Ruohonleikkuri ei käynnisty
Olen yrittänyt käynnistää ruohonleikkuria talven jäljiltä ja ei lähde. Käsi on jo kipeytynyt ja sormessa rakko koska olen vetänyt niin paljon. Olen tankannut täyteen uutta bensaa ja katsonut öljyt ja sitä on vähän yli alaraja merkin, mutta pitäisi sen kai riittää. Sytytystulpan johdon olen käyttänyt irti ja pyyhkinyt koskettimen puhtaaksi.
Huoltoasemalta kävin ostamassa spray-ainetta jonka pitäisi auttaa käynnistymiseen ja suihkutin sitä ilmaritilästä sisään ennen käynnistämistä mutta mitään apua siitä ei ollut. Mulla on keinot nyt loppunut, mitä pitäisi tarkistaa seuraavaksi?
Kommentit (40)
Onko ryyppy päällä? Annat olla eka vähän aikaa, sit yritä.
Jynkytä konetta, se auttaa.
Onko siinä ryyppysysteemi? Sellainen painettava kumitutti tms? Jos niin oletko ryypyttänyt ennen käynnistystä? Jos vehje vielä syksyllä kävi, niin periaatteessa ei sen pitäisi olla talven aikana siitä kummemmaksi mennyt. Ekoilla kerroilla voi joutua ryypyttämään vähän enemmän ja nykimään useamman kerran, mutta kyllä se siitä pitäisi lähteä, jos moottori saa bensaa ja kipinää. Kaasu täysille ennen yritystä.
Jos ei sittenkään niin voi alkaa tutkimaan seuraavia: Ja koska on sytytystulppa viimeksi vaihdettu? Ja mites ilmansuodatin, koska se on pesty tai vaihdettu? Onko kaasuttimen kalvo kenties hapertunut rikki?
Bensaa on tankki täynnä joten luulisi saavan. Kipinän tulosta en ole varma mutta olen puhdistanut sytytystulpan koskettimen jos siinä olisi ollut likaa mutta ei auttanut. Se on kerran vähän yskähtänyt mutta muuta eloa ei ole eli voisiko olla että ei ole kipinää?
Jos vika on kipinässä niin missä se voi olla ja mitä pitää tehdä. Ryyppyä olen painanut varmaan useita kymmeniä kertoja nyt yhteensä eikä se auta. Mitä tarkoittaa "jynkytä konetta"?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä ryyppysysteemi? Sellainen painettava kumitutti tms? Jos niin oletko ryypyttänyt ennen käynnistystä? Jos vehje vielä syksyllä kävi, niin periaatteessa ei sen pitäisi olla talven aikana siitä kummemmaksi mennyt. Ekoilla kerroilla voi joutua ryypyttämään vähän enemmän ja nykimään useamman kerran, mutta kyllä se siitä pitäisi lähteä, jos moottori saa bensaa ja kipinää. Kaasu täysille ennen yritystä.
Jos ei sittenkään niin voi alkaa tutkimaan seuraavia: Ja koska on sytytystulppa viimeksi vaihdettu? Ja mites ilmansuodatin, koska se on pesty tai vaihdettu? Onko kaasuttimen kalvo kenties hapertunut rikki?
Sytytystulppaa ei ole mielestäni vaihdettu ikinä eikä ilmansuodatinta. Kaasuttimen kalvosta en osaa sanoa mitään, onko se miten vaikea tarkistaa? Öljyt on vaihdettu joskus välillä, tosin ei nyt muutamaan vuoteen kyllä.
Ap
Anna sille ryyppy. Tulpat kannattaa tsekata/ vaihtaa. Jos ei vieläkään toimi, anna paskan olla ja osta uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä ryyppysysteemi? Sellainen painettava kumitutti tms? Jos niin oletko ryypyttänyt ennen käynnistystä? Jos vehje vielä syksyllä kävi, niin periaatteessa ei sen pitäisi olla talven aikana siitä kummemmaksi mennyt. Ekoilla kerroilla voi joutua ryypyttämään vähän enemmän ja nykimään useamman kerran, mutta kyllä se siitä pitäisi lähteä, jos moottori saa bensaa ja kipinää. Kaasu täysille ennen yritystä.
