Miten opettajat suhtautuu negatiiviseen kurssipalautteesen?
Aloitin ammattikoulun tammikuun alussa ja nyt ensimmäiset kurssit alkaa olla kasassa. Ongelma on vain se että yksi kurssi on itseasiassa melkolailla huonostit vedetty. Kurssin piti olla käytännönläheinen mutta todellisuudessa koostui pelkästä luokkaopetuksesta. Varsinaiset harjoitukset kuitattiin katsomalla työvaiheet videolta. Voiko lähteä siitä että opettajat on tarpeeksi ammattimaisia että ottaa negatiivisen palautteen asiallisesti?
Kommentit (4)
En ole töissä ammattikoulussa, vaan yliopistossa. Kyllä meillä asiallisiin kurssipalautteisiin suhtaudutaan ihan asiallisesti ja mietitään, olisiko tässä parantamiseen varaa ja miten voisi parantaa seuraavalla kerralla (aina se ei ole mahdollista esim. resurssien takia).
Osa palautteesta on kyllä niin ristiriitaista, että sen perusteella ei voi tehdä oikein mitään. Tyypillisesti esim. osa opiskelijoista valittaa, että opetuksessa edettiin aivan liian nopeasti ja taas osa, että edettiin aivan liian hitaasti.
Sitten on joskus niitä palautteita, joille lähinnä naureskellaan yhdessä toisten opettajien kanssa. Esim. yliopistokurssilla opiskelija valittaa jotain tyyliin: "En ymmärrä, miksi meidän pitää opiskella asiaa x. Olen tehnyt kaksi kesää töitä maatalouslomittajana ja tiedän varsin hyvin kokemuksesta, että navetassa työskennellessä ei tarvitse tietää mitään asiasta x." (Maatalouslomittaja ja navetta on tässä otettu hatusta, mutta ajatus oli se, että kysymys oli samantasoisista hommista ja opiskelija opiskeli yliopistossa.)
Toki pieni vähemmistö opettajista on niitä, jotka eivät osaa ottaa vastaan asiallistakaan kritiikkiä. Sen vuoksi meillä palaute on yleensä anonyymia, joten kenenkään ei tarvitse pelätä joutuvansa opettajan hampaisiin sen vuoksi. Jos teillä ei ole anonyymia palautekanavaa, niin yksi vaihtoehto on kerätä palautetta suuremmalta opiskelijajoukolta ja viedä se opettajalle tai jollekin hallintohenkilökunnan jäsenelle opiskelijayhdistyksen tms. nimissä.
No, jos kurssi on epäammattimaisesti vedetty, niin on mahdollista ettei ammattimaisuutta näy muussakaan työssä. Rehellistä palautetta kannattaa silti antaa koska opettajatkin pyrkivät kehittymään työssään.
Kurssin tyyliin on myös syynsä. Keskustelemalla se selviää. Totta kai olisi hienoa, että opiskelijat saisivat aina hienoa ja monipuolista opetusta, jossa teoria ja käytäntö linkittyvät saumattomasti. Todellisuus on, että opettajalla ei ole määrättömästi rahaa eikä aikaa käytettävissään. Opettaja joutuu aina tekemään kompromisseja. Etenkin ammattikoulussa tuo ajan rajallisuus tulee vastaan, sillä joihinkin aineisiin ei ole olemassa mitään valmista materiaalia. Mutta tämä on turhaa arvailua, opettaja tietää itse syyt miksi hän on tämän kurssin kohdalla tehnyt tällaisia ratkaisuja.
Kun antaa negatiivista palautetta, pitää kertoa myös miten homman olisi voinut hoitaa paremmin.
Ei siis kannata kirjoittaa, että "opettaja on surkea" vaan esim. "kurssiselosteessa kerrottiin kurssin olevan käytännönläheinen, mutta oikeasti kurssi koostui vain videoiden katsomisesta. Mielestäni käytännönläheisyyttä olisi voinut lisätä seuraavilla tavoilla a, b ja c ja lisäksi kokeilla työskentelymuotoa h."