Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auto liikkui itsestään?

Vierailija
25.06.2017 |

Tänään sattui erikoinen tapahtuma mitä ei ole ennen sattunut. Pysäköin auton normaalisti, tosin melko jyrkkään mäkeen siten että jätin vaihteen päälle ja sitten sammutin virta avaimella ja otin jalat pois kytkimeltä ja jarrulta.

Avasin oven ja olin lähdössä pois niin auto "nytkähteli" itsestään mäkeä alaspäin ihan kuin jarrut ei pitäisi tms? vaikka moottori oli sammutettu ja vaihde päällä? Miten se on mahdollista ja onkohan nyt jotain vikaa tullut?

Vedin käsijarrun päälle ja silloin eteneminen loppui mutta jäi mietityttämään kun yleensä en muista sitä laittaa ja tuollaista ei ole ennen sattunut.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja.... Jos auto jätetään jyrkkään mäkeen niin se kuule lähtee lipumaan jos on pelkkä vaihde päällä! Työkaveri oli jättänyt vahingossa kakkoselle, siinä se auto lähti nytkähtelemään parkkipaikalta kohti tietä, menin eteen pidättelemään autoa ja soitin hänet siirtämään autonsa. Sen auton saa ihan käyntiinkin jos pistää ykkösen silmään ja työntää mäkeä alas.

Vierailija
2/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkän vaihteen varaan mäessä koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mulla ennen lähtenyt noin vaikka olen varmaan välillä mäkeenkin pysäköinyt. Se tässä ihmetyttääkin, kun olen melko varma etten käsijarrua laita juuri koskaan.

En vaan ole tottunut sitä laittamaan kun autokoulun jälkeen ajoin automaatti autolla jossa sitä ei tarvinnut käyttää ja nyt olen opetellut ajamaan manuaalilla niin en muista käsijarrua laittaa.

Ap

Vierailija
4/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ennen pysäköinyt loivempiin mäkiin joissa se auto on sattunut pysymään ihan kitkan ja sen vaihteen avulla? Kyllä se käsijarru on siinä autossa ihan syystä...

Vierailija
5/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään sattui erikoinen tapahtuma mitä ei ole ennen sattunut. Pysäköin auton normaalisti, tosin melko jyrkkään mäkeen siten että jätin vaihteen päälle ja sitten sammutin virta avaimella ja otin jalat pois kytkimeltä ja jarrulta.

Avasin oven ja olin lähdössä pois niin auto "nytkähteli" itsestään mäkeä alaspäin ihan kuin jarrut ei pitäisi tms? vaikka moottori oli sammutettu ja vaihde päällä? Miten se on mahdollista ja onkohan nyt jotain vikaa tullut?

Vedin käsijarrun päälle ja silloin eteneminen loppui mutta jäi mietityttämään kun yleensä en muista sitä laittaa ja tuollaista ei ole ennen sattunut.

Mikä jarru?

Vierailija
6/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se käsijarru monissa automaateissakin, ehkä useimmissa, on syytä panna mäessä päälle. Automaattia ei pitäisi pysäköidä vaihde drive (tai minä se nyt missäkin merkissä on) asennossa. Sillä os auto sähkövian vuoksi käynnistyy, niin se lähtee liikkeelle.

Vaikka provohan tämä on. Ei kai noin tyhmää ajokortillista, kuin ap on, ole edes olemassa. Tai jos on, niin kortti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä vaihde,ykkösellä tai pakilla ei ainakaan dieselauto lähde valumaan.

Vierailija
8/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatti autossa piti laittaa vaihdekeppi P asentoon että avain lähti pois virtalukosta joten siinä ei tarvinnut laittaa käsijarrua ja ei voinut unohtaa laittaa pysäköintiasentoa päälle koska muuten avainta ei saanut pois.

En koskaan käyttänyt automaatissa käsijarrua. Eikö automaatin P ole käytännössä sama kuin manuaalin vaihde päällä tai näin olen ainakin ymmärtänyt. Ilmeisesti pitäisi opetella muistamaan se käsijarru laittaa aina päälle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mikä vaihde,ykkösellä tai pakilla ei ainakaan dieselauto lähde valumaan.

