Koulussa pitäisi olla yhtenä aineena 'elämänhallinta'
Varsinkin siellä elämämkoukussa. Työttömät voi laittaa tuollaiselle kurssille ja kerran vuodessa kertauskurssi.
Kommentit (33)
Jaha, työkyvyttömyyseläkeläisemme on saapunut palstalle. Ja kännissä taas arvatenkin.
Ei elämää voi hallita. Arjenhallintaa voi tietenkin opettaa ja sinun kannattaisi opetella oikeinkirjoitusta. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää voi hallita. Arjenhallintaa voi tietenkin opettaa ja sinun kannattaisi opetella oikeinkirjoitusta. Ääliö.
Itse asiassa mielestäni osoitetaan nimenomaan elämänhallintaa kun ei tehdä työttömänä sitä neljättä lasta, ei oteta toista lehmän kokoista koiraa eikä oteta "enää sitä viimeistä" pikavippiä.
Nuorille pitäisi opettaa myös kaavakkeiden ja hakemusten täyttämistä, sekä Suomen perustuslakia. Jokaisen suomen kansalaisen pitäisi tuntea omat oikeudet ja velvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Nuorille pitäisi opettaa myös kaavakkeiden ja hakemusten täyttämistä, sekä Suomen perustuslakia. Jokaisen suomen kansalaisen pitäisi tuntea omat oikeudet ja velvollisuudet.
Peruskoulussa opetetaan lukemista ja kirjoittamista, joiden avulla hakemusten täyttäminen sujuu näppärästi. Yhteiskuntaopin tunneilla (mm.) tutustutaan lakeihin. Nykyperuskoulu opettaa myös itsenäiseen tiedonhankintaan vaikkapa erilaisten hakukoneiden avulla.
Elämänhallinnan - jos sitä voi edes olla, mutta siis yritystä hoitaa omat arkiasiat fiksusti - perusta on, että tunnistaa ja osaa ilmaista hyväksytyllä tavalla omia tunteita sekä omaa stressinsietokykyä. Niitä ei kovin moni aikuinenkaan osaa, minkä huomaa hyvin keskustelupalstojen kommentoinnista. Mitenkäs niitä lapsiakaan kasvattaa, jos itselläkin on vaikeuksia hallita itseään, eli tunteitaan, impulssejaan ja mielentilaansa - sehän sitä arjen hallintaa viime kädessä on.
Tuollaiset taidot ja malli elämiseen opetetaan lapsuuden kodissa, ei koulun ole velvollisuus hoitaa vanhempien kasvatustehtävää. Ihan riittävästi jo muutenkin opettajat joutuvat koville näiden vapaan kasvatuksen hedelmien kanssa.
Kotona opetetaan käytöstavat, asetetaan rajat, opetetaan aikanaan vuoteensijaaminen, oman huoneen siivous ja järjestys, ylipäätään kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää voi hallita. Arjenhallintaa voi tietenkin opettaa ja sinun kannattaisi opetella oikeinkirjoitusta. Ääliö.
Itse asiassa mielestäni osoitetaan nimenomaan elämänhallintaa kun ei tehdä työttömänä sitä neljättä lasta, ei oteta toista lehmän kokoista koiraa eikä oteta "enää sitä viimeistä" pikavippiä.
Se on sitä arjen ja askareiden hallintaa. Jos hallitsisit elämää niin et ikinä kuolisi. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset taidot ja malli elämiseen opetetaan lapsuuden kodissa, ei koulun ole velvollisuus hoitaa vanhempien kasvatustehtävää. Ihan riittävästi jo muutenkin opettajat joutuvat koville näiden vapaan kasvatuksen hedelmien kanssa.
Valitettavan paljon on niitä perheitä, joissa peruskouluikäinen on ainut joka aamulla lähtee "töihin" ja vanhemmat jäävät kotiin sylkemään kattoon. Ihan oikeasti olet sitä mieltä että vanhemmat tuollaisessa tilanteessa antavat hyvän mallin että tavoitteleppa elämässäsi tätä!
Ja toisena aineena voisi olla sellainen missä opetellaan keskittymään ihan omaan elämäänsä pyrkimättä toisten elämän hallintaan.
Tai sitten vanhemmuuteen kykenemättömien ei pitäisi hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset taidot ja malli elämiseen opetetaan lapsuuden kodissa, ei koulun ole velvollisuus hoitaa vanhempien kasvatustehtävää. Ihan riittävästi jo muutenkin opettajat joutuvat koville näiden vapaan kasvatuksen hedelmien kanssa.
Valitettavan paljon on niitä perheitä, joissa peruskouluikäinen on ainut joka aamulla lähtee "töihin" ja vanhemmat jäävät kotiin sylkemään kattoon. Ihan oikeasti olet sitä mieltä että vanhemmat tuollaisessa tilanteessa antavat hyvän mallin että tavoitteleppa elämässäsi tätä!
