Lapsi kertoi, että opettjan kertoman mukaan ketään ei enää tulla poistamaan luokasta edes häiriökäyttäytymisen vuoksi, voiko olla totta?
Kuulemma tuntien mahdolliset häiritsemistapaukset käsitellään jatkossa keskustelemalla ja wilma-merkinnöin. Lapsi on 6. luokalla.
Kommentit (30)
Lapsesi muistaa ja kertoo asioita, miten sattuu.
t. opettaja
Jep. Ketään ei saa enää poistaa käytävään ilman että siellä on valvonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytävälle ei järjesty lapselle henkilökohtaista valvojaa, ei lasta saa (edes 15 v) pistää oven toiselle puolelle.
Just, just... Eikä taida olla kouluissa palkattuna ylimääräistä työvoimaa näitä luokista ulosheitettyjä valvomaan.
Lapsille ei voida enää antaa edes jälkkää tietyn rajan tultua täyteen. Jälkässä ei tarvitse istua.
Jep tottahan tuo on. Ainakin meilläpäin ollut jo muutaman vuoden.
Lasta ei saa jättää yksin käytävälle. Se on turvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Jep tottahan tuo on. Ainakin meilläpäin ollut jo muutaman vuoden.
Lasta ei saa jättää yksin käytävälle. Se on turvallisuusriski.
Muita häiritsevän lapsen pitäminen luokassa on riski muiden lasten oikeudelle oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jep tottahan tuo on. Ainakin meilläpäin ollut jo muutaman vuoden.
Lasta ei saa jättää yksin käytävälle. Se on turvallisuusriski.
Miksi ? pelätäänkö. että putoaa portaissa , karkaa koulusta ? Asioita joita tekee joka päivä sen suurempaa valvontaa.Omasta ja lapsenkin kouluajoista jo aikaa, mutta median ym.välittämän kuvan ja tiedon perusteella olen samaa mieltä tämän päiväisen HS:n mielipidesivuston äidin kanssa.
Lapsilta ei vaadita mitään ja koko aika pitää olla kivaa! Miten esim.kännyköitä ei muka voi ottaa pois tunnin ajaksi.Perusteluina esitetään ettei mm. mamma saa kiinni . Miksi ihmeessä vanhemman pitäisi saada lapsi kiinni keskellä tuntia , kaiken maailman viestipalvelut on keksitty ja jos jotain todella vakavaa tapahtuisi eiköhän ilmoitus annettaisi aikuisten (opettaja/rehtori) läsnäollessa.
Opettajilta on viety valta ja auktoriteetti.
En puolusta tai kaipaa omia kouluaikojani kun eturivi sai varoa lentäviä karttakepin säleitä kun opettaj yritti saada laumaa hiljaiseksi .
Myös vanhempien ja koulun yhteistyö? on mielestäni mennyt liian pitkälle . Tuskin Kätevän emännän sketsit ovat todellisuuspohjaa vailla.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon nämä luokan pikkuhäiriköt vievät opettajan opetusajasta ja näin muiden oppimisajasta pois.
Tasa -arvoinen opetus kuullostaa jo siltä, että kaikille on annettava mahdollisuus oppia yhtä vähän, hirveää resurssien tuhlausta 😨
Milloinkahan tasokurssit saadaan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon nämä luokan pikkuhäiriköt vievät opettajan opetusajasta ja näin muiden oppimisajasta pois.
Tasa -arvoinen opetus kuullostaa jo siltä, että kaikille on annettava mahdollisuus oppia yhtä vähän, hirveää resurssien tuhlausta 😨
Milloinkahan tasokurssit saadaan takaisin?
Joissakin luokassa nämä "haastavat" oppilaat vievät opettajan ajasta ja huomiosta lähes kaiken ja luokan tukiresursseista aivan kaiken. Kiitos erityisopettajien integraation koko ikäluokka on samojen seinien sisällä ja opettajan on vain pärjättävä. Tasokursseja ei tule enää ikinä vaan yhä hullumpaan suuntaan mennään..lue uusi ops. Opettaja ei saa poistaa ketään luokasta jos ei ole hänelle valvojaa ja voin kertoa että ei ole mitään valvojia tähän tarkoitukseen kun niitä avustajia ei ole liioin muutenkaan.