Jos ei sittenkään niin voi alkaa tutkimaan seuraavia: Ja koska on sytytystulppa viimeksi vaihdettu? Ja mites ilmansuodatin, koska se on pesty tai vaihdettu? Onko kaasuttimen kalvo kenties hapertunut rikki?
Sytytystulppaa ei ole mielestäni vaihdettu ikinä eikä ilmansuodatinta. Kaasuttimen kalvosta en osaa sanoa mitään, onko se miten vaikea tarkistaa? Öljyt on vaihdettu joskus välillä, tosin ei nyt muutamaan vuoteen kyllä.
Ap
Tulppa irti ja kuivaus/puhdistus tai vaihtoon. Jos on ryypytetty oikein huolella ja kipinä ollut jo alkujaankin vaisu, niin on kussut tulpan märäksi.
Viime vuotinen bensa on voinut tukkia kaasarin. Kuivuttuaan nykybensa tekee ohuen kalvon.
Käynnin edellytyksenä on
a) kipinä
b) bensaa
Kohta a) tarkistetaan kiertämällä sytystulppa irti, laittamalla tulpanhattu paikoilleen ja sytytystulppa kiinni koneen runkoon ja vetämällä käynnistinnarusta. Kärkivälissä pitäisi iskeä ihan näkyvä valokaari.
Samalla selviää kohta b), sillä jos kaasutin ei ole tukossa, niin sytystulppa on märkä ja haisee bensalle, mistä aiheutuu käynnistysongelma c) märkä sytytystulppa.
Kohta c) korjataan odottamalla tulpan kuivuminen, käyttämällä paineilmaa tai vaihtamalla uusi tulppa.
Kohdan b) korjaaminen saattaa edellyttää kaasuttimen ja sen suuttimien puhdistamista. Ultraäänipesuri on hyvä apu.
Jos ruohonleikkuri on vanha ja moottori on Briggs&Stratton, niin niille on tyypillistä kannenpulttien löystyminen. Sopivalla hylsyavaimella kiristetään pultteja kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä ryyppysysteemi? Sellainen painettava kumitutti tms? Jos niin oletko ryypyttänyt ennen käynnistystä? Jos vehje vielä syksyllä kävi, niin periaatteessa ei sen pitäisi olla talven aikana siitä kummemmaksi mennyt. Ekoilla kerroilla voi joutua ryypyttämään vähän enemmän ja nykimään useamman kerran, mutta kyllä se siitä pitäisi lähteä, jos moottori saa bensaa ja kipinää. Kaasu täysille ennen yritystä.
Jos ei sittenkään niin voi alkaa tutkimaan seuraavia: Ja koska on sytytystulppa viimeksi vaihdettu? Ja mites ilmansuodatin, koska se on pesty tai vaihdettu? Onko kaasuttimen kalvo kenties hapertunut rikki?
Sytytystulppaa ei ole mielestäni vaihdettu ikinä eikä ilmansuodatinta. Kaasuttimen kalvosta en osaa sanoa mitään, onko se miten vaikea tarkistaa? Öljyt on vaihdettu joskus välillä, tosin ei nyt muutamaan vuoteen kyllä.
Ap
Ilmansuodatin kannattaisi vaihtaa tai pestä tyypistä riippuen vuosittain. Sytytystulppakin ainakin joskus. Öljytkin on hyvä joskus vaihtaa, vaikka ei se varsinaisesti käyntiinlähtöön vaikutakaan.
Mutta jos se jo vähän yskähtää, niin käyntiinlähtö ei ole kuin pienestä kiinni.
