Teen työssä aina uudestaan virheitä. Onko aika luovuttaa?
Vaikka kuinka skarppaisin, virheitä livahtaa sekaan tämän tästä. Yöunet jo kärsivät. Aloitin paikassa 2 kk sitten, sain perehdytyksen, mutta aina tulee vastaan poikkeuksia joita en osaa hoitaa kunnolla. Olen työvuorossa yksin. Stressaavaa.
Pitäisikö luovuttaa? Ehkä minusta ei vain ole tähän.
Kommentit (17)
Ei alle puolen vuoden kokemuksella pidä odottaakaan täydellistä suoritusta. Joillakin aloilla vuosikin on lyhyt aika pätevyyden saavuttamiseen.
Virheet johtuvat siitä valtavasta materiasta, jota en pysty hallitsemaan vielä. Sitä vaan ei huomaa jotain yksityiskohtaa esim. laskussa, varsinkin kiireessä tulee joku virhe. Toinen vaihtoehto on, ettei k.o. tilannetta ole tullut vastaan, eikä siksi osaa. Jompikumpi noista.
Ap
Jos ne ovat aina uusia virheitä, eivätkä samoja, niin oppimiskykysi on kyllä kohdillaan. Se on vain tätä nykyaikaa, jo työhaastattelussa sanotaan mutkitellen, että täällä ei sitten paljoa perehdytetä, pärjääthän silti ja keksit, mitä on tehtävä. Se on kuitenkin toiveajattelua, että tulisi hetivalmista, työnantajakin voi olla epärealistinen.
Eivät ole varsinaisesti samoja virheitä, vaan aina jotain uutta tulee sählättyä. Huomaan vain, että kovan paineen alla kiireessä en pysty samalla tavalla keskittyneeseen työhön. Toiset terästäytyvät stressitilanteessa, toisilla skarppaaminen uhkaa silloin herpaantua. Minulla on tuo jälkimmäinen.
Ap
Älä luovuta. Kun osaaminen kehittyy, myös niiden virheiden kautta, niin painekin helpottaa.
No ei todellakaan kannata 3kk jälkeen luovuttaa! Minä olin vuoden määräaikaisena ja sielläkin tuntui, etten aivan kaikkea vielä hallinnut. Pikkuhiljaa siis hyvä tulee :)
Harmittaa vain, kun seuraavassa vuorossa oleva joutuu käyttämään aikaa virheitteni korjaamiseen. Työkaverit suhtautuvat ainakin naamatusten ihan ok, mutta eihän se heillekään ole optimaalinen tilanne. Yritän ja yritän, muttan yksinkertaisesti pääse virheistä.
Ap
Voi hyvänen aika. Olen tehnyt työtäni seitsemän vuotta. Silti tulee tilanteita joissa teen virheitä, tai joissa pitää kysyä neuvoa muilta. Ja silti olen hyvä työssäni. Kukaan ei aina muista kaikkea, tai ymmärrä kaikkea aina oikein.
Sun pitää unohtaa kiire ja vain keskittyä siihen työtehtävään. Olettaisin että tuossa on kumminkin tärkeämpi hoitaa laskut oikein kuin tehdä nopeasti ihan mitä sattuu.
Hengitä tehtävän alussa syvään useita kertoja ja koita ajatella vain käsillä olevaa tehtävää.
Jos pitää ottaa huomioon tietyt samat asiat joka tehtässä, tee punakynällä itsellesi muistilappu, checklist, jossa on ranskalaisella viivalla muistettavat asiat ja tarkistat nopeasti tehtävän lopussa tuliko kaikki. Luettele myös muistettavat asiat päässäsi loruna, niin et kohta tarvitse lappuakaan vaan lorun avulla tarkistat jutut.
Jos on poikkeus, jota et hallitse, sitten vaan kysyt osaavammalta työntekijältä apua. Tee muistilappu myös joka poikkeustapauksesta, niin ei tarvitse kysyä samaa asiaa uudestaan.
Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää ottaa huomioon tietyt samat asiat joka tehtässä, tee punakynällä itsellesi muistilappu, checklist, jossa on ranskalaisella viivalla muistettavat asiat ja tarkistat nopeasti tehtävän lopussa tuliko kaikki.
Tämä minulla on jo käytössä. Kuulostaa varmaan todella oudolta - myös itselleni - mutta teen virheitä silti. Puhelin soi, sähköposteja tulee, asiakkaita tulee, kaikkea yhtaikaa ja on vaikea keskittyä. Olen miettinyt, olenko oikea henkilö tällaiseen työhön.
Ap
Ehkä sun pitäis kysyä niiltä muilta että onko heillä ollut alku yhtä hankalaa. Kuulostaa kyllä siltä että jos kerran ei ole rauhaa yhtään keskittyä, että varmasti muillakin tulee väkisinkin virheitä. Pitääkö ne sähköpostit katsoa aina kesken laskun tekemisen? Ja miksi sulle tulee siihen vielä asiakkaitakin samalla?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne sähköpostit katsoa aina kesken laskun tekemisen? Ja miksi sulle tulee siihen vielä asiakkaitakin samalla?
Siksi, koska asiakaskontaktit kuuluvat työhöni. Tietenkään en joudu katsomaan sposteja kesken laskun, mutta koko ajan on tilanne päällä, että pitää hoitaa eteen tulevat asiat heti ja muut työt keskeytyvät aina uudestaan. Eli on jatkuvasti menossa rinnakkain monta asiaa. Siksi yleisolotila on stressaantunut ja keskittyminen vaikeaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne sähköpostit katsoa aina kesken laskun tekemisen? Ja miksi sulle tulee siihen vielä asiakkaitakin samalla?
Siksi, koska asiakaskontaktit kuuluvat työhöni. Tietenkään en joudu katsomaan sposteja kesken laskun, mutta koko ajan on tilanne päällä, että pitää hoitaa eteen tulevat asiat heti ja muut työt keskeytyvät aina uudestaan. Eli on jatkuvasti menossa rinnakkain monta asiaa. Siksi yleisolotila on stressaantunut ja keskittyminen vaikeaa.
Ap
Muillako ei ole yleisolotila stressaantunut ja keskittymienen vaikeaa? Onko esimies puuttunut asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne sähköpostit katsoa aina kesken laskun tekemisen? Ja miksi sulle tulee siihen vielä asiakkaitakin samalla?
Siksi, koska asiakaskontaktit kuuluvat työhöni. Tietenkään en joudu katsomaan sposteja kesken laskun, mutta koko ajan on tilanne päällä, että pitää hoitaa eteen tulevat asiat heti ja muut työt keskeytyvät aina uudestaan. Eli on jatkuvasti menossa rinnakkain monta asiaa. Siksi yleisolotila on stressaantunut ja keskittyminen vaikeaa.
ApMuillako ei ole yleisolotila stressaantunut ja keskittymienen vaikeaa? Onko esimies puuttunut asiaan?
Muut ovat olleet työssä jo vuosia. He ovat tosi hyviä ja ihailen kovasti heidän osaamistaan ja jaksamistaan.
Ap
No opi ne saatanan asiat, äläkä ruikuta. Vittu tätä nykymaailmaa.
Älä luovuta, alku on aina hankalaa. Olet ollut tosi vähän aikaa tuossa työssä, ei kukaan heti kaikkea osaa. Opit kyllä ajan kanssa oikeat ja itsellesi sopivat tavat tehdä työtä. Kysele työkavereilta olisiko heillä jotain vinkkejä miten tilanne saadaan paremmin hallintaan. Tsemppiä, opit kyllä! :)
Mistä virheet johtuvat?
Tulee poikkeuksia, joita et osaa hoitaa, mutta eikö sinulla ole todellakaan mitään ohjeistusta tai ketään, jolta kysyä?
Mistä johtuu, että et osaa selvittää poikkeustilanteita oikein? Saatko edes jälkikäteen palautetta siitä, miten olisi pitänyt toimia.