Autoveron poistuu mutta väliraha pysyy samana - eli mitä hyötyä?
Vaihtoauton arvo laskee melkein saman verran kuin uuden auton hinta. Mutta, nyt kun autovero poistuu, niin myös autotehtaiden Suomi-subventio poistuu ja veikkaanpa että väliraha on täsmälleen sama mitä se nyt on autokaupassa.
Autoilusta pitää silti kerätä samat rahat kuin ennenkin, joten ne kerätään auton käyttömaksuna. Eli, et hyödy mitään autoveron laskusta, mutta maksat käyttömaksuja aiempaa enemmän !
Kommentit (29)
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Berner on kyllä aivan uskomaton paskanjauhaja. Lupaa että kenenkään maksut ei nouse. Miten se muka olisi edes teoriassa mahdollista? Jos nyt omistaa vähäpäästöisen auton jolla ajaa tuskin lainkaan, niin vuosittainhan ei mene kuin ajoneuvovero, joka on noin satasen ja ihan vähän polttoaineveroa. Jos nämä nyt korvataan ajomäärästä riippumattomalla tienkäyttömaksulla, joka on jotain 600€ vuodessa, niin tottahelvetissä maksut ovat silloin nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Kumpikohan on ympäristöystävällisempää, se että mä ajelen mun erittäin hyväkuntoisella 15v vanhalla yariksella edelleenkin vai että yaris paalataan ja mut pakotetaan ostamaan uusi auto?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoauton arvo laskee melkein saman verran kuin uuden auton hinta. Mutta, nyt kun autovero poistuu, niin myös autotehtaiden Suomi-subventio poistuu ja veikkaanpa että väliraha on täsmälleen sama mitä se nyt on autokaupassa.
Autoilusta pitää silti kerätä samat rahat kuin ennenkin, joten ne kerätään auton käyttömaksuna. Eli, et hyödy mitään autoveron laskusta, mutta maksat käyttömaksuja aiempaa enemmän !
Joo, ei tuo autoveron poisto hirveästi auton vaihtajaa lämmitä. Myös vanhojen hinnat laskee, joten väliraha pinenee vähemmän mitä ajoneuvoveron poisto vaikuttaa. Itse asiassa luulen että käytettyjen hinnat tippuvat suhteessa enemmänkin kuin mitä ajoneuvoveron osuuden vaikutus käytetyssä on, sillä vanhojen autojen tuntihan helpottoo merkittävästi ja tänne tulvii autonraatoja ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Vain hiukan, koska ainoastaan ensimmäistä autoaan uutena hankkiva hyötyy. Käytännössä muilla on se arvonsa menettänyt vaihtoauto riesana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Kumpikohan on ympäristöystävällisempää, se että mä ajelen mun erittäin hyväkuntoisella 15v vanhalla yariksella edelleenkin vai että yaris paalataan ja mut pakotetaan ostamaan uusi auto?
Ei taida nykyhallituksen hoksottimet riittää siihen että päästöissä huomioitaisiin myös auton valmistuksen aiheuttamat päästöt. Vaikka 15 vuotta vanha yaris saastuttaa käytössä varmasti enemmän kuin uusi, niin kyllä auton saasteista merkittävä osa aiheutetaan auton valmistuksessa. Varmasti on saasteiden kannalta parempi pitää vähässä ajossa vanhaa autoa, kuin että korvaisi sen uudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Vain hiukan, koska ainoastaan ensimmäistä autoaan uutena hankkiva hyötyy. Käytännössä muilla on se arvonsa menettänyt vaihtoauto riesana.
Jätetään autoverot ja -kulut valtion maksettavaksi.
Tää ympäristöystävällisyys-jargoni mua jaksaa aina ihmetyttää... juu, kyllähän vanhojen autojen päästöt on hieman suuremmat, mutta se uusien autojen valmistus ja roudaaminen esim. Koreasta on sitten saasteetonta? Se ei ilmeisesti saastuta mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoauton arvo laskee melkein saman verran kuin uuden auton hinta. Mutta, nyt kun autovero poistuu, niin myös autotehtaiden Suomi-subventio poistuu ja veikkaanpa että väliraha on täsmälleen sama mitä se nyt on autokaupassa.
Autoilusta pitää silti kerätä samat rahat kuin ennenkin, joten ne kerätään auton käyttömaksuna. Eli, et hyödy mitään autoveron laskusta, mutta maksat käyttömaksuja aiempaa enemmän !
40ke uudessa autossa autoveroa on noin 5000€, niin vaihtoautosi arvo laskee saman verran?
Siirtymäkausi on siirtymäkausi.Outoa on että tienkäyttö maksaisi saman käyttömäärästä riippumatta.
Tässä on sekin, että valtion kassaan tuo jättää kivan loven. Jolla voidaan taas perustella uusia leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Kumpikohan on ympäristöystävällisempää, se että mä ajelen mun erittäin hyväkuntoisella 15v vanhalla yariksella edelleenkin vai että yaris paalataan ja mut pakotetaan ostamaan uusi auto?
