Ihmisten käytöksestä holokaustin muistomerkillä Berliinissä
Käytiin Berliinin reissussa katsomassa tuota muistomerkkiä. Muistomerkki oli mielestäni todella koskettava kaikessa karuudessaan.
Täytyy kyllä ihmetellä ihmisten käytöstä siellä. Siellä ihan aikuiset ihmisetkin poseerasivat milloin paasien päällä ja milloin kahden paaden välissä ilmassa istuen ja ottivat selfieitä. Vanhemmat antoivat lastensa (kaiken ikäisten ihan pikkulapsesta teiniin) juosta miten sattuu ja kiipeillä paasien päällä ja heitäkin sitten tietysti kuvailtiin näissä touhuissaan. Meidän 4-vuotiaammekin oli kovin hämmentynyt, kun muut lapset siellä käyttäytyivät kuin olisivat missäkin HopLopissa. Ihan oikeasti: onko tämä oikeasti hyväksyttävää käytöstä tuollaisessa paikassa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä otin selfien Auschwitzissä. Se nyt vain on tapana nykyään.
No onpa outo ja mauton tapa. Meillä on tapana ottaa selfieitä matkoilla iloisissa kohteissa ja tuollaisia ikäviä paikkoja kuvataan sitten ihan ilman mitään duckfacenaamoja kuvassa.
ap
Elämä jatkuu. Sinänsä hieno muistomerkki kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä otin selfien Auschwitzissä. Se nyt vain on tapana nykyään.
No onpa outo ja mauton tapa. Meillä on tapana ottaa selfieitä matkoilla iloisissa kohteissa ja tuollaisia ikäviä paikkoja kuvataan sitten ihan ilman mitään duckfacenaamoja kuvassa.
ap
Tiesitkö, että selfien voi ottaa ilman duckfacea?
Vierailija kirjoitti:
Elämä jatkuu. Sinänsä hieno muistomerkki kyllä.
Ehdottomasti, mutta sen elämän ei tarvitse jatkua siellä muistomerkillä. Tuskin sitä muistomerkkiä on siksi pystytetty, että siellä voi juoksella ja ottaa turistiposekuvia, koska "elämä jatkuu". Eiköhän se ole pystytetty nimenomaan holokaustin uhrien muistelua varten.
ap
Eikun et ole ymmärtänyt teoksen ideaa. Ajatus on että ihmiset pitävät tavallista elämää passien ympärillä. Paasi voi kuvata sitä että vieressä joku tapettiin ja toinen nauroi kameran kanssa.
Toisaalta esim juoksevat lapset ovat tosi vaikuttavia. Hetken näet hänet sitten hän katoaa. Kuulet ääntä ja naurua mutta ketään ei näy, pelkkiä kivipaasia.
Hienoin moderni teos mitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä otin selfien Auschwitzissä. Se nyt vain on tapana nykyään.
No onpa outo ja mauton tapa. Meillä on tapana ottaa selfieitä matkoilla iloisissa kohteissa ja tuollaisia ikäviä paikkoja kuvataan sitten ihan ilman mitään duckfacenaamoja kuvassa.
ap
Tiesitkö, että selfien voi ottaa ilman duckfacea?
Tiesin, mutten näe mitään järkeä jossain Auschwitz-selfiessä. "Tässä minä surullisena muistelemassa Auschwitzin kauhuja"? Ottaisitko esim. hautajaisissa selfien?
ap.
Tän on pakko olla trolli. Koska mä tiedän kauan palstailleena, että ulkomailla lapset on kilttejä ja ihmiset sivistyneitä. Vain suomalaislapset juoksee ja remuaa muistomerkeillä. Kaikkialla muualla lapset on kasvatettu hyväkäytöksisiksi. Siksi en usko tätä, tuskin ne kaikki sentään suomalaisia siellä oli. Puhut siis puppua.
Jos kyseessä olisi muistomerkki mille tahansa muulle porukalle kuin juutalaisille, ihmisten käytös ei häiritsisi sinua yhtään. Sinä olet juutalaisfiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä jatkuu. Sinänsä hieno muistomerkki kyllä.
Ehdottomasti, mutta sen elämän ei tarvitse jatkua siellä muistomerkillä. Tuskin sitä muistomerkkiä on siksi pystytetty, että siellä voi juoksella ja ottaa turistiposekuvia, koska "elämä jatkuu". Eiköhän se ole pystytetty nimenomaan holokaustin uhrien muistelua varten.
ap
Ei vaan se kontrasti onkin juuri se mikä tekee teoksesta niin hienon. Niinhän se oli natsisaksassakin. Aidan takana oli kahvikutsut.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin Berliinin reissussa katsomassa tuota muistomerkkiä. Muistomerkki oli mielestäni todella koskettava kaikessa karuudessaan.