Samanaikaisopettajuus lisääntyy onneksi koko ajan. Itse en enää todellakaan haluaisi palata yhden opettajan järjestelmään. Olen itse erityisluokanopettaja ja toimin samanaikaisopettajana luokanopettajan kanssa. Meillä on siis yhteensä 28oppilasta, joista noin 10:llä on erityisen tuen päätös. Luokassamme on myös avustaja. Tämä helpottaa kovasti häiriökäyttäytymistä, kun voimme joustavasti jakaa oppilaita luokan sisällä ja vaikka siirtyä tarvittaessa toiseen tilaan ongelmien ilmaantuessa. Kun yksi opettaja opettaa, avustaja ja toinen opettaja voi samalla sijouttua luokassa siten, että on kokoajan lähellä niitä oppilaita, joilla on vaikeuksia kuunnella opetusta ilman aikuisen vierelläoloa. Pystymme myös eriyttämään paljon helpommin opetusta kun aikuisia on koko ajan kolme.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän Hesarissa oli juttu, miten Ruotsissa haalitaan opettajia jopa eläkeläisistä,mkun opettajia ei saada tarpeeksi kouluihin. Työn arvostus on romahtanut, kun klukut ovat jengien puuhamaita ja säilytyspaikkoja nuorille. Ei kai Suomessa haluta samaa eli puuhapaikkoja ilman oppilaan omaa vastuuta mistään!? En ota maahanmuuttoon kantaa, mutta vielä pyrkyä opettajan virkoihin Suomessa on, vaikka arvostus täälläkin laskenut. Se näkyy esimiesten ja päättäjien kyykytyksenä ja suhtautuminen opettajiin on kuin pikkulapsiin. Kaikki pitää ohjeistaa ylhäältä päin. Se on päin helvettiä oleva suuntaus.
Opettajien arvostus on laskenut vanhempien silmissä ja heidän tavassaan kohdella opettajia, mikä on näkynyt palstankin ketjuissa useaan kertaan.
Ihmettelen kovin tätä arvostuksen laskua, koska tulevaisuudessa koulutuksella on vielä nykyistäkin suurempi merkitys, samoin merkitystä on sillä, kuinka lapset ja nuoret opetetaan suhtatutumaan työn tekemiseen. Koulunkäynti on lasten ja nuorten työtä. Jos heitä ei opeteta tekemään omaa työtänsä kunnolla, emme saa kuin lusmuja laiskureita työelämään. Tämä on nähtävissä jo nyt - eniten valitetaan nuorten työntekijöiden huonosta asenteesta työntekemistä kohtaan.
Meillä on jo nyt reilut 70 000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Viimeisten arvioiden mukaan jokaisessa ikäluokassa on 10 000 lasta tai nuorta, joiden syrjäytymisriski on erittäin suuri.
Opettajilla ei ole käytännössä enää minkäänlaisia mahdollisuuksia puuttua oppilaiden epätoivottuun toimintaan. Olemme siirtyneet yhteiskuntaan, jossa huonosti käyttäytyvät ja ongelmalliset lapset ja nuoret määrittelevät koulun ja opetuksen toimintaa, heikentäen kaikkien mahdollisuuksia oppimiseen.
Tämä puolestaan on saanut aikaan koulushoppailun, johon vain varakkailla on mahdollisuus. Vähemmän varakkaiden älykkäät lapset saavat tyytyä olemaan oman oppimishalunsa varassa. Yhteiskunta on suurin menettäjä, mutta päättäjjämme eivät ilmeisesti tätä asiaa tunnustaa.
Vierailija kirjoitti:
Samanaikaisopettajuus lisääntyy onneksi koko ajan. Itse en enää todellakaan haluaisi palata yhden opettajan järjestelmään. Olen itse erityisluokanopettaja ja toimin samanaikaisopettajana luokanopettajan kanssa. Meillä on siis yhteensä 28oppilasta, joista noin 10:llä on erityisen tuen päätös. Luokassamme on myös avustaja. Tämä helpottaa kovasti häiriökäyttäytymistä, kun voimme joustavasti jakaa oppilaita luokan sisällä ja vaikka siirtyä tarvittaessa toiseen tilaan ongelmien ilmaantuessa. Kun yksi opettaja opettaa, avustaja ja toinen opettaja voi samalla sijouttua luokassa siten, että on kokoajan lähellä niitä oppilaita, joilla on vaikeuksia kuunnella opetusta ilman aikuisen vierelläoloa. Pystymme myös eriyttämään paljon helpommin opetusta kun aikuisia on koko ajan kolme.
Tarkoittaako tuo eriyttäminen opetuksen eriyttämistä ylös vai akaspäin?
Lapsen luokassa eriyttäminen tarkoitti sitä että annettiin vaikeampia lisätehtäviä ilman lisäopastusta, kätevä tapa sekin viedä ilo oppimisesta.
joo ei ole vahtia sille häirikölle tulee ongelmia jos se ipana loukkaa itsensä tai karkaa
juu saman aikaa yks mamma kitisee hs:ssa kun lapselta ei vaadita opiskelemaan kun sitä taitoa olisi, mutta kun lapsta ei kiinosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tottahan tuo on. Ainakin meilläpäin ollut jo muutaman vuoden.
Lasta ei saa jättää yksin käytävälle. Se on turvallisuusriski.
Muita häiritsevän lapsen pitäminen luokassa on riski muiden lasten oikeudelle oppimiseen.