No höpsistä. Eihän tässä yhteydessä tuollaisista perheistä puhuttu. Vanhempien tehtävä nyt kuitenkin on tuo kasvatustehtävä. Jokainen siihen pystyy (jos haluaa).
Elämänhallinta, arjen hallinta, käytännön asiat. Millä tahansa nimellä tätä halutaankin kutsua, olen samaa mieltä siitä, että sen pitäisi olla koulussa oma oppiaineensa, ehkä jopa erillinen vuosi peruskoulun lisäksi. Valitettavan moni aikuinen, nuori aikuinen tai teini ei nykyään hallitse yksinkertaisia arjiasioita, kuten ruuanlaitto ja suunnittelu, kierrätys, polkupyörän/auton huolto, lampun vaihtaminen (en vitsaile), yleinen siisteys ja siivoaminen, työpaikkakulttuuri, julkisten palvelujen käyttö, asioiden korjaaminen/kunnostaminen vain muutamia mainitakseni.
Miksi näin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset taidot ja malli elämiseen opetetaan lapsuuden kodissa, ei koulun ole velvollisuus hoitaa vanhempien kasvatustehtävää. Ihan riittävästi jo muutenkin opettajat joutuvat koville näiden vapaan kasvatuksen hedelmien kanssa.
Valitettavan paljon on niitä perheitä, joissa peruskouluikäinen on ainut joka aamulla lähtee "töihin" ja vanhemmat jäävät kotiin sylkemään kattoon. Ihan oikeasti olet sitä mieltä että vanhemmat tuollaisessa tilanteessa antavat hyvän mallin että tavoitteleppa elämässäsi tätä!
No höpsistä. Eihän tässä yhteydessä tuollaisista perheistä puhuttu. Vanhempien tehtävä nyt kuitenkin on tuo kasvatustehtävä. Jokainen siihen pystyy (jos haluaa).
Millaisista perheistä tässä yhteydessä sitten puhutaan? Aloittaja mainitsi työttömät, niin heitin huomion että Suomessa tosiaan on perheitä joissa molemmat vanhemmat ovat kotona vuosikausia. Toki toivon, että enemmistönä heissäkin olisivat ne, jotka aktiivisesti etsivät töitä ja jaksavat uskoa parempaan tulevaisuuteen, mutta sitten on niitä jotka tekevät lapsia tukien takia, lapsille ei tarjota asianmukaista ruokaa, vaatteita tai olla kiinnostuneita lasten koulunkäynnistä. Se on vähän lapsesta kiinni miten suhtautuu asiaan: toiset jatkavat vanhempiensa tiellä (ja juuri he sitä elämänhallinta/arjenhallintataitoa tarvitsisivat!), osa sisuuntuu ja nousee.
Juuri ne, joille ei kotona opeteta minkäänlaisia arjen selviytymistaitoja tai vanhemmat toimivat vain räikeinä älä tee näin! -esimerkkeinä, tarvitsisivat niitä taitoja kaikkein eniten.
Kannatan ehdottomasti! Kun on näitä avuttomia jotka velkaantuu heti kun se on ylipäänsä mahdollista (pikavippejä kun perjantaina pitää päästä bilettämään). Edes kananmunien tai perunoiden keittämistä hallita. Koulussa aivan liikaa teoreettisia aineita ja liian laajoja kokonaisuuksia asioista mitkä ei käytännössä tarvita mihinkään (uskonto, maantiede). Niitä voisi supistaa ja ottaa tällaiset elämänhallintakurssit niiden tilaan
Köyhyys ja moniongelmaisuus periytyy vahvasti, sosiaalisesti ja biologisesti (esim. neurologiset erityisyydet, jotka altistavat edellä mainituille). Kaikki eivät kykene opettamaan lapsille arjen hallinnan taitoja. Toisaalta myöskään vahvasti omaan uraansa keskittyneet vanhemmat eivät ole kotona ohjaamassa lapsiaan ja nuoriaan, vaan he jäävät liiaksi selviytymään yksin. Silloinkin lapset jäävät ainakin henkisesti heitteille, eikä tarvittavia taitoja eikä - mikä tärkeintä - itsearvostusta ja positiivista minäkuvaa kehity lapsille. Jos lapsi tai nuori jää liiaksi yksin, tuntee hän arvottomuutta ja itsensä huonoksi, kun hänestä ei välitetä.
No eihän näitä syrjäytymisvaarassa olevia nuoria kiinnosta opetella koulussa mitään paitsi moponkunnostusta, mikä ei yksin riitä arjen taidoiksi. Mitä hyötyä on opettaa arjen hallintaan liittyviä taitoja, eihän ne nykyiselläkään kiinnosta, vaan perseillään nekin kurssit.
Peruskoulussa opetetaan itsestä huolehtiminen ja arjen taidot -kokonaisuutta.