Akateemiset ovat erittäin tyytymättömiä te-keskuksiin. Taikka sitten voi katsoa peiliin.
Ihan kaikkein hermoillekäyvimpiä asiakkaita ovat järestään opettajat. Nillä on kaikilla semmoinen kansankynttilä-asenne, että ne on tietävinään ja osaavinaan kaiken. Vaikka eivät selvästi tiedä. Yhtään niitä ei voi neuvoa, kun siitä otetaan heti nokkiinsa. Yksikin hoki koko asionnin ajan miten hän on nyt joutunut nöyrtymään tulemaan tänne. Koin sen kyllä niin, että hän ei halunnut minkäänlaista palvelua eikä uskonut te-keskusken osaamiseen yhtään.
Minua hämmästyttää näissä akateemisissa sellainen yleisen yhteiskuntaosaamisen puute. Ei tiedetä ihan perustietoja eikä ymmärretä esim. että valtion asioissa on tietyt säännöt ja ne pitää toimia pilkulleen, joka toimistossa samalla lailla. Jos on esim. jokin aikaraja, x kuukautta, niin se on sen ajan eikä sitä voi muutamalla päivällä venyttää mihinkään suuntaan. Eikö ne ymmärrä, että semmoinen systeemi ei voi toimia, jossa jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan virkalijakohtaisesti että "nyt musta tuntuu siltä, että tämä on sopiva näin ja tämä on sopiva näin"?
Juuri tuli tuossa asiakkaan esitäyttämä lomake vastaan työttömyyden tiimoilta. Rouva Akateeminen oli merkannut, että hänen työttömyyskassansa on AKAVA. Hän siis aikoo lähettää hakemuksensa työttömyyspäivärahasta Akavan toimistoon. Kun kysyin että onko tämä kohta nyt varmasti näin, tuhahti asiakas, että niinhän siinä lukee. Tämä selevä. Ehkä ne sitten sieltä AKAVAN pääkonttorista jossain vaiheessa ottavat asiakkaaseen yhteyttä, jos niillä ei satu olemaan siellä tuota maksatusta. Tai voihan se olla, että niillä on siellä kassa ja rahat. Mistäpä minä, tämmöinen tyhmä työkkärin täti voisin tietää.
Kommentit (11)
Meidän toimistossa yks virkailija piti vaihtaa osastoa kun sillä ei hermot kestänyt näiden äkädeemisten kanssa veivaamista.
On nyt duunaripuolen työttömien osastolla ja jaksaa paljon paremmin.
Ei siinä mitään uutta ole että tyhmemmät ei kestä itseään älykkäämpiä :)
No minä ainakin olen ollut erittäin tyytymätön sellaisissa tilanteissa, joissa virkailija ei ole ymmärtänyt selvää suomea. Olen sanonut jotain ja kas, tietoihin on kirjattu jotain ihan muuta. En tosin ole kovin kiihkeästi näistä suoraan virkailijoille avautunut, mutta palautetta on kyllä lähtenyt muuta kautta.
Kas, kirjoitit tämän taas. Mikä sinua vaivaa? Miksi kirjoitat saman provon uudestaan? Etkö päässyt yliopistoon?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään uutta ole että tyhmemmät ei kestä itseään älykkäämpiä :)
Erikoista jos on niin fiksu ja täydellinen mutta työtön.
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään uutta ole että tyhmemmät ei kestä itseään älykkäämpiä :)
Erikoista jos on niin fiksu ja täydellinen mutta työtön.
Siinä ei kyllä ole mitään erikoista. Itse olen todennäköisesti fiksumpi kuin kukaan täällä ja silti olen pitkäaikaistyötön.
Akateemisen "ilmainen" koulutus on maksanut miljoonan. Kai sitä voi vaatia, että "joku" järjestää meille hyväpalkkaisen työpaikan siihen päälle. Näin me akateemiset vaadimme ja olemme tietysti oikeassa.
Luulisi että nimenomaan opettajat ymmärtävät aikataulut kun edellyttävät tehtävien palauttamista ajoissa oppilailtaankin.
Säälin akateemisia, jos he edelleen yrittävät asioida te-keskuksissa. Ne lakkautettiin jo vuonna 2009.
Missä te-toimistossa olet töissä, jos kutsut sitä te-keskukseksi, jos siellä asioidaan henkilökohtaisesti jo työttömyyden alkaessa ja jos siellä asiakasta ei ohjata tekemään ilmoittautumista Oma asiointi -palveluun, jossa ei voi valita kassaksi Akavaa?
Heh, siinähän oppii. Oikea osoite lienee opettajien työttömyyskassa.
http://www.akava.fi/akava/organisaatio/tyottomyyskassat