Oma peli lähtee talven jälkeen parhaiten näin: Kaasu täysille, ryyppyä pumpataan viitisen kertaa, rivakka nykäisy. Yleensä ei heti lähde ja voi tuntua ihan kuolleelta. Sitten toiset 5 ryyppyä ja uusi veto. Yleeensä yskäisee ellei lähde. Vielä pari ryyppyä ja veto. Sitten pölähtää ja pärähtää yleensä.
Ryyppyä ei saa kuitenkaan pumpata ihan mahdottomasti, sillä sitten on jo tulppakin niin märkänä ettei kipinöi. Siihen auttaa odottaminen ja vaikka starttailu tuplanjohto iriti. Jos osaat, niin voit myös ottaa sen tulpan irti ja puhdistaa. Vaihtaminen olisi myös suositeltavaa, ellei ikinä ole tehty, sillä se on kulutustavaraa.
Tulpan sain nyt kierrettyä irti pihdeillä mutta samalla moottorin päässä olevista "rivoista" lohkesi pari palaa pois. Onkohan miten paha?
Tulpan pää mikä menee moottorin sisään on kyllä ihan musta ja märkä sekä siinä on jotain töhnää/rasvaa joten voi olla että sen takia ei käynnisty. Valkoisessa osassa on teksti J19LM, onkohan näitä myynnissä ihan huoltoasemalla?
Ja en painanut ryyppyä heti kymmeniä kertoja vaan muistaakseni 3 kertaa mutta kun se ei lähtenyt käyntiin niin painelin aina välillä lisää ja useampia painalluksia joten yhteensä varmasti kymmeniä kertoja. Se on mielestäni kerran yskähtänyt mutta sen jälkeen olen vetänyt vaikka kuinka paljon eikä ole enää edes sitäkään tehnyt uudestaan.
Ilmansuodattimeen taitaa olla aika vaikea päästä käsiksi kun näyttää siltä että käynnistysnarusysteemi pitäisi ensin saada irti ja sitten se ritilä siitä alta. Ei tuossa näy edes mitään ruuvia millä se käynnistysnaru juttu olisi kiinni enkä ole kovin varma saisinko sitä enää takaisin paikoilleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulpan sain nyt kierrettyä irti pihdeillä mutta samalla moottorin päässä olevista "rivoista" lohkesi pari palaa pois. Onkohan miten paha?
Tulpan pää mikä menee moottorin sisään on kyllä ihan musta ja märkä sekä siinä on jotain töhnää/rasvaa joten voi olla että sen takia ei käynnisty. Valkoisessa osassa on teksti J19LM, onkohan näitä myynnissä ihan huoltoasemalla?
Ja en painanut ryyppyä heti kymmeniä kertoja vaan muistaakseni 3 kertaa mutta kun se ei lähtenyt käyntiin niin painelin aina välillä lisää ja useampia painalluksia joten yhteensä varmasti kymmeniä kertoja. Se on mielestäni kerran yskähtänyt mutta sen jälkeen olen vetänyt vaikka kuinka paljon eikä ole enää edes sitäkään tehnyt uudestaan.
Ilmansuodattimeen taitaa olla aika vaikea päästä käsiksi kun näyttää siltä että käynnistysnarusysteemi pitäisi ensin saada irti ja sitten se ritilä siitä alta. Ei tuossa näy edes mitään ruuvia millä se käynnistysnaru juttu olisi kiinni enkä ole kovin varma saisinko sitä enää takaisin paikoilleen.
Ap
Ilmansuodatinta etsit ihan väärästä paikasta. On kaasuttimen päällä.Sen mötikän mihin kaasuvaijeri menee. Veikkaan että selviät tulpan vaihdolla. Ja toinen vaihtoehto on se kaasuttimen kalvo jonka vaihto onnistuu jos on avaimia ja tietää mitä tekee. On kuitenkin vähän isompi homma.
Vierailija kirjoitti:
Tulpan sain nyt kierrettyä irti pihdeillä mutta samalla moottorin päässä olevista "rivoista" lohkesi pari palaa pois. Onkohan miten paha?
Tulpan pää mikä menee moottorin sisään on kyllä ihan musta ja märkä sekä siinä on jotain töhnää/rasvaa joten voi olla että sen takia ei käynnisty. Valkoisessa osassa on teksti J19LM, onkohan näitä myynnissä ihan huoltoasemalla?
Ja en painanut ryyppyä heti kymmeniä kertoja vaan muistaakseni 3 kertaa mutta kun se ei lähtenyt käyntiin niin painelin aina välillä lisää ja useampia painalluksia joten yhteensä varmasti kymmeniä kertoja. Se on mielestäni kerran yskähtänyt mutta sen jälkeen olen vetänyt vaikka kuinka paljon eikä ole enää edes sitäkään tehnyt uudestaan.
Ilmansuodattimeen taitaa olla aika vaikea päästä käsiksi kun näyttää siltä että käynnistysnarusysteemi pitäisi ensin saada irti ja sitten se ritilä siitä alta. Ei tuossa näy edes mitään ruuvia millä se käynnistysnaru juttu olisi kiinni enkä ole kovin varma saisinko sitä enää takaisin paikoilleen.
Ap
Se koneen päällä oleva "ilmaritilä" on jäähdytysreikä, jonka kautta vauhtipyörä imee ilmaa. Sillä ei ole mitään tekemistä moottorin ilmanoton kanssa, eikä sinne suihkutettu käynnistysapu hyödytä mitään. kuivaa se tulppa ja suihkuta sitä sprayta sen reijästä reilusti sisään. Kierrä tulppa kiinni ja kiristä tulppa-avaimella 16 tai 21mm. Nykäise hetimiten kone käyntiin, jotta aine ei ehdi haihtua pois.
Moottorin ilmansuodatin on kaasuttimen päällä/kyljessä oleva laatikko.
Vierailija kirjoitti:
Tulpan sain nyt kierrettyä irti pihdeillä mutta samalla moottorin päässä olevista "rivoista" lohkesi pari palaa pois. Onkohan miten paha?
Tulpan pää mikä menee moottorin sisään on kyllä ihan musta ja märkä sekä siinä on jotain töhnää/rasvaa joten voi olla että sen takia ei käynnisty. Valkoisessa osassa on teksti J19LM, onkohan näitä myynnissä ihan huoltoasemalla?
Ja en painanut ryyppyä heti kymmeniä kertoja vaan muistaakseni 3 kertaa mutta kun se ei lähtenyt käyntiin niin painelin aina välillä lisää ja useampia painalluksia joten yhteensä varmasti kymmeniä kertoja. Se on mielestäni kerran yskähtänyt mutta sen jälkeen olen vetänyt vaikka kuinka paljon eikä ole enää edes sitäkään tehnyt uudestaan.
Ilmansuodattimeen taitaa olla aika vaikea päästä käsiksi kun näyttää siltä että käynnistysnarusysteemi pitäisi ensin saada irti ja sitten se ritilä siitä alta. Ei tuossa näy edes mitään ruuvia millä se käynnistysnaru juttu olisi kiinni enkä ole kovin varma saisinko sitä enää takaisin paikoilleen.
Ap
Nyt taitaisi parempi antaa homma osaavamman tehtäväksi, ennen kuin tulee enemmän vahinkoa. Sytytystulppaa ei irroiteta millään pihdeillä, vaan sopivalla tulppa-avaimella. Sen lisäksi että kolhit paloja pois jäähdytysrivoista, pihdeillä vääntäessä tulpan eristys voi murtua ja sitten se on ainakin entinen. Likainen tulppa pitää tietysti puhdistaa. Ruohonleikkurin tulppaa todennäköisesti ei löydy huoltoasemilta enää nykyaikana, vaan oikea osoite on esim. leikkureita myyvä rautakauppa, motonet tms. taikka sitten erikoisliike.
