varsinkin kun sen maaran on maaritellyt aikuinen eika lapsi. Lapsi tietaa tarkalleen kuinka paljon haluaa syoda, kun maha tulee tayteen silloin ei tarvitse enaa syoda.
Minusta sormiruokinta on hieno juttu. Miksi lasta pitää aina syöttää jos kerran itsekin osaa?
mössöä tenavalle se puolisen vuotta. Tää sormiruokinta-ajatus on meillekin uusi, lähinnä lukaisin jutun jostain vauvalehdestä äskettäin mutta tuntui kyllä ihan järkevältä. Eli sen sijaan, että mössätään ne vauvan ruoka-aineet lusikalla syötäväksi puuroksi, tarjotaan heti alusta pehmeäksi keitettyjä kielellä ja ikenillä suussa muussaantuvia aineksia, esim. pehmeäksi keitettyä porkkanaa, makaronin palasia, hedelmiä jne. joita lapsi itse sormin vie suuhunsa ja muussaa suussaan. Mitä ihmeellistä tässä on? Samalla tavalla varmaan suuressa osassa maailmaa toimitaan. Lasta kiinnostaa eriväriset ja erimakuiset ruoka-aineet ja hän saa harjoitella sorminäppäryyttä, samalla kehittyy kylläisyyden tunteen havaitseminen, kun tenavaa ei lusikalla pakkosyötetä samassa määrin. Toki varmaan jonkin verran kaikkien tulee mössöjä ruokittua mutta itse ainakin ajattelin kokeilla tätä sormin syömistä lisänä.
asteta jokaisessa tavallisessa perheessä ainakin jossain määrin?
Mitä pahaakaan siinä näette?