kuntoutustuki, kuntoutuksen loppuvaiheet
Maksetaanko kuntoutustukea ihan kuntoutuksen loppuun?
Mietin nimittäin sitä, että saan psykoterapiaa erääseen vaikeaan psyykkiseen sairauteen ja olen samaan aikaan kuntotutustuella. Sitten kun näkyvät oireet ovat helpottuneet, niin maksetaanko kuntoutustukea kuitenkin niin kauan, että saa koko sairauden hoidettua pois alta, tarkoitan että oireet palaavat helposti jos itse syytä ei ole käsiltelty (traumaattinen lapsuus).
Kommentit (8)
Hoito saattaa lopahtaa siihen että joku lääkäri toteaa sut "riittävän työkykyiseksi", eli on hyvinkin mahdollista että kaikki päättyy kun olet vasta puolikuntoinen
Mä sain 10 kerran kuntoutukseen lähetteen yksityiselle (vaikka pyysin julkiselle puolelle). En siis voinut sitä käyttää, koska taloudellinen tilanne ei salli. Kuntoutin raajani itse nettiohjeiden avulla, vaikka tuskin koskaan palautuu entuselleen. Psyykkinen puoli tietysti vaikeampaa hoitaa itse.
No mitä turvaa sitten saa jos ei ole työkykyinen?
Vierailija kirjoitti:
No mitä turvaa sitten saa jos ei ole työkykyinen?
Mikäli lääkärit katsovat että olet työkykyinen niin sillon pitää hakea töitä ja saat työttömyysturvaa tai yrittää tapella että pääset taas tuille ja saat ne uskomaan että et ole työkykyinen. Tai sitten et hae töitä ja menet karenssille ja haet toimeentulotukea
Etkä voi hakea heti uusiksi kuntsarille, vaan koko rumba alkaa taas alusta: ensin pitkä pätkä saikkua jne.
Vierailija kirjoitti:
Etkä voi hakea heti uusiksi kuntsarille, vaan koko rumba alkaa taas alusta: ensin pitkä pätkä saikkua jne.
Onko se vielä niin että pitää olla vuosi yhtämenoa saikulla ennen kun Kuntoutustuki myönnetään?
Ei todellakaan, aina saa jännätä, tuleeko kuntsarille jatkoa vai ei. Käyn itsekin traumaterapiassa ja ihmettelin että eikö se muka riitä Kelalle, niin lääkärin mukaan ei välttämättä. Jos eivät myönnä kuntsarille jatkoa, sitten tipun työttömyystuelle.