Ja ilmansuodatin ei tosiaan ole missään käynnitysnarusysteemin alla. (Sinnekö olet jotain spraytä ruiskinut?) Ilmansuodatin on kaasuttimen vieressä/päällä kannen alla. Ellet tosiaan yhtään tiedä mitä olet tekemässä, älä tee enempää vaan hanki apua, ennen kuin on koko leikkuri palasina ja sormet irti.
Käytä vain pienkonebensiiniä. Ryypytä ainakin 10 kertaa, odottele, ennen käynnistystä. Älä käynnistä, jos veto tuntuu löysältä.
Kyllä se yleensä käynnistyy, kun jaksaa vain odottaa.
Voi ei :/ Juuri sinne käynnistysnarun alla olevasta ritilästä sisään suihkutin sitä käynnistys-sprayta kun luulin että sitä kautta se ottaa ilman. Mutta löysin nyt ilmeisesti sen oikean paikan, bensatankin päällä on "pahka" jonka alaosassa on aukkoja ja joka aukeaa avaamalla yksi ruuvi keskeltä ja sisällä on vaahtomuovinen suodatin.
Suodatin on ihan puhdas muuten paitsi niiden aukkojen kohdalta missä on aika paksu likakerros. Lisäksi se tihkuu öljyä, kädet tuli ihan öljyisiksi kun poistin suodattimen kotelosta. Tämä on ilmeisesti pestävä malli?
En tiennyt että tulppaan pitäisi olla jokin erityinen tulppa-avain. Ei minulla ole sellaista vaan ainoastaan vähän perustyökaluja, meisseleitä, jakoavaimia ja pihtejä. Jakoavaimet oli liian pieniä joten avasin tulpan pihdeillä. Kannattaakohan sitä edes yrittää laittaa pihdeillä takaisin paikalleen?
Eipä nuo tulppa-avaimetkaan kovin kalliita näytä olevan mitä netistä katsoin joten voisin ehkä hankkia sellaisen jos se on oleellinen ja sellaisen jostain löydän. Tulppa kannattaa varmaan ostaa uusi kerran se nyt on jo pois paikaltaan niin ei sitten jää ainakaan siitä kiinni käyntiin lähtö.
Tavallista bensaa, 98 olen käyttänyt nykyisin ja ei ole ollut ongelmia ennen. Aikaisemmin käytin 95 mutta kun tuli E10 niin en ole sen jälkeen enää käyttänyt kun en tiedä kestääkö tuo sitä ja hintaero on merkityksetön kun ei sitä kovin paljon kesässä mene.
Yritän korjata itse koska leikkuri on sen verran vanha ettei huoltoon kannata viedä eikä nyt tällä hetkellä ole oikein ketään tuttua/sukulaistakaan käytettävissä sitä katsomaan.
Ap
Kun on netti ja Google, niin tyyppikohtaiset huolto- ja korjausohjeet löytää helposti. Ei tarvitse sitten arpoa mihin paikkaan mitäkin laitetaan ja mitä millekin pitää tehdä. Onhan ne ohjeet tietysti tulleet aikanaan sen laitteenkin mukana, mutta tuskin lienevät tallella. Mitäpä niillä ohjeilla tekee...
Jos se leikkuri on yleinen malli, niin siihen voi saada kaupasta valmiin huoltopakkauksen, jossa on öljypurkki, ilmansuodatin, sytytystulppa, tulppa-avain ja bensiinin säilytysaine talvea varten. Maksaa alle kaksi kymppiä.
Jos ruohonleikkurissa on sellane kahva ni sitä pidettävä pohjassa, että se kännistyy
hermo pinnassa kirjoitti:
Anna sille ryyppy. Tulpat kannattaa tsekata/ vaihtaa. Jos ei vieläkään toimi, anna paskan olla ja osta uusi.
Ota itse samalla ja anna paskan olla. Kyllä se lumi kohta peittää nurmikon.
Saako bensaa? Antaako kipinää? Tsekkaa nämä alkuun.