Mitä järkeä tuossa Tampereen ratikkahankkeessa on?
Hirvittävät kustannukset ja vuosien tietyöt. Tampereella on koko ajan kadut auki muutenkin (no, missäpä kaupungissa ei olisi) joten ei muuta kun lisää poikkeusjärjestelyjä ja hidasteita. Hyöty on kyseenalainen, minuun esim. ei ratikkalinja vaikuttaisi mitenkään. Vain pieni osa tamperelaisista asuu suunnitellun ratikkalinjan varrella, isot alueet kaupunkia jäävät kokonaan katveeseen.
Ratikan hyödyt saataisiin myös bussiliikennettä lisäämällä. Rakennustöiden aiheuttamilla ympäristöpäästöillä ajettaisiin busseja varmasti ainakin 50 vuotta. Hervantaan päin ei bussien lisääminen liene mikään ongelma, mutta Lentävänniemeen päin Paasikiventie on toki sumppu ja ruuhkainen. Mutta siihenhän on jo tulossa miljoonia maksanut RANTATUNNELI tilannetta korjaamaan, eli ongelma on ratkaistu.
Ei 200 000 asukkaan kaupunkiin yksinkertaisesti kannata rakentaa ratikkaa. Tampereella on muutenkin mm. suurtyöttömyys (lähes 20%), mistä tänne yhtäkkiä muuttaisi niin paljon ihmisiä että ratikka puolustaisi olemassaoloaan tulevaisuuden kaupunkirakenteessa?
Kommentit (5)
Eikä se rantatunneli ole yhtään useampikaistainen kuin nykyinenkään väylä, joten senkin hyöty jäänee pieneksi. Hyvä asia on tietenkin (rakennusliikkeille), että sen päälle voidaan rakentaa taloja.
Ratikkaa tuskin tulen käyttämään, koska sen reitti menisi niin kaukaa, että pitäisi ensin ajaa pysäkille bussilla tms. Kai sitä kannattavat sellaiset, jotka asuvat keskustassa ja voivat vaikka pyöräillä pysäkille.
En tosin tiedä asunko Tampereella enää silloin kun se tulee. Ei ole töitä ja miehelläkin sopimus katkolla. Olisi parasta häipyä koko paikasta.
Tampere on suhteellisesti Suomen nopeiten kasvava kaupunki. Kyllä se ratikan kokoon kasvaa lähivuosikymmeninä ja sen takia sitä varmaan ollaan rakentamassa.
Miksei vaikka johdinbusseja? Voisi kuvitella, että nämä pystyisivät tulevaisuudessa liikkumaan ilman kuljettajaa.
Ratikalla tehostetaan nykyistä bussiliikennettä ja nopeutetaan matkantekoa esim. Hervanta-keskusta. Samalla kun ratikka rakennetaan, niin voidaan rakentaa sen vaikutuspiiriin lisää asuntoja ja työpaikkoja, jolloin saadaan pienemmälle alueelle enemmän ihmisiä ja tehokkaampi liikenne.
Mutta on ihan hyvä kysymys, että saataisiinko sama vaikutus lisäämällä bussiliikennettä, rakentamalla bussikaistoja ja vähentämällä henkilöautoja keskustassa. Mulla ei ole varmaa mielipidettä asiasta.
No eikös siellä ole niitä vihreitä vallan kahvassa? Eli ei järjen hiventäkään.