Ei taida nykyhallituksen hoksottimet riittää siihen että päästöissä huomioitaisiin myös auton valmistuksen aiheuttamat päästöt. Vaikka 15 vuotta vanha yaris saastuttaa käytössä varmasti enemmän kuin uusi, niin kyllä auton saasteista merkittävä osa aiheutetaan auton valmistuksessa. Varmasti on saasteiden kannalta parempi pitää vähässä ajossa vanhaa autoa, kuin että korvaisi sen uudella.
Kun ei se 15 vuotias yaris edes saastuta sen enempää oikeasti kuin uusi vastaava. Hybridiyaris kulkee pienemmällä, mutta uusi bensa-yaris kuluttaa ihan saman kuin 15 vuotiaskin.
Kyllähän se on jo aika päästä eroon tilapäisestä ajoneuvoverosta, joka otettiin käyttöön 1958.
Käytännössä tästä hyötyvät eniten leasing-sopimuksella autoja työntekijöilleen tarjoavat yritykset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Kumpikohan on ympäristöystävällisempää, se että mä ajelen mun erittäin hyväkuntoisella 15v vanhalla yariksella edelleenkin vai että yaris paalataan ja mut pakotetaan ostamaan uusi auto?
Ei taida nykyhallituksen hoksottimet riittää siihen että päästöissä huomioitaisiin myös auton valmistuksen aiheuttamat päästöt. Vaikka 15 vuotta vanha yaris saastuttaa käytössä varmasti enemmän kuin uusi, niin kyllä auton saasteista merkittävä osa aiheutetaan auton valmistuksessa. Varmasti on saasteiden kannalta parempi pitää vähässä ajossa vanhaa autoa, kuin että korvaisi sen uudella.
Kun ei se 15 vuotias yaris edes saastuta sen enempää oikeasti kuin uusi vastaava. Hybridiyaris kulkee pienemmällä, mutta uusi bensa-yaris kuluttaa ihan saman kuin 15 vuotiaskin.
Ja jos ostan yhtään isomman auton vanhan yariksen tilalle koska uusien hinnat jonkin verran laskevat niin saastuttaisin jatkossa enemmän (+ sen uuden valmistuksesta johtuva saaste).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Kumpikohan on ympäristöystävällisempää, se että mä ajelen mun erittäin hyväkuntoisella 15v vanhalla yariksella edelleenkin vai että yaris paalataan ja mut pakotetaan ostamaan uusi auto?
Ei taida nykyhallituksen hoksottimet riittää siihen että päästöissä huomioitaisiin myös auton valmistuksen aiheuttamat päästöt. Vaikka 15 vuotta vanha yaris saastuttaa käytössä varmasti enemmän kuin uusi, niin kyllä auton saasteista merkittävä osa aiheutetaan auton valmistuksessa. Varmasti on saasteiden kannalta parempi pitää vähässä ajossa vanhaa autoa, kuin että korvaisi sen uudella.
Kun ei se 15 vuotias yaris edes saastuta sen enempää oikeasti kuin uusi vastaava. Hybridiyaris kulkee pienemmällä, mutta uusi bensa-yaris kuluttaa ihan saman kuin 15 vuotiaskin.
Vanhassa autossa on puhtaat päästöt jos on kunnossa.Minun autossani oli uutta vastaavat päästöt ennen kuin tuli vaikea päästövika jota ei enää kannattanut korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokanta saattaa hiukan uudistua.
Ettei ajettaisi koko EU:n vanhimmilla autoilla.
Uudet ovat myös ympäristöystävällisiä.
Kumpikohan on ympäristöystävällisempää, se että mä ajelen mun erittäin hyväkuntoisella 15v vanhalla yariksella edelleenkin vai että yaris paalataan ja mut pakotetaan ostamaan uusi auto?
Kuka pakottaa? Sullahan on lähes nollan arvoinen vaihtoauto. Sitten kun itse päätät paalata yariksesi, saat uuden yariksen halvemmalla. Ajaminen molemmilla maksaa saman. Rahat sulta viedään entiseen malliin.
Bernerin ja Sipilän autoverotuksen muutos on aivan järjetön ja toivottavasti ei toteudu. Ainoa syy muutokselle oli halua siirtää tieverkon rahoitus yhtiölle ja sen jälkeen velka ei näkyisi valtion budjetin taseessa ts. kyse oli ainoastaan kikkailusta jolla valtion talous olisi saatu paperilla parempaan kuntoon.
Seuranlaitteita kohtaan into selittyy lähinnä sillä että Sipilän ystävät valmistaa ko, laitteita, mutta tästähän on jo vähän vetäydytty kun kohu alkoi nousta.
Nyt jäljelle jää veromuutokset ja jos esitys menee läpi niin kyllähän tuo on ainakin hetkellinen kuolinisku autokaupalle jo pelkän huhun perusteella ja samalla käytettyjen autojen hinnat romahtavat veron verran eli ei ihan oikeuden mukaiselta kuulosta kun samalla vielä verotus nousee kaikilla joko aikaan tai käyttöön pohjautuvaksi. Eniten hyötyy siis se, joka ostaa uuden auton ja mitä kalliimman sitä suurempi hyöty. Tavis kansa ajelee sillä vanhalla corollalla ja maksaa veronsa kiltisti ja Bernerin ja Sipilän kaverit hankkivat uusia Tesloja ja keräävät hyödyn.
Et kai nyt sentään kuvitellut että tästä mylläkästä autoilijalle jotain hyötyä olisi?