Berner pyrkii tuhoamaan valtion tieverkoston riippumattomuuden ja antamaan vallan tienkäytössä yritysille. Berner haluaa rahastaa autoa töissään tarvitsevat pois työelämästä. Ihan pimeät suunnitelmat, joista vain haittaa kansalle ja uudet välistävetäjät.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ajaa tiestön yhtiöittämishanketta kuin käärmettä pyssyyn. LiVe Oyj:ksi epävirallisesti nimetty väyläyhtiö on vain perustamista vailla.
Pätkäministerille tämä voikin olla oiva tehtävä, mutta ovatko hallituksen pitkäaikaiset poliitikot kokoomuksen Petteri Orpo tai perussuomalaisten Timo Soini oikeasti Bernerin takana?
Lisää välikäsiä, lisää kuluja
LiVe Oyj ja palveluoperaattorit olisivat uusia toimijoita ketjussa, jossa tie-, raide- ja meriväyläinfran käyttäjiltä kerätään veroja ja maksuja.
Berner on toistuvasti vakuuttanut, ettei autonkäyttäjien kokonaisrasite nouse, kun veroja lasketaan ja maksuja nostetaan.
Uudessa järjestelmässä olisi kuitenkin nykyistä useampi välikäsi keräämässä rahaa tienkäyttäjiltä.
Valtion tulot liikenteestä olivat esimerkiksi vuonna 2015 kokonaisuudessaan 7,8 miljardia euroa. Summasta palautui liikenneinfran kehittämiseen ja ylläpitoon kaiken kaikkiaan keskimäärin 1,7 miljardia euroa. Lähes 6 miljardia euroa kerästystä summasta meni siis muualle kuin suoraan tiestön kunnossapitoon.
Kuinka tienpitoon kerättävät rahat silloin lisääntyisivät ja autoilijoiden kokonaisrasite säilyisi ennallaan? Kaikki välikädet tarvitsevat luonnollisesti myös katteen omien kulujensa peittämiseksi ja voiton tekemiseksi.
Autoilijoiden kannalta on keskeistä, että maksuista ja veroista mahdollisimman suuri osa jää yhteiskunnan käyttöön esimerkiksi tienpitoon.
Autoliitto totesi jo aiemmin, että välikäsien tai ylimääräisen byrokratian elättäminen ei voi kuulua järjestelmän tehtäviin ja koko LiVe-hankkeen hankkeen tehokkuutta ja vaikutuksia pitää verrata nykyisen verojärjestelmän kustannuksiin ja tuottoihin.
Erityisesti sitä pitää verrata polttoaineveroon, joka on ainoa liikenteen vero, jota maksetaan vain auton käytöstä.
Ministeri Berner on saanut jo osakseen autoilijoiden someraivoa, joka ei ministeriä ole pahemmin hetkauttanut. Miksi pitäisikään? Berner ei ole millään tavalla riippuvainen politiikasta.
Mutta entä Orpo tai Soini? Onko pitkän linjan poliitikoilla oikeasti varaa lähteä mukaan perustavanlaatuiseen väyläinfran rakenteelliseen muutokseen? Tienvestoinnit ovat mitä suurimmassa määrin poliittista arviointia ja sitä niiden pitäisi olla jatkossakin.
Bernerin tehtävä on mahdoton. Vuodessa tai edes kahdessa ei panna Suomen liikennettä uusiksi - muutos vaatii aikaa ja vielä kerran aikaa.
Yrittää toki voi, mutta yrittämisen riskit voi jokainen puolue todeta seuraavissa vaaleissa
Kepu pettää aina. Nyt Berner pyrkii estämään tavallisten ihmisten autoilun, koska Berner ei norsunluutornissaan ymmärrä, että työssäkäyvistä suuri osa tarvitsee pakosta auton.
Työttömäksi vaan kaikki, Bernerille kun ei riitä mikään rikkaille rahaa hankittaessa.
