Auto liikkeelle ryömittämällä?
Olen autokoulussa ja lähden aina liikkeelle siten, että ensin ryömitän autoa hieman ja sitten painan kaasua. Onko tämä nyt ihan väärä tapa?
Kommentit (20)
No, ylämäkeen vähän ehkä vaikeahko. Mutta varmaan muuten ihan OK.
Eli laitankin ensin kaasua ennen kuin alan nostaa kytkintä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa RYÖMITÄN?
Tarkoittaa sitä, että alan nostaa kytkintä ylös ja auto alkaa liikkua jo hieman ilman että kaasuun koskee. Painan kaasua vasta kun auto on aavistuksen liikahtanut ryömittämällä.
Ryömittäminen tarkoittaa, että autoa liikutetaan pienellä kaasulla ja siten, että kytkin juuri ja juuri ottaa kiinni (eli hieman luistaa). Näin auton saa liikkumaan erittäin hitaasti.
Kyllähän tuo AP:n tapa ihan kelvollinen on uudelle kuskille. Kun kokemusta ja taitoa kertyy, osaa kaasua säännöstellä ja kytkintä nostaa sopivalla vauhdilla niin, että liikkeellelähtö ei vaadi erillistä ryömittämistä aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen autokoulussa ja lähden aina liikkeelle siten, että ensin ryömitän autoa hieman ja sitten painan kaasua. Onko tämä nyt ihan väärä tapa?
Ryömittäminen = auton liikutteleminen kytkimen ja kaasun avulla. Eli jos ryömität autoa niin painat jo kaasua. Jos nostat vain kytkintä ilman kaasun painamista, niin kierrokset voivat pudota ja auto sammua.
Ei nyt ihan noinkaan, samaan aikaan vähän kaasua ja kytkin ylös, sitten enemmän kaasua. Vaatii tietysti vähän opettelua, mutta niin pääset ripeästi ja tasaisesti liikeelle. Tuolla sun tekniikalla lähtö on aika hidasta ja epävarmaa. Mutta vaatii tietysti vähän harjoittelua ennen kuin menee itsestään.
Ok, no peruutan parkkiin aina siten, että en koskekaan kaasuun vaan käytän liikkumiseen vain kytkintä. Onko tämä auto kohtaista, että joillain autoilla pystyy ryömitäämään vaikka ei paina lainkaan kaasua, ilman että moottori sammuu? Ei minulla ole auto siten sammunut kun nostan kytkintä riittävän hitaasti ja sitten vasta kaasua. On kyllä aika hidas tapa lähteä liikkeelle, valoissa yritän kyllä laittaa kaasua mahdollisimman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kysypä opettajalta.
Kysynkin seuraavaksi, mutta hän on opettanut juuri tuon peruuttamisen vain kytkimen avulla, eikä kaasuun kuulema tarvitse koskea.. Mutta kun olen muilta kuullut että kaasuakin pitäisi siinä käyttää..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok, no peruutan parkkiin aina siten, että en koskekaan kaasuun vaan käytän liikkumiseen vain kytkintä. Onko tämä auto kohtaista, että joillain autoilla pystyy ryömitäämään vaikka ei paina lainkaan kaasua, ilman että moottori sammuu? Ei minulla ole auto siten sammunut kun nostan kytkintä riittävän hitaasti ja sitten vasta kaasua. On kyllä aika hidas tapa lähteä liikkeelle, valoissa yritän kyllä laittaa kaasua mahdollisimman nopeasti.
Tasaisella maalla, vääntävällä moottorilla varustetulla autolla varmaan toimiikin ilman kaasun painamista. Mutta sitten kun alla on 1,1l 90-luvun fiesta ja mäkeä, niin voi olla ettei pelkällä kytkimen nostamisella selviä auton liikuttelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä opettajalta.
Kysynkin seuraavaksi, mutta hän on opettanut juuri tuon peruuttamisen vain kytkimen avulla, eikä kaasuun kuulema tarvitse koskea.. Mutta kun olen muilta kuullut että kaasuakin pitäisi siinä käyttää..
Ap
Kaasua käytetään sen verran kuin tarvitaan. Jos ei tarvitse painaa, niin sitten ei tarvitse painaa. Mutta kannattaa se toinen jalka pitää kaasulla, kun voi olla tilanne, että sitä kaasuakin tarvitaan ettei auto valahda alamäkeen tai sammu.
Ok, no selvä sitten. Kiitos vastauksista.
Ap
Voi voi. Liikkeelle lähtö tehdään siten, että ensin nostetaan (kytkin pohjassa) kierrokset niin korkealle mitä kosla kiertää ja sitten kytkin kerralla ylös. Kotipihassa ei ehkä kannata mutta muuten kyllä, etenkin liikennevaloissa :)
Kyllä mä vähän kaasua painan sekä liikkelle lähtiessä että peruuttaessa. Kyllä sen sitten oppii.
Minuakin opetettiin autokoulussa tuohon ryömittämiseen. Opettaja ihan hermostui kun yritin myös kaasulla käydä. Sitten kerran oli ihan toinen opettaja yhdellä ajotunnilla ja tämä opettaja ärsyyntyi kun en ryömittämällä meinannut päästä valoista liikkeelle. Käsky painaa kaasua tuli vikkelään.
Meillä on iso volvo jossa on automaatti. Kandee kokeilla kun tulee auton vaihtaminen ajankohtaiseksi, ei tartte miettiä, voi keskittyä ajamiseen
Ryömittämällä liikaa polttaa kytkimen äkkiä. Kannattaa mieluummin opetella, että kytkin nostetaan sen tartuntakohdan yli nopeasti.
Kannattaa ottaa automaatti niin ei tarvitse moisia miettiä. Hitaassa vauhdissa automaatti ryömii hiljalleen joten ei tarvitse kuin löysätä jarrua jos vain vähän liikkuu.
Kyllä. Kaasua niin, että kierroslukumittari nousee punaiselle viivalle, sitten kytkin äkkiä ylös ja kaasupohjin pohjaan, niin se pitää tehdä.