Teenkö väärin lastani kohtaan?
Lapseni äo on mitattu ja todettu lahjakkaaksi äo 150.
Hänen koulun 4. luokan keskiarvo lukuaineissa on 8. 4, pitäisikö minun painostaa lasta enemmän käyttämään päätään? (psykologi on tätä mieltä).
Minusta on täerkeintä, että lapsi viihtyy koulussa ja harrastaa ja on ONNELLINEN, terve ja tasapainoinen.
Hänen ammatinhaaveensa on liikunnanohjaaja joka minusta on oikein hyvä haave ja varmasti oiva valinta hänelle joka on liikunnallisesti erittäin lahjakas.
Pittäkö minun silti " ruoskia" älykästä lastani menestymään koulussa vielä paremmin?
Onko vertaistukea/ajatuksia?
Kommentit (54)
mieleisiä virikkeitä, mihinkään ei mielestäni kannata painostaa.
En kyllä ymmärrä missä yhteydessä lapsilta mitataan äo, yleensähän nuo psykologien testit käyttävät vähän eri mittareita.
jos ei hänellä ole haasteita - se voi aiheuttaa suoranaisia vaikeuksia koulussa, koska hän voi lyödä opiskelun lekkeriksi, jos se on liian helppoa. Tai sitten hän oppii ihan väärän opiskelumenetelmän, koska ei joudu käyttämään päätään yhtään - ja siitä voi sitten tulla esim. yliopistossa ongelmia, jos jossain vaiheessa pitäisi oikeasti hänenkin tehdä jo jotakin.
Meidän lapsi meni kouluun vuotta aiemmin ja erikoiskouluun.
Minusta älyn ja lahjojen hukkaaminen on suorastaan rikollista ja niin kauan kuin lapsi ei osaa itse oikeuksiaan ajaa, se on vanhemman tehtävä.
etsi pikemminkin asia josta lapsi itse innostuu ja kannusta tasaisesti.
elämä ei ole suoritusta.
ihmeellinen sanavalinta ap:lta - mutta kannustaa ja innostaa pitää. Ja esittää se äly hyvänä asiana, eikä mörkönä, kuten nyt taitaa olla asia.
Ja kannustaa lasta myös nousemaan massasta, jos on tarvis. Eikä alisuorittamaan vain mukavuudenhalusta...
jo varhaislapsuudesta alkaneen painostuksen akateemiselle uralle.
varsinkin naisia, jotka kokevat että lapsuudenkoti ei kannustanut yhtään ja että heistä kasvatettiin alisuorittajia. Kilttejä, hajuttomia ja mauttomia!
niissä hän mielestäni on erityisen lahjakas. Olen itse entinen kilpaurheilija enkä näe mitään huonoa esim. liikunnanopettajan työssä, voihan hän lukea myös jonkin muun ainen opettajaksi.
Opettajaksi tai kilpaurheilijaksi hän siis haluaa.
En näe mitään syytä olla tukematta ja kannustamatta näitä haaveita!
ap
joka on itsellesi tuttua ja turvallista? Ihan ymmärrettävää, mutta jos psykologi on asiasta erikseen sanonut, voisit miettiä, löytyisikö sinultakin rahkeita myös muuhun.
Tietenkin sellaisen lahjakkuuden tukeminen, jota itsellä ei ole, on vaikeampaa, mutta ei mahdotonta sentään.
liian kovia vaatimuksia asettaa pojalle.
Käytäntö lienee yleinen peruskoulussa että vasta 5. luokkalainen saa numeroarvostelun.
Meillä ei ole äö:ta mitattu mutta keskiarvo 5. luokalla on tasan 9 ja ammattihaaveita oli pienenä muttei asiasta nykyään edes keskustella sillä se ei ole ajankohtaista.
Toisella lapsella ka 9,3 ja hänenkään kanssaan ei olla käyty ammattillisia keskusteluja päiväkotiajan jälkeen.
Olen painottanut lapsilleni että tärkeää on onnellisuus ja arjesta nauttiminen.
tarkoittaa toistuvia käyntejä. Se on eri asia kuin yksi käynti tai että on ollut esim. koulukypsyys- tai älykkyys- tms. testeissä.
Minunkin lapset ovat käyneet testeissä, mutta eivät he todellakaan " psykologilla käy."
HALOO itsellesi.
17
mutta psykologin mielestä lapsi pystyy parempaan ja esim. matemaattisesti on huippulahjakas. Minusta vain ihmisen onni on tärkeintä. Sitä pidän tärkeänä, että hoitaa koulunsa niin hyvin, että kaikki ovet ovat auki jne.
Älykkyyttä voi tässä maailmassa käyttä niin monin eri tavoin!
Ja mielestäni todella on liian aikaista puhua lapsen tulevaisuudesta ja ammatinvalinnoista. Psykologiset testit tehtiin koulun toimesta koska epäiltiin hänen olevan alisuoriutuja ja ehkä vähän onkin koska liikunta kiinnostaa häntä eniten ja se pyörii hänellä päällimäisenä mielessä..
ap
tai äiti on ottanut omilla käynneillään lapsensa asioita puheeksi
koska normaaleihin psykologien käyttämiin testeihin noissa koulujutuissahan se ei kuulu.
että ei tarvitse olla ongelmia, vaan voi olla jokin testitilaisuus. Ihan esim. Helsingissä kun siirrytään 3. luokalle tai kuten meillä, kun pyrittiin esikouluun.
Ei yksi psykologin käynti/testi tarkoita sitä että " käy psykologilla" tai että on ongelmia.
17
Nimittäin mitä hyötyä on neljännellä luokalla kympin todistuksesta? Tai myöhemminkään....