8- vuotiaalle matematiikka vaikeaa.
Vaikeuksia tällaisissa 65-15, 25-13 jne.
Miten lapselle opettaa tuollaiset laskut kun ei mene kaaleen.
Kommentit (27)
Onko hän näitä loppuvuonna syntyneitä, jonka olisi parempi jäädä luokalleen?
Ota esineet avuksi. Helmitaulu tai muu sellainen. Käske hänen laskea esineet, poistamaan laskemansa esineet, lisäämään ne jne. Vaihe vaiheelta!
Käske hänen kirjaamaan ylös tekemänsä vaiheen paperille, niin hänen aivonsa oppivat kirjoitetun lausekkeen symbolisen merkityksen.
Äläkä anna periksi, tai anna hänen antaa periksi!
Millä tavalla ei mene kaaliin? Ei ymmärrä vähennyslaskua vai noin isoja numeroja?
MiäsHenkilö kirjoitti:
Onko hän näitä loppuvuonna syntyneitä, jonka olisi parempi jäädä luokalleen?
Ota esineet avuksi. Helmitaulu tai muu sellainen. Käske hänen laskea esineet, poistamaan laskemansa esineet, lisäämään ne jne. Vaihe vaiheelta!
Käske hänen kirjaamaan ylös tekemänsä vaiheen paperille, niin hänen aivonsa oppivat kirjoitetun lausekkeen symbolisen merkityksen.
Mitä ihmeen loppuvuonna syntyneitä? Poikani on joulukuun lopulla syntynyt, matikka aina 9 tai 10, ka vähän vaille 9, tämän kevään abi ja kirjoittaa pitkän matikan. Ja aloitti koulun siis ihan normaaliin aikaan. Eli eipä kannata yleistää.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Onko hän näitä loppuvuonna syntyneitä, jonka olisi parempi jäädä luokalleen?
Ota esineet avuksi. Helmitaulu tai muu sellainen. Käske hänen laskea esineet, poistamaan laskemansa esineet, lisäämään ne jne. Vaihe vaiheelta!
Käske hänen kirjaamaan ylös tekemänsä vaiheen paperille, niin hänen aivonsa oppivat kirjoitetun lausekkeen symbolisen merkityksen.
Mitä ihmeen loppuvuonna syntyneitä? Poikani on joulukuun lopulla syntynyt, matikka aina 9 tai 10, ka vähän vaille 9, tämän kevään abi ja kirjoittaa pitkän matikan. Ja aloitti koulun siis ihan normaaliin aikaan. Eli eipä kannata yleistää.
Kyllä silloin kannattaa yleistää, jos kouluvaikeuksilla voi olla selvä syy. Kyseisen yleistyksen takana on tutkimuksia, sinun lapsesi taas on omakohtainen poikkeustapaus. Tästäkin lapsesta voi tulla 9:n tai 10:n oppilas, jos hän saa oikeaa apua, mutta se tietysti söisi sinun lapsesi menestystä?
Ensin varmistat että lapsi ymmärtää kymmenet ja viitoset ja ykköset. Eli että on lukukäsitteet hallinnassa. Esim tulostat koneella tekemiäsi harjoituskia joissa vaikka 50 lasketaan yhteen niin että siinä on 5 kämmenen kuvaa jne. Ja varmistat että yhteen lasku onnistuu. Jos ei niin reenataan näitä kunnes onnistuu.
SItten alatte vähentämään, helpommista vaikeampiin laskuihin.
Lisäapuna voi käyttää vaikka legopalikoista koottuja kymppitorneja ja yksittäisiä palikoita. Esim. lukua 43 voisi kuvata neljä 10 legopalikan tornia sekä irrallaan vieressä kolme palikkaa. Yleisohje on kaksinumeroisilla luvuilla laskiessa, että ensin lasketaan kympit keskenään ja sitten ykköset. Kymppiylityksissä joutuu olemaan tarkkana, milloin yhteenlaskiessa tulee uusi kymppi täyteen tai vähentäessä, milloin joutuu hajottamaan kympin.
Allekkainlasku! Eikö sitä opeteta enää koulussa? Siinähän noin isot luvut lasketaan tavallaan osissa:
65
-15
=50
Mä en varmaan vieläkään osais laskea ilman tuota :D
Vierailija kirjoitti:
Ensin varmistat että lapsi ymmärtää kymmenet ja viitoset ja ykköset. Eli että on lukukäsitteet hallinnassa. Esim tulostat koneella tekemiäsi harjoituskia joissa vaikka 50 lasketaan yhteen niin että siinä on 5 kämmenen kuvaa jne. Ja varmistat että yhteen lasku onnistuu. Jos ei niin reenataan näitä kunnes onnistuu.
SItten alatte vähentämään, helpommista vaikeampiin laskuihin.
Viisi kämmenen kuvaa ei ole viittä kymmentä.
Ellei sitten ole kymmentä sormea yhdessä kädessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin varmistat että lapsi ymmärtää kymmenet ja viitoset ja ykköset. Eli että on lukukäsitteet hallinnassa. Esim tulostat koneella tekemiäsi harjoituskia joissa vaikka 50 lasketaan yhteen niin että siinä on 5 kämmenen kuvaa jne. Ja varmistat että yhteen lasku onnistuu. Jos ei niin reenataan näitä kunnes onnistuu.
