Mitä tehdä, jos arviointi opettajalla pielessä
Ei ole provo: lapsella kokeista kiitettäviä, silti todistuksessa seiskaa. Luokka hyvin rauhaton, lapsi ei oikein uskalla osallistua. Eli opettaja ei saa luokkaa hiljaiseksi ja turvalliseksi. Kysyin perusteita arvostelulle, niitä ei ole tähän mennessä saatu. Mitä pitää tehdä? Rehtorille ja jos ei sieltäkään mitään, niin minne sitten?
Kommentit (13)
Peruskoulussa kuuluu muutakin kun kokeet. Tuntityöskentely.ryhmätyöt.lisätehtävät.aktiivisuus.uuden opsin myötä ties mitä.
Arviointiin on ihan kansalliset standardit.
Ilmeisesti se hiljainen lapsi hukkuu siellä luokassa. Lähtisin siis selvittämään sitä työrauhaongelmaa ja open kanssa sitä, miten lapsi rohkaistuisi ja lapsen kanssa myös.
T. Ope
Jep. Vaikea tietysti ulkopuolisena sanoa mikä tilanne oikeasti on, mutta sinulla on tietysti oikeus kysyä perusteita arvostelulle. Mieluummin jotenkin muuten kuin "vittu mukn kakara saa koe numeroks ysin mutta miksi seiska todistuksessa epä pätevä lehmä".
Mutta yleisellä tasolla, voit itsekin vilkaista opsin määrittelemät kriteerit eri arvosanoille. Kärjistäen voisi sanoa että entinen kympin oppilas (tekee läksyt ja saa hyvät numerot kokeesta) vastaa nykykriteereillä keskimäärin kasia. Ja tätä ei luokan/aineenopettaja ole keksinyt itse.
Toi on niin ikävää, silloin kun itse olin koulussa, niin jos kokeista sai kasia, niin tokariin tuli kasi. Viittailu ym aktiivisuus vaikutti numeroon vain nostavasti.
Ootteko muuten huomanneet, et aina kun opettaja on arvioinut "väärin", niin todistusarvio on ollut alempi mitä kotiväki on odottanut. Kukaan ei koskaan raivoa liian hyvistä todistusnumeroista, vaikka niitäkin varmasti on.
No niin, tulipahan sanottua.
Onko sillä merkitystä mitä todistuksessa seisoo? Hain yliopistoon paskimmalla todistuksella ikinä (ihan oma syy, ei opettajien). Sitä ei noteerattu, pääsykoemenestys ratkaisi ja pääsin sisään. Sain myös ysillä maailmanlopun todistuksen ja päädyin eri lukioon kuin mihin olin aikonut, samaa opetusta "väärästä" lukiosta sai kuin toivotusta. Näin n.20 vuotta sitten.
Aiemmin pari perseelleen mennyttä kouluvuotta ei tiputtanut vielä ketään syrjäytymissektoriin, ankeaa jos nykyisin on toisin.
Haasta koulu oikeuteen. Tämän jälkeen voit olla varma, että lapsesi ei saa tasoaan huonompia arvosanoja. Todennäköisesti opettaja antaa tuon jälkeen lapsellesi jopa hieman liian hyvät arvosanat. Eli haastamalla koulun oikeuteen teet lapsellesi palveluksen, ja hän pääsee valitsemaansa jatkokouluun tuosta vain.
Soita rehtorille ja kerro että opettaja on epäpätevä. Yhdentoista aikaan illalla on sopiva hetki, silloin hänellä on mukavasti aikaa kuunnella ja huomioida huolesi.
Itselle kävi niin, että opettaja oli jollakin ihmeellisellä tavalla hukannut tekemäni työt. Yllätys oli melkoinen, kun odotin todistukseen kiitettävää eli kolmosta (merkonomi), niin sen tilalla onkin ykkönen. Asiaa käydessämme läpi opettaja toteaa, että en ole palauttanut näitä ja näitä tehtäviä, vaikka elävästi muitan, kuinka ne yksitellen eräällä tunnilla tulostelin ja kiikutin opettajan pöydälle ja hän laittoi ne kansioonsa. Päättötodistukseen oli sitten otettu ykkönen jostain suorittamastani ylimääräisestä kurssista ja äidinkielestä tulossa ollut kolmonen korjaantui sillä.
Vierailija kirjoitti:
Itselle kävi niin, että opettaja oli jollakin ihmeellisellä tavalla hukannut tekemäni työt. Yllätys oli melkoinen, kun odotin todistukseen kiitettävää eli kolmosta (merkonomi), niin sen tilalla onkin ykkönen. Asiaa käydessämme läpi opettaja toteaa, että en ole palauttanut näitä ja näitä tehtäviä, vaikka elävästi muitan, kuinka ne yksitellen eräällä tunnilla tulostelin ja kiikutin opettajan pöydälle ja hän laittoi ne kansioonsa. Päättötodistukseen oli sitten otettu ykkönen jostain suorittamastani ylimääräisestä kurssista ja äidinkielestä tulossa ollut kolmonen korjaantui sillä.
Tehtävät olivat myös muistitikullani ja vieressäni istunut tyttö istunut tyttö kertoi minun käyneen palauttamassa sillä tunnilla useita töitä, mutta eihän se enää päättötodistusta muuttanut. Olisin saanut jonkun korvaavan paperin valmistumisen jälkeen, mutta se homma unohtui siinä kesän aikana. Välillä vaan nousee mieleen tuo ärsyttävä keissi, jossa jouduin tekemään selvitystyötä ja todistelemaan, että olen työt palauttanut ja sekin lopulta turhaan
Mistä nämä kansalliset arviointistandardit löytyvät?
Tämä opettaja siis muutenkin omituinen, lukujärjestys ei pidä paikkaansa, opettaja vaihtelee sitä mielivaltaisesti, saattaa olla pitkiä taukoja, jona aikana ei opiskella esim. ylttiä lainkaan, kokeet omatekoisia, eikä niille ole tukea oikein oppikirjasta, ei mitään wilma-viestejä vanhemmille, eli ei mitään tiedotusta kotiin. Erilaisia ideoita ja aloituksia, jotka lopahtavat alkuunsa. Ei uuden OPS:in mukaista kokeellista toimintaa kuitenkaan, ei retkiä esim. metsään, ei mitään sellaista. Mutustaa itse karkkia luokassa ja on läppärillä. Työrauha luokassa hyvin huono ja kiusaamista on ollut paljon.
Olen ihan asiallisesti kysynyt perusteita numeroille. Järjellä ajatellen jokaisella opettajalla sellaiset pitäisi olla, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut.
Varmaan lapseni osallistuminen ei ole ollut ihan kympin arvoista, mutta toisaalta opettajan vastuulla olisi luoda luokkaan turvallinen ja oppimista tukeva ilmapiiri.
Ja näistä asioista kysyin siis opelta (mm. lukujärjestys) kohteliaasti ja asiallisesti lukukauden aikana. Ei tullut mitään järkevää vastausta.
Tuskin on, sinä olet toki vain puolueellinen oman lapsesi hyväksi.