Lol, vain idiootti kuvittelee, että vaihteen suuruudella on jotain merkitystä.

Vierailija
10/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta miettikääs tätä, mulla katkesi käsijarru mäessä ja niin lähti auto omille teilleen. Vaihdekin oli ykkösellä. Se oli sen auton tarina ja viimeinen kerta kun jätän autoni mäkeen. Kaikkea voi sattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta miettikääs tätä, mulla katkesi käsijarru mäessä ja niin lähti auto omille teilleen. Vaihdekin oli ykkösellä. Se oli sen auton tarina ja viimeinen kerta kun jätän autoni mäkeen. Kaikkea voi sattua.

Miten käsijarru voi katketa?

Vierailija
12/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta miettikääs tätä, mulla katkesi käsijarru mäessä ja niin lähti auto omille teilleen. Vaihdekin oli ykkösellä. Se oli sen auton tarina ja viimeinen kerta kun jätän autoni mäkeen. Kaikkea voi sattua.

Miten käsijarru voi katketa?

Vaijeri toiminen, vaijeri katkeaa->käsijarru vapautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mikä vaihde,ykkösellä tai pakilla ei ainakaan dieselauto lähde valumaan.

Lol, vain idiootti kuvittelee, että vaihteen suuruudella on jotain merkitystä.

Pikemminkin lol kun joku luulee polttoaineella olevan jotain merkitystä..

Vierailija
14/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA mäessä laitettava vaihde silmään JA käsijarru!!!! Ei ikinä vaan toisella. Ikinä!!! :) Nimimerkillä: vakuutusyhtiön kanssa asiaa läpi käynyt kun lainasin autoa, kaveri jätti jyrkkään mäkeen vapaalla,pelkällä känkällä ja auto oli kyllä pysähtynyt takana olevan nokkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mikä vaihde,ykkösellä tai pakilla ei ainakaan dieselauto lähde valumaan.

Lol, vain idiootti kuvittelee, että vaihteen suuruudella on jotain merkitystä.

Ehkäpä sinulle pitää kertoa, että liikkumisvastus on suurella vaihteella pienempi, sillä silloin vääntö siirty moottorin suuntaan suurempana.

Ajattele asiaa niin, että autossa olisi aivan valtavan hidas ykkönen.

Tuossa tapauksessa muutaman sentin liikkumiseen mäkeä alas valumisessa tarvittaisiin aivan hirmuinen työntövoima.

Nyt ajattelet vaihteeksi niin, että Tuossa autossa on myös aivan valtavan nopea suurin vaihde.

Nyt mäkeä alas valuessa moottori pyörisi tuskin lainkaan ja työntövoimaa tarvittaisiin vain aivan hiukan.

Kyllä se siitä selkenee kun mietit.

Vierailija
16/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasaisella maalla on ihan OK jättää automaatti pelkälle P:lle, koska tasainen = ei valu ja lukitustappi pitää auton paikallaan. Mäessä ensin käsijarru päälle sitten vasta automaatti P:lle, muuten lukituslipareseen kohdistuu liikaa rasitusta ja voi mennä poikki

Vierailija
17/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mikä vaihde,ykkösellä tai pakilla ei ainakaan dieselauto lähde valumaan.

Lol, vain idiootti kuvittelee, että vaihteen suuruudella on jotain merkitystä.

Pikemminkin lol kun joku luulee polttoaineella olevan jotain merkitystä..

Noh, dieselmoottorissa on huomattavasti suurempi paine puristustahdissa, joten sen pyörittämiseen tarvitaan enemmän vääntövoimaa.

Bensiinimoottoriahan taas pyörittää aika helposti, sillä sen puristustahdissa paine on aika pieni.

(Te ette taida olla asioista kovinkaan hyvin perillä)

Vierailija
18/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatti autossa piti laittaa vaihdekeppi P asentoon että avain lähti pois virtalukosta joten siinä ei tarvinnut laittaa käsijarrua ja ei voinut unohtaa laittaa pysäköintiasentoa päälle koska muuten avainta ei saanut pois.