Kyllä. Mutta se pois heitetty on yleensä syystä ulos laitettu. Ennen se oli nuhteen paikka, mutta nykyajan hullut pennut saattavat vaikka aikansa kuluksi sytyttää tulipalon. Veskipaperia ja ohoh, kylläpä palaa. Eräskin muksu ryhtyi rankaisemaan itseään lisää. Hakkasi päätään seinään, koska on ollut paha. JNE.
Tavallinen ala-aste etelä-suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Samanaikaisopettajuus lisääntyy onneksi koko ajan. Itse en enää todellakaan haluaisi palata yhden opettajan järjestelmään. Olen itse erityisluokanopettaja ja toimin samanaikaisopettajana luokanopettajan kanssa. Meillä on siis yhteensä 28oppilasta, joista noin 10:llä on erityisen tuen päätös. Luokassamme on myös avustaja. Tämä helpottaa kovasti häiriökäyttäytymistä, kun voimme joustavasti jakaa oppilaita luokan sisällä ja vaikka siirtyä tarvittaessa toiseen tilaan ongelmien ilmaantuessa. Kun yksi opettaja opettaa, avustaja ja toinen opettaja voi samalla sijouttua luokassa siten, että on kokoajan lähellä niitä oppilaita, joilla on vaikeuksia kuunnella opetusta ilman aikuisen vierelläoloa. Pystymme myös eriyttämään paljon helpommin opetusta kun aikuisia on koko ajan kolme.
Siis lähes 36 %:lla luokkasi oppilaista on erilaisia ongelmia. Minkälaista olisi opettaminen ja sen tulokset ilman integraatiota sinun käsityksesi mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tottahan tuo on. Ainakin meilläpäin ollut jo muutaman vuoden.
Lasta ei saa jättää yksin käytävälle. Se on turvallisuusriski.
Muita häiritsevän lapsen pitäminen luokassa on riski muiden lasten oikeudelle oppimiseen.
On nimenomaan. Mutta se ei lakia miksikään muuta. Yhtään lasta ei saa jättää valvomatta tunnilla. Jos se häirikkö sitten keksii vaikka leikkiä tulitikuilla ja polttaa toisten takit niin opettaja ja koululaitos ovat syytteessä heitteillejätöistä ja korvausvelvollisia niin häirikölle kuin tietenkin takkien pmistajillekin.
Ja silti trendi on se, että kaikki eri kirjainyhdistelmälapset sullotaan samoihin koululuokkiin tasa-arvoisuuden nimissä ja toivotaan että ne fiksut muksut oppivat vaikkei opettajalla heillä jää juurikaan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tottahan tuo on. Ainakin meilläpäin ollut jo muutaman vuoden.
Lasta ei saa jättää yksin käytävälle. Se on turvallisuusriski.
Muita häiritsevän lapsen pitäminen luokassa on riski muiden lasten oikeudelle oppimiseen.
Kyllä. Mutta se pois heitetty on yleensä syystä ulos laitettu. Ennen se oli nuhteen paikka, mutta nykyajan hullut pennut saattavat vaikka aikansa kuluksi sytyttää tulipalon. Veskipaperia ja ohoh, kylläpä palaa. Eräskin muksu ryhtyi rankaisemaan itseään lisää. Hakkasi päätään seinään, koska on ollut paha. JNE.
Tavallinen ala-aste etelä-suomesta.
Piti vielä sanoa.. Opettajien tehtävät ovat tehty vaikeaksi tänä päivänä, kun pelätään lasten eriarvoisuutta liikaa. Ennen oli selvät tarkkikset, apukoulut, psykiatriset osastot... Lapset jaoteltiin avun tarpeen mukaan.
Opettajat sai kovemmalla kädellä puuttua lasten oloihin siinä hetkessä, nykyään he voivat tehdä lasun.
Auktoriteettia ei ole. Opettaja on ystävä. Ei välttämättä huono asia, mutta hänen pitäisi olla se aikuinen siellä luokassa.
Siinä se päivä menee noiden häiriöoppilaisen holhoomiseen, niin eihän ne muut mitenkään voi saada ansaitsemaansa opetusta, jossa vaaditaan lapselta jotain tasoa. Laitetaan video pyörimään, kun selvitellään muualla.
Ei kateeksi käy.
Vierailija kirjoitti:
juu saman aikaa yks mamma kitisee hs:ssa kun lapselta ei vaadita opiskelemaan kun sitä taitoa olisi, mutta kun lapsta ei kiinosta
Minusta ko.äiti kirjoitti ihan asiaa. Tottakai vastuu on ensijaisesti vanhemmilla, mutta jos koulu ei kykene mitenkään edesauttamaan, vaan itse asiassa vesittää vanhempien yritykset, niin olemme jo tosi vaarallisilla vesillä.
Jos käytävälle ei järjesty lapselle henkilökohtaista valvojaa, ei lasta saa (edes 15 v) pistää oven toiselle puolelle.