Kommentit (72)
Vihervassu taas vauhdissa, so what, ettehän te mistään ota vastuuta, niin antaa palaa vaan ;)
Bernerillä on helppoa, kun ei miljardöörinä tarvitse kuunnella äänestäjiä, sille on ihan sama valitaanko uudelleen, voi olla ettei asetu edes edolle, kunhan saa kähmittyä ja varastettua valtiolta mahdollisimman paljon ystäviensä yrityksiin omaisuutta siirretään valtiolta.
Linnaan kuuluisu Bernerit ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassu taas vauhdissa, so what, ettehän te mistään ota vastuuta, niin antaa palaa vaan ;)
Et tainnut ymmärtää alotuista, vai etkö lukenut sitä? Vihervasemmisto on juurikin Bernerin liikennehankkeiden takana, koska niillä pyritään lopettamaan yksitysautoilu.
Juo vaikka kuppi kahvia ja selvitä pääsi.
Et oo ainoa joka on huomannut. Yhtään Bernerin perheen firman sisustusrytkyä en osta enää. Menkööt konkkaan mun puolestani.
Berner tuhoaa ahneuksissaan edellytykset työssäkäynnille, jo nyt on monia, jotka ovat joutuneet luopumaan autostaan kalliiden maksujen ja kulujen takia.
Jos työn hoitaminen vaatii autoa, tai työ sijaitsee paikassa, johon bussit ei kulje (niitä on paljon, joukkoliikenne kun keskittyy asiakaskeskittymiin) tai jos työntekijällä on esimerkiksi työkaluja yms kuljetettavanaan, saati jos olet myyntiedustaja ja kohteita useita päivässä, on auto työn edellytys.
Tällaisia ammattiryhmiä on paljon, nekö kaikki nyt työvoiman ulkopuolelle Bernerin ja hyvien veljien ahneuden takia.
Koska Suomeen saadaan hallitus, joka ajaa kansan asiaa?
-Tämä hallitus Sipilän ja Bernerin johdolla on kähmintähallitus!
Vierailija kirjoitti:
Vihervassu taas vauhdissa, so what, ettehän te mistään ota vastuuta, niin antaa palaa vaan ;)
Sulla ei ole ilmeisesti hajuakaan termistä vihervassu? Hohhoijaa.
Ministeri Berneriä on alkanut vaivata sama tauti kuin monella muullakin päättäjällä, joka on lopettamassa kauttaan tai uraansa, kuten tässä tapauksessa. Taudin kuvaan kuuluu se, että tajuaa ennen lopun alkua, että enhän minä ole saavuttanut mitään suurta enkä jää siten historiankirjoihin suurmiehenä ja aikaansaavana poliittisena vallanpitäjänä. Sen jälkeen onkin sitten kiire ja hoppu tehdä jotain, edes päätöntä kansan silmissä, jotta tämä sisäisen kunnianhimon tarve täyttyisi.
Ja jälleen kerran: lisää naisia politiikkaan !
Tämä tulee kyllä muokkaamaan suomalaista yhteiskuntaa pohjamutia myöten. Liikkuminen vähenee, työpaikat ja asunnot tulevat lähelle toisiaan. En osaa edes kuvitella mitä kaikkea, mutta oletettavasti Suomi valuu Helsinkiin ja kehäkolmosen ulkopuoli autioituu ja tulee joksikin kesäonnelaksi. No metsäteollisuushan siellä kyllä pysyy?
Vierailija kirjoitti:
1: Autoilijoilta kerättävä veropotti on 6 vuodessa kasvanut 2 miljardia. Tieliikenteeseen käytetään 800 miljoonaa. Puheet ettei tienpitoon olisi rahaa ovat pötyä, korotukset on vain käytetty muualle.
Tieliikenteeseen ei riitä rahat. Katsos autoista tulee muitakin kuluja kuin tieliikenne.
2: Pienten vanhojen autojen ajoneuvovero on noussut 5 vuodessa 2,7 kertaiseksi. Nyt ollaan siirtämässä lisäksi uusien autojen autoveroa näille köyhän kansan ajoneuvoille. Henkilö joka ajaa 2 tonnin autolla, ei ikinä tule hyötymään autoveron vähennyksistä tai edes poistosta.Vanhojen autojen kuluja pitääkin nostaa. Sillä ne on turvatomia ja saastuttaa. Mihin tavallinen ihminen tarvitsee 2 tonnin autoa?
3: Lisäksi ollaan poistamassa väylämaksuja kokonaan sähkö/vähäpäästöisiltä autoilta alkuvuosilta. Nämä autot ovat pääasiassa yrityskäytössä. Nämäkin maksut siirtyisivät köyhimmän kansanosan maksettaviksi.Niin pitääkin poistaa. Sillä Suomen liikenne pitää saada päästöttömäksi aika helkutin nopeaa tahtia.
4: Tieyhtiöt suunnitellaan liitettäväksi maakunnan hallintoon, maakunnat saisivat päättää mitä omistukseensa tulleella tiellä tekevät.Niinhän se pitääkin olla. Maakunta päättää alueensa teistä. Mitä vikaa siinä on?
5: Sähköautojen tukeen on liitetty ehto 3 vuoden osallistumisesta seurantalaitetestiin. Eli veronmaksajien rahoilla on järjestetty "vapaaehtoisia" testaajia laitteita kehittäville yrityksille.Noi seurantalaitteet tulee kumminkin. Jossakin niitä on testattava. Autoilua pitää saada vähennettyä ja kulut pitää tulla niille jotka ne kulut aiheuttaa.
6: Erittäin suuri 15 miljardin puhallus on käynnissä silmiemme alla. Lisäksi erittäin rajusti köyhempään kansanosaan kohdistuva monopoli, jossa maksamiselta ei voi välttyä.Köyhä ei autoa tarvitse
7: Ainoa seuraus on, että joko veroa kierretään jatkuvasti tai sitten ihmiset jäävät yksinkertaisesti kotiin koska töissä ei enää kannata käydä. Niin tai näin kansantaloudelle tässä on järjettömän katastrofin ainekset ilmassa.Suurin osa työpaikoista on kaupungeissa. Ainoastaan idiootti elää maaseudulla ja käy kaupungissa töissä.
8: Luottamus hallintoon ja halu toimia suomen hyväksi on romutettu alta vuodessa, Suomi Nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee kyllä muokkaamaan suomalaista yhteiskuntaa pohjamutia myöten. Liikkuminen vähenee, työpaikat ja asunnot tulevat lähelle toisiaan. En osaa edes kuvitella mitä kaikkea, mutta oletettavasti Suomi valuu Helsinkiin ja kehäkolmosen ulkopuoli autioituu ja tulee joksikin kesäonnelaksi. No metsäteollisuushan siellä kyllä pysyy?
Eli siitä seuraa hyvää. Nyt noi maalaiskunnat elää muiden rahoilla. Se pitää loppua
Vierailija kirjoitti:
Berner tuhoaa ahneuksissaan edellytykset työssäkäynnille, jo nyt on monia, jotka ovat joutuneet luopumaan autostaan kalliiden maksujen ja kulujen takia.
Jos työn hoitaminen vaatii autoa, tai työ sijaitsee paikassa, johon bussit ei kulje (niitä on paljon, joukkoliikenne kun keskittyy asiakaskeskittymiin) tai jos työntekijällä on esimerkiksi työkaluja yms kuljetettavanaan, saati jos olet myyntiedustaja ja kohteita useita päivässä, on auto työn edellytys.
Tällaisia ammattiryhmiä on paljon, nekö kaikki nyt työvoiman ulkopuolelle Bernerin ja hyvien veljien ahneuden takia.
Koska Suomeen saadaan hallitus, joka ajaa kansan asiaa?
-Tämä hallitus Sipilän ja Bernerin johdolla on kähmintähallitus!
Täysijärkinen ihminen asuu lähellä työpaikkaansa.
Miksi työntekijällä olsii työkaluja kun on vasta menossa töihin? Työnantajan velvollisuus on antaa työkalut ja auto jos sitä töissä tarvitsee. Silloin työnantaja maksaa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee kyllä muokkaamaan suomalaista yhteiskuntaa pohjamutia myöten. Liikkuminen vähenee, työpaikat ja asunnot tulevat lähelle toisiaan. En osaa edes kuvitella mitä kaikkea, mutta oletettavasti Suomi valuu Helsinkiin ja kehäkolmosen ulkopuoli autioituu ja tulee joksikin kesäonnelaksi. No metsäteollisuushan siellä kyllä pysyy?
Et ole huomannut, että kasvukeskuksissa on pulaa asunnoista?
-Miten ne kaikki 4,5 miljoonaa muuttaa, kun ei ole nytkään asuntoja kaikille pks haluaville?
Totuus on, ettei asuntoja ole, ja tämä toimii lukkona muutolle.
-Asuntopulaa taasen ei helpoteta, koska tietyt ryhmät hyötyy tästä tilanteesta.
Tarkoituksena Bernerillä on vain päästä rahastamaan liikenteellä, varmasti nuo yritykset tulevat jotakin kautta olemaan Bernerin et co omistuksessa, ja sinä maksat Bernerin firmalle, koska hän on nyt niin päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassu taas vauhdissa, so what, ettehän te mistään ota vastuuta, niin antaa palaa vaan ;)
Sinä taidat olla kommunisti. Nostalgisoit DDR:ää ja kunnon valvonta&kyttäyskoneistoa! Eläköön Stasi!
Vierailija kirjoitti:
Et oo ainoa joka on huomannut. Yhtään Bernerin perheen firman sisustusrytkyä en osta enää. Menkööt konkkaan mun puolestani.
Kerrohan tuon firman nimi, niin tiedän itsekin boikotoida. Siinä on kyllä vaarana se, että tuo ahne kotka saa jotenkin kikkailtua yritykselleen valtion tukea, jos puljulla alkaa mennä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Berner tuhoaa ahneuksissaan edellytykset työssäkäynnille, jo nyt on monia, jotka ovat joutuneet luopumaan autostaan kalliiden maksujen ja kulujen takia.
Jos työn hoitaminen vaatii autoa, tai työ sijaitsee paikassa, johon bussit ei kulje (niitä on paljon, joukkoliikenne kun keskittyy asiakaskeskittymiin) tai jos työntekijällä on esimerkiksi työkaluja yms kuljetettavanaan, saati jos olet myyntiedustaja ja kohteita useita päivässä, on auto työn edellytys.
Tällaisia ammattiryhmiä on paljon, nekö kaikki nyt työvoiman ulkopuolelle Bernerin ja hyvien veljien ahneuden takia.
Koska Suomeen saadaan hallitus, joka ajaa kansan asiaa?
-Tämä hallitus Sipilän ja Bernerin johdolla on kähmintähallitus!
Täysijärkinen ihminen asuu lähellä työpaikkaansa.
Miksi työntekijällä olsii työkaluja kun on vasta menossa töihin? Työnantajan velvollisuus on antaa työkalut ja auto jos sitä töissä tarvitsee. Silloin työnantaja maksaa kulut.
Luitko koko tekstin, vai et vain ymärtänyt?
Kirvesmies, todellakaan ei ole työnantajalla työkalut, vaan henkilökohtaiset alkaen moottorisahasta. Lisäksi työmaat usein joukkoliikenteen ulkopuolella.
Myyntiedustaja, kiertävä, kerroppa miten julkisilla onnistuu.
Työkohde saattaa myös vaihtua päivittäin.
Jnejne.
Et ilmeisesti ole itse työelämässä, koska tietosi ovat kuin lapsella.
Niiden boksien lähettämän informaation käsittelyä varten tarvitaan uusi organisaatio. Sen nimi voisi olla Suomen Teiden Autoliikenteen Seurannan Informaatiokeskus, lyhennettynä STASI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Berner tuhoaa ahneuksissaan edellytykset työssäkäynnille, jo nyt on monia, jotka ovat joutuneet luopumaan autostaan kalliiden maksujen ja kulujen takia.
Jos työn hoitaminen vaatii autoa, tai työ sijaitsee paikassa, johon bussit ei kulje (niitä on paljon, joukkoliikenne kun keskittyy asiakaskeskittymiin) tai jos työntekijällä on esimerkiksi työkaluja yms kuljetettavanaan, saati jos olet myyntiedustaja ja kohteita useita päivässä, on auto työn edellytys.
Tällaisia ammattiryhmiä on paljon, nekö kaikki nyt työvoiman ulkopuolelle Bernerin ja hyvien veljien ahneuden takia.
Koska Suomeen saadaan hallitus, joka ajaa kansan asiaa?
-Tämä hallitus Sipilän ja Bernerin johdolla on kähmintähallitus!
Täysijärkinen ihminen asuu lähellä työpaikkaansa.
Miksi työntekijällä olsii työkaluja kun on vasta menossa töihin? Työnantajan velvollisuus on antaa työkalut ja auto jos sitä töissä tarvitsee. Silloin työnantaja maksaa kulut.
Luitko koko tekstin, vai et vain ymärtänyt?
Kirvesmies, todellakaan ei ole työnantajalla työkalut, vaan henkilökohtaiset alkaen moottorisahasta. Lisäksi työmaat usein joukkoliikenteen ulkopuolella.
Myyntiedustaja, kiertävä, kerroppa miten julkisilla onnistuu.
Työkohde saattaa myös vaihtua päivittäin.
Jnejne.
Et ilmeisesti ole itse työelämässä, koska tietosi ovat kuin lapsella.
Jos kirvesmies ei ole yksityisyrittäjä ja hän itse on maksanut työkalunsa niin hän on idiootti.
Myyntiedustaja on yrityksen palkkalistoilla. Sen tehtävä on maksaa kulut. Jos ei maksa niin tyhmä siellä työskentelee.
Oma vika jos ottaa tuollaisen työn jossa joutuu itse maksamaan liikkumisensa ja työkalunsa
Joka on niin tyhmä, ettei muka ymmärrä, että joissakin töissä auto on pakollinen, kannattaa mennä saunan taa ja lopettaa itsensä.
Ainoastaan autoille kateelliset yhteiskunnan elätit voivat olla tuota mieltä.
Eivät tajua edes sitä, että työssäkäyvien veroista heidän oleminen maksetaan.
1: Autoilijoilta kerättävä veropotti on 6 vuodessa kasvanut 2 miljardia. Tieliikenteeseen käytetään 800 miljoonaa. Puheet ettei tienpitoon olisi rahaa ovat pötyä, korotukset on vain käytetty muualle.
2: Pienten vanhojen autojen ajoneuvovero on noussut 5 vuodessa 2,7 kertaiseksi. Nyt ollaan siirtämässä lisäksi uusien autojen autoveroa näille köyhän kansan ajoneuvoille. Henkilö joka ajaa 2 tonnin autolla, ei ikinä tule hyötymään autoveron vähennyksistä tai edes poistosta.
3: Lisäksi ollaan poistamassa väylämaksuja kokonaan sähkö/vähäpäästöisiltä autoilta alkuvuosilta. Nämä autot ovat pääasiassa yrityskäytössä. Nämäkin maksut siirtyisivät köyhimmän kansanosan maksettaviksi.
4: Tieyhtiöt suunnitellaan liitettäväksi maakunnan hallintoon, maakunnat saisivat päättää mitä omistukseensa tulleella tiellä tekevät.
5: Sähköautojen tukeen on liitetty ehto 3 vuoden osallistumisesta seurantalaitetestiin. Eli veronmaksajien rahoilla on järjestetty "vapaaehtoisia" testaajia laitteita kehittäville yrityksille.
6: Erittäin suuri 15 miljardin puhallus on käynnissä silmiemme alla. Lisäksi erittäin rajusti köyhempään kansanosaan kohdistuva monopoli, jossa maksamiselta ei voi välttyä.
7: Ainoa seuraus on, että joko veroa kierretään jatkuvasti tai sitten ihmiset jäävät yksinkertaisesti kotiin koska töissä ei enää kannata käydä. Niin tai näin kansantaloudelle tässä on järjettömän katastrofin ainekset ilmassa.
8: Luottamus hallintoon ja halu toimia suomen hyväksi on romutettu alta vuodessa, Suomi Nousuun!