En koskaan käyttänyt automaatissa käsijarrua. Eikö automaatin P ole käytännössä sama kuin manuaalin vaihde päällä tai näin olen ainakin ymmärtänyt. Ilmeisesti pitäisi opetella muistamaan se käsijarru laittaa aina päälle.

Ap

P asennossa kyllä on yleensä joku, joka pitää auton mäessä ehkä paikallaan, ellei ole vanha ja kulunut. Mutta useimmissa manuaalissa sitä ei suositella käytettäväksi käsijarruna. Ja toisissa automaattilaatikoissa tää kynsi puuttuu ja auto on käytännössä vapaalla. Ja tiedä sitten vaikka löytyisi malli, jossa P:llä menee sähköjarru päälle. Kannattaa lukea se oman auton käyttöohje. Ei voi luottaa siihen, että edellisen aiton tai autokouluauton ohje pätee uuteen tai kaverin autoon. Ja tosiaan, se mikä pätee automaatille eiaina päde manuaalille.

Ihan sama kun kaverin vaimo käytti meidän sähkölevyä (manuaali) lapsilleen ruokaa laittaessa. Ja jätti levyt kuutoselle. Perustelu, että kun meidän induktioliedessä levy kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun kattilan ottaa levyltä. Tehnyt tän jo kolmesti. Aina tsekattava lieden tila kun nainen (ja kaveri kans) lähtee keittiöstä. Mökille heitä ei uskalla päästää keskenään lainkaan.

Vierailija
19/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINA mäessä laitettava vaihde silmään JA käsijarru!!!! Ei ikinä vaan toisella. Ikinä!!! :) Nimimerkillä: vakuutusyhtiön kanssa asiaa läpi käynyt kun lainasin autoa, kaveri jätti jyrkkään mäkeen vapaalla,pelkällä känkällä ja auto oli kyllä pysähtynyt takana olevan nokkaan...

No on tuossa ollut kyllä jarruissakin vikaa tai käsijarrua ei vedetty riittävän tiukalle. Jos käsijarru on kunnolla päällä niin kyllä se pysyy vapaallakin jyrkemmässäkin mäessä. 

Raskaita ajoneuvoja ei edes voi sammuttaa vaihde päällä koska vaihteisto ja kytkin tarvitsevat paineilmaa joka vuotaa ulos pikkuhiljaa jos moottori ei pyöri. Sitten kun auto on seissyt esim. yön yli vaihde päällä ja painetta ei ole, kytkintä ei pysty painamaan eikä vaihdetta vapauttamaan joten autoa ei voi käynnistää ilman ulkopuolista paineilman syöttöä. 

Joten ne jätetään aina vapaalle ja käsijarru päälle. 

Vierailija
20/29 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AINA mäessä laitettava vaihde silmään JA käsijarru!!!! Ei ikinä vaan toisella. Ikinä!!! :) Nimimerkillä: vakuutusyhtiön kanssa asiaa läpi käynyt kun lainasin autoa, kaveri jätti jyrkkään mäkeen vapaalla,pelkällä känkällä ja auto oli kyllä pysähtynyt takana olevan nokkaan...

No on tuossa ollut kyllä jarruissakin vikaa tai käsijarrua ei vedetty riittävän tiukalle. Jos käsijarru on kunnolla päällä niin kyllä se pysyy vapaallakin jyrkemmässäkin mäessä. 

Raskaita ajoneuvoja ei edes voi sammuttaa vaihde päällä koska vaihteisto ja kytkin tarvitsevat paineilmaa joka vuotaa ulos pikkuhiljaa jos moottori ei pyöri. Sitten kun auto on seissyt esim. yön yli vaihde päällä ja painetta ei ole, kytkintä ei pysty painamaan eikä vaihdetta vapauttamaan joten autoa ei voi käynnistää ilman ulkopuolista paineilman syöttöä. 

Joten ne jätetään aina vapaalle ja käsijarru päälle. 

Joo tuuppaahan noista autoista vaijerit löystymään ja katkeamaan. Siihen lisätään vielä massa ja jyrkkä mäki ni ei ne välttämättä kestä. Oli itse asiassa vaijeri mennyt poikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi