Onko muita Turussa merikapteeniopinnot aloittavia?
Itse muutin kuun vaihteessa kaupunkiin asumaan kun kerran löytyi sopiva kämppä. Neljä kuukautta vielä niin pääsee opiskelemaan unelma-ammattiin. Onko muita tulijoita?
Kommentit (7)
Haluaisin opiskella merikapteeniksi. Onko Noviaan jälkihakua merikapteeniksi?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin opiskella merikapteeniksi. Onko Noviaan jälkihakua merikapteeniksi?
Ainakin konepuolelle on joskus ollut jälkihaku kesällä.
Toivottavasti osaat sujuvasti ruotsia. Muutama tuntemani suomenkielinen joutui vaihtamaan Raumalle kun ei opinnot ruotsiksi onnistuneet.
Mielestäni ihan hullua että nykyään jinu voi suoraan ilman mitään tietoa tai praktiikkaa alkaa opiskelemasn merikapteeninksi. Suurin osa ei ikinä edes päällikön pestiä saa. Mutta silti illan jo ennen ensimmäistäkään meripalvelusta edes messikallena kovasti kapteenia..
Nää suoraan Amkista tulleet on kyl niin naurettavaa sakkia välillä, kun mistään ei mitään tiedä käytännössä. Vastuu kapulla on kova, onnea valitsemallesi uralle.
Täällä yksi Raumalla opinnot aloittava. Ja intoa piukassa minäkin :). Kaverini haki englanninkieliseen merikapteenin koulutukseen. Otetaan kimppakämppä.
Turun koulu käsittääkseni painottaa nykyään kansainvälistä koulutussuuntausta, ja löytyy ilmeisesti kansainvälinen kippariluokka jolla opetus on englanniksi. Korjatkoon joku paremmin tietävä mikäli erehdyn. Myös ruotsinkielisessä opetuksessa kokeet ja näytöt saa tehdä halutessaan suomeksi.
Itse valmistuin pari vuotta sitten yo-pohjaisesta kansipäällystön koulutusohjelmasta perämieheksi, ja tarkoitus olisi ehkä joskus tulevaisuudessa jatkaa opintoja kippariluokalla. Tuskin kuitenkaan lähivuosina sillä satumaisella tuurilla sain perämiehenjobin lähes heti valmistuttuani ja vuoden ajan olen nyt seilannut rahtilaivalla 2. perämiehenä.
Merenkulkualallahan koulupudokkaiden määrä on todella korkea, ja suurella osalla koulutukseen hakeutujista on aivan väärä käsitys ja odotukset alasta.
Jo perämiehenkirjoihin tarvitsee vuoden ohjattua harjoittelua laivalla, ja kansipuolella se tarkoittaa lähes poikkeuksetta vuotta "nakkikoneena" joka ajaa ruostetta, maalaa ja pesee laivaa. Erityisesti monen päällystöharjoittelijan hymy hyytyy kun näkee mitä alan todellisuus on, kun laivalle tullessa annetaan haalarit ja lyödään levankiharja kouraan.
Onnea valitsemallesi alalle! Kaikille tämä ei sovi ja hienoista titteleistä huolimatta tämä on kovaa työtä josta on hohto kaukana. Se kannattaa muistaa että lopussa kiitos seisoo, ja kaikki eteen tulevat "paskahommat" kannattaa tehdä nöyrällä asenteella ja hyvin. Päällystökoulutus ja -harjoittelu on kaikkea muuta kuin kiikarit kaulassa patsastelua, ja kannattaa varautua siihen, että laivoilla seilaaville vanhemmille ammattilaisille kippari- tai perämiesharjoittelija on kuin punainen vaate. Luulot otetaan kyllä pois heti kättelyssä.
Korostan että kokemukseni ovat perämiestason opinnoista, mutta varmasti pätevät pitkälti myös kippariluokalla.
ketään?