Kuka hyötyy Espoon metrosta?
Käytänössä vain juuri metroaseman vieressä asuvia lukuun ottamatta matka-ajat pitenevät nykyiseen bussijärjestelmään verrattuna.
Mitä järkeä ylipäätään oli rakentaa metro siihen suuntaan, josta tulee hyvä mootoritie lähes keskustaan asti ja bussiliikenne toimii hyvin?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
et ole ajanut sitä moottoritietä aamuruuhkassa?
Bussit kulkee bussikaistalla.
Asun metroaseman lähellä, ja silti matka-aika Helsinkiin pitenee Otaniemen kiepin takia useilla minuuteilla. Ja tylsähän se on maan alla körötellä, kun bussin ikkunasta voi ihailla merimaisemaa.
Länsiväylä ei ole kovin ruuhkainen moottoritie. Autoliikenne tuskin metron takia vähenee Metroasemille pitää saada 10 000 asiakasta joka päivä joka asemalle.
Metron varteen rakennetaan asuntoja noin 50
000 mamulle varsin nopeassa aikataulussa. Asunnot maksavat satoja miljardeja. Rakennusteollisuus on siis hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Espoolaiset.
Espoolaiset kärsii ja uusespoolaiset voittaa.
Ne hyötyvät, jotka asuvat metron varrella. Me muut joudutaan julkisilla liikkuessa ensin menemään bussilla lähimmälle metroasemalle ja jatkaa siitä sitten metrolla eteenpäin. Itselläni tulee yksityisautoilu lisääntymään Helsingin keskustan suuntaan aina, kun parkkimaksut alittavat julkisen liikenteen matkalipun hinnan.
Onneksi muutettiin pois, olisi työmatkat pidentyneet reippaasti ja vähintään yksi vaihto olisi tarvittu. Helsingin keskustaan meno olisi myös hankaloitunut melkoisesti. Mutta varmaan ihan kiva jos sattuu aseman vieressä asumaan tai ei tiedä paremmastakaan.
Rakennusmiehet, grynderit. Helsinki, joka saa jaettua metrokustannuksia Espoolle ja kurjistettua itäisen Espoon.
Matkoissa metro ei muuta kuin haittaa. Asemat ovat kauempana ja harvemmassa pysäkkeihin verrattuna, suoriin busseihin verrattuna matka-aika pitenee, liityntäliikenne toimii huonosti ja jokainen vaihto lisää matka-aikaa 10-20 minuuttia. Asemien lähistölle rakennettavat kerrostalokolossit tekevät asuinympäristöstä ikävän ja rauhattomuus lisääntyy, kun väki pakkaantuu "kaupunkimaisesti". Jopa kauniit työmatkamaisemat (Länäri) menetetään.
Miksi se kaivettiin maan alle? Olisihan sen voinut laittaa moottoritiekäytävään maan pinnalle, kunta Itä-Helsingissäkin.
Suomessa on muutenkin outo käsitys metrosta. Kun alkuperäinen idea on helpottaa liikkumista keskustamaisilla alueilla, jossa muilla kulkupeleillä liikkuminen on hyvin hidasta. Mutta Suomessa metroratoja rakennetaan maaseudulle, kuten Espooseen ja suunnitteilla on rata myös Östersundomiin, joka on ihan pelkkää korpea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kaivettiin maan alle? Olisihan sen voinut laittaa moottoritiekäytävään maan pinnalle, kunta Itä-Helsingissäkin.
Se ei oo metro jos se ei mee maan alla.
Toivottavasti yritykset siirtävät protestina pääkonttorinsa Helsingin Viher-Urbaniasta vaikka Espooseen niin saavat Hesan viehvassarit ihmetellä minne verotulot katosivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kaivettiin maan alle? Olisihan sen voinut laittaa moottoritiekäytävään maan pinnalle, kunta Itä-Helsingissäkin.
Se ei oo metro jos se ei mee maan alla.
Sillehän voisi antaa uuden trendikkään nimen: Überground.
Vierailija kirjoitti:
Asun metroaseman lähellä, ja silti matka-aika Helsinkiin pitenee Otaniemen kiepin takia useilla minuuteilla. Ja tylsähän se on maan alla körötellä, kun bussin ikkunasta voi ihailla merimaisemaa.
Mikä estää mennä jatkossakin linkillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun metroaseman lähellä, ja silti matka-aika Helsinkiin pitenee Otaniemen kiepin takia useilla minuuteilla. Ja tylsähän se on maan alla körötellä, kun bussin ikkunasta voi ihailla merimaisemaa.
Mikä estää mennä jatkossakin linkillä?
Keskustaan menevät bussilinjat lakkautetaan kun/jos metro joskus aloittaa liikennöinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun metroaseman lähellä, ja silti matka-aika Helsinkiin pitenee Otaniemen kiepin takia useilla minuuteilla. Ja tylsähän se on maan alla körötellä, kun bussin ikkunasta voi ihailla merimaisemaa.
Mikä estää mennä jatkossakin linkillä?
Suorat bussiyhteydet Espoosta Helsinkiin loppuvat siinä vaiheessa, kun metro aloittaa.
Minä hyödyn! Helpottaa työmatkoja ihan älyttömän paljon. Nykyään joudun kulkemaan keskustan läpi, se jää pois js lyhentää matka-aikaa hurjasti.
Meikäläinen, joka kulkee töihin nyt neljällä eri kulkuvälineellä ja metron jälkeen riittää vain kolme.
Vierailija kirjoitti:
Länsiväylä ei ole kovin ruuhkainen moottoritie. Autoliikenne tuskin metron takia vähenee Metroasemille pitää saada 10 000 asiakasta joka päivä joka asemalle.
Metron varteen rakennetaan asuntoja noin 50
000 mamulle varsin nopeassa aikataulussa. Asunnot maksavat satoja miljardeja. Rakennusteollisuus on siis hyötyjä.
Länsiväylä ei ole ruuhkainen? Useampi aamu viikosta, kun jono seisoo Westendin kohdalla kaupunkiin päin. Mutta tietenkin, jos on tottunut vielä pahempaan.
et ole ajanut sitä moottoritietä aamuruuhkassa?