SItten alatte vähentämään, helpommista vaikeampiin laskuihin.
Viisi kämmenen kuvaa ei ole viittä kymmentä.
Ellei sitten ole kymmentä sormea yhdessä kädessa?
Tarkoitetaan luultavasti kukkaa, kämmekkää ja sen terälehtiä?
Minulla kaksi loppuvuoden poikaa, molemmat joulukuussa syntyneitä. Toinen oppi lukemaan 4-v., toinen 5-v., matikka kummallakin 9/10 koko peruskoulun ajan (nyt ovat jo lukiossa).
Vierailija kirjoitti:
Lisäapuna voi käyttää vaikka legopalikoista koottuja kymppitorneja ja yksittäisiä palikoita. Esim. lukua 43 voisi kuvata neljä 10 legopalikan tornia sekä irrallaan vieressä kolme palikkaa. Yleisohje on kaksinumeroisilla luvuilla laskiessa, että ensin lasketaan kympit keskenään ja sitten ykköset. Kymppiylityksissä joutuu olemaan tarkkana, milloin yhteenlaskiessa tulee uusi kymppi täyteen tai vähentäessä, milloin joutuu hajottamaan kympin.
Kympitornit ei pysy pystyssä?
Vilkaisepa, miten asia on lapsen kirjassa opetettu. Samaa harjoitusta vain lisää.
Mun 8-vuotiaalle lukeminen on edelleen vaikeaa...
Meidän tokaluokkalaisen matikankirjassa on ohje tuollaiseen laskuun 56-15 = 56-10-5. Siitä se on helppo laskea 56-10=46 ja siitä vähennetään 5, tulee 41.
Kuulostaa samalta ongelmalta kun minulla oli. Minulle opetettiin allekkain laskut helpotukseksi mutta se ei toki auta sillon kun päässä pitää laskea. Tämän takia opeta poika laittamaan ne luvut ensin osiin. Esim 65 - 15 laitetaan ensin 60 ja 5 - 10 ja 5 ja sitten miinustetaan se 60 - 10 = 50 ja 5 - 5 =0 eli
50 + 0 = 50
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisepa, miten asia on lapsen kirjassa opetettu. Samaa harjoitusta vain lisää.
Ei aina toimi niin. KaikkI lapset ei ole samasta puusta veistettyjä vaan toisilla on erilainen oppimistyyli. Tätä ei tietenkään oteta koulussa huomioon vaan opetetaan sillä keskiarvolla ja kaikki ne jotka ei sillä opi tuomitaan tyhmiksi vaikka kyse olisi niinkin helposta asiasta kun vaihtoehtoisesta opettamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisepa, miten asia on lapsen kirjassa opetettu. Samaa harjoitusta vain lisää.
Ei aina toimi niin. KaikkI lapset ei ole samasta puusta veistettyjä vaan toisilla on erilainen oppimistyyli. Tätä ei tietenkään oteta koulussa huomioon vaan opetetaan sillä keskiarvolla ja kaikki ne jotka ei sillä opi tuomitaan tyhmiksi vaikka kyse olisi niinkin helposta asiasta kun vaihtoehtoisesta opettamisesta
Juuri tästä syystä pitää ottaa esineet apuun.
Tukiopetuksen vaaraankaan ei kannata jättäytyä. Kannattaa muistaa koulujen rajalliset resurssit.
Välineiden avulla ja vaiheittain. Kannattaa harjoitella eri lukujen hajotuksia (esim. 7 = 3+4, 5+2 jne), koska niitä tarvitaan kymmenylityksissä. Samoin vahvistaa täysien kymppien lisäämistä ja vähentämistä (43, 53, 63, 73...). Lukualue 0-20 vahvaksi ensin, vasta sitten voi oppia operoimaan isommilla luvuilla. Toisilla vaatii enemmän aikaa ja harjoitusta, mutta älä lannistu. :)
Matematiikka on loogista, mutta joskus peruspalikat ovat hakusessa ja silloin on vaikea rakentaa niiden päälle monimutkaisempia asioita. Ihan kuten talokin: pohjatyöt täytyy tehdä ensin.
Legopalikoista saitkin jo vinkkiä. Ne on hyviä tähän. Entä osaako lapsi rakentaa ohjeista? (Esim legoja, ei siis vaan keksi päästään.) Käsittääkö hän suurempi > pienempi asioita? (Laittaa eripituiset / paksuiset / kokoiset palikat järjestykseen.) Osaako lajitella asioita värin, koon, materiaalin, käyttötarkoituksen, iän mukaan? Mm. nämä asiat ovat matemaattisen hahmotuksen peruskiviä, joissa saattaa joskus piillä ongelmaa. Matemaattiseen kehitykseen kiinnitetään liian vähän huomiota ja sitä pidetään jo sananakin mörkönä. Esimerkiksi lukiongelmat huomataan ja korjataan paljon herkemmin.
Itse olen osallistunut tosi hyvään Minna Salmisen matematiikka varhaiskasvatuksessa koulutukseen, jossa näitä asioita käytiin läpi. Ja matikkamörkö pieneni huomattavasti itselläkin! Koulutuksen tärkein anti oli kuitenkin se, että perusteet kuntoon ja ajoissa.
Eikö opettaja osaa opettaa? Voiko saada tukiopetusta?