Täytyy kyllä ihmetellä ihmisten käytöstä siellä. Siellä ihan aikuiset ihmisetkin poseerasivat milloin paasien päällä ja milloin kahden paaden välissä ilmassa istuen ja ottivat selfieitä. Vanhemmat antoivat lastensa (kaiken ikäisten ihan pikkulapsesta teiniin) juosta miten sattuu ja kiipeillä paasien päällä ja heitäkin sitten tietysti kuvailtiin näissä touhuissaan. Meidän 4-vuotiaammekin oli kovin hämmentynyt, kun muut lapset siellä käyttäytyivät kuin olisivat missäkin HopLopissa. Ihan oikeasti: onko tämä oikeasti hyväksyttävää käytöstä tuollaisessa paikassa?
Hei anna lasten leikkiä! Mä kävin jokunen vuosi sitten myös kyseisesä paikassa. Poltettiin röökit siinä ja otettiin bisset siinä merkin päällä istuessa.
En ymmärrä yhtään tällaista. Mielestäni vanhempien pitäisi opettaa lapsia, että tietyissä paikoissa pitää käyttäytyä arvokkaammin ja käyttäytyä tietysti itsekin sen mukaisesti. Olen myös nähnyt seksikkäiden selfieposeerausten ottoa vanhoissa kirkoissa esim. alttarin tai saarnastuolin edessä... (monta erillistä kertaa siis eri kirkoissa). Tällaista en ymmärrä yhtään! Yhden kerran luulin, että nyt on menossa vähintään jonkun lehden kuvaukset, kun samasta nuoresta naisesta poikaystävä otti joka kulmasta kuvia. Poikaystävä oli todella nolona, tyttö tarkasti kuvia aina välillä, jos ei kelvannut, niin uusi kuvasarja...
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi muistomerkki mille tahansa muulle porukalle kuin juutalaisille, ihmisten käytös ei häiritsisi sinua yhtään. Sinä olet juutalaisfiili.
Odotan kunnioittavaa käytöstä muistomerkillä kuin muistomerkillä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä otin selfien Auschwitzissä. Se nyt vain on tapana nykyään.
No onpa outo ja mauton tapa. Meillä on tapana ottaa selfieitä matkoilla iloisissa kohteissa ja tuollaisia ikäviä paikkoja kuvataan sitten ihan ilman mitään duckfacenaamoja kuvassa.
ap
Tiesitkö, että selfien voi ottaa ilman duckfacea?
Tiesin, mutten näe mitään järkeä jossain Auschwitz-selfiessä. "Tässä minä surullisena muistelemassa Auschwitzin kauhuja"? Ottaisitko esim. hautajaisissa selfien?
Joitakin aikoja sitten muistaakseni Jenkeissä oli keskustelua aiheesta, kun juutalaisnuoret ottivat selfieitä keskitysleireillä ja postasivat niitä someen. Osa paheksui, osan mielestä kuvat olivat merkki (juutalaisten) elämän jatkumisesta. Natsit eivät saaneet juutalaisia tuhottua ja nuoret voivat elää normaalia elämää ja ottaa huolettomuus selfieitä, joskin karmeilla paikoilla. Jotenkin näin.
Vierailija kirjoitti:
No kaikki ei usko holokoostin
Miksi tulla sitten muistomerkille.
ap
Muistelisin, että teoksen oli tarkoitus kuvata ihmistungosta ja sekavaa ja ahdistavaa tunnelmaa, kun juutalaisia kuljetettiin leirille. Ideana oli juuri se, että välillä näkee muita ihmisiä ja välillä, kun paasit ovat korkeita, ihmiset häviävät. Siihen ajatukseen piilosta leikkivät lapset sopivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikki ei usko holokoostin
Miksi tulla sitten muistomerkille.
ap
Mun mielestä just tosi vaikuttavaa kun ihmiset vilahtaa ja häviää, äänet vaimenee kun kävelee syvemmälle. Joillain elämä ja ilo jatkuu kun toiset viedään tuhottavaksi. Muistaakseni taiteilijakin selitti ideaansa jotenkin siten, että vainotut näkevät ja kokevat vilahdukselta muiden elämän mutta jäävät kuitenkin viime kädessä ulkopuolelle.
En yleensä tajua ns. tilataidetta mutta tämä oli poikkeus. Juurikin se kun käveli keskemmälle ja paadet olivat yhä korkeampia ympärillä ja elämän vilahdukset yhä harvemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikun et ole ymmärtänyt teoksen ideaa. Ajatus on että ihmiset pitävät tavallista elämää passien ympärillä. Paasi voi kuvata sitä että vieressä joku tapettiin ja toinen nauroi kameran kanssa.
Toisaalta esim juoksevat lapset ovat tosi vaikuttavia. Hetken näet hänet sitten hän katoaa. Kuulet ääntä ja naurua mutta ketään ei näy, pelkkiä kivipaasia.
Hienoin moderni teos mitä tiedän.
Jos tämä on sen tarkoitus, niin ymmärrän hieman paremmin. Täytynee katsoa netistä.
ap
Jaa. Minä otin selfien Auschwitzissä. Se nyt vain on tapana nykyään.