Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Johtuuko typeryys, huolimattomuus ja välinpitämättömyys digitalisaatiosta?

Vierailija
05.05.2017 |

Tällä viikolla olen törmännyt monenlaiseen typeryyteen ja epätarkkuuteen, joka on aiheuttanut paljon harmia ja isojakin ongelmia, kun päivämääriä tai oikeakielisyyttä ei ole tarkistettu. On esim. kerrottu, että jokin asia on voimassa aikavälillä 26.4.-3.5., mutta 3.5. aamupäivällä ei sitten onnistunutkaan, koska ns. kampanja olikin jo päättynyt (tai päätetty) - vaikkei mistään kellonajasta ollut tiedotettu.

Tämän tyyppistä epätarkkuutta löytää nykyään joka puolelta, jopa pankkien ja vakuutusyhtiöiden toiminnasta. Projektit aloitetaan innosta puhkuen ja tehdään muka hartiavoimin töitä dynaamisesti ja virtaviivaisesti tahtotilassa, mutta kukaan ei hoida hommia kunnialla loppuun saakka. Ei tarkista päivämääriä eikä oikeinkirjoitusta, ei mieti asiaa loppukäyttäjän kannalta tai mitä seurauksia jostakin asiasta on.

Johtuuko tämä löperyys ja välinpitämättömyys digitalisaatiosta vai mistä? Itse pidän digitalisaatiota syypäänä siinä mielessä, että se korostaa ja näennäisesti mahdollistaa asioiden nopean, tehokkaan ja mukavan hoidon. Ja silloin ne jäävät peräpäästään aina löperöiksi, ensimmäiset ja kiireisimmät palvellaan, mutta palvelulupauksesta ei tarvitse pitää kiinni loppuun saakka. Sillä jos palvelulupaus olisi asiakkaalle tärkeä, niin olisihan hän ollut ensimmäisten joukossa, ei viimeisenä päivänä liikkeellä?

Sama kiireen vaikutelma on aina valtiollisissa vaaleissakin. Äänestyspaikalta ei iltakahdeksalta kotiin ehdi kävelemään, kun alustava vaalitulos on jo julkistettu. Miksi silläkin asialla on niin hirveä kiire?

Digitalisaatio on tehnyt ihmiset lyhytjännitteisiksi ja saanut heidät luottamaan siihen, että kaikki asiat voidaan aina jostain järjestelmästä tarkistaa. Siksi mitään asiaa ei tarvitse kunnolla itse osata eikä sisäistää. Pahimmat tohottajat ja sekottajat pääsevät asemiin työelämässä, ja vailla mitään tajua juridiikasta tai asiakaslähtöisyydestä toteutetaan projekteja, jotka kuulostavat hienoilta.

Olenko yhtään jäljillä, vai ollaanko eri mieltä?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista pohdintaa. Voit hyvinkin olla jäljillä. Ihmiset ovat muuttuneet jotenkin lyhytjännitteisemmiksi ja huomattavasti kiireisemmiksi kuin ennen, vaikkapa kultaisella 90-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän