Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

wilma ja positiiviset/negatiiviset tuntimerkinnät

Vierailija
13.05.2016 |

Ekaluokkalaisen vanhempana on Wilma alkanut ahdistaa. Lapsi saa vähintään joka toinen viikko negatiivisen tuntimerkinnän työvälineistä tai läksyistä (unohtaa läksykirjan kouluun tai kynän kotiin tms). Sen sijaan positiivista palautetta on tullut omalta opelta tasan kerran. Lapseni ei häiritse tunneilla ja on "akateemisilta taidoiltaan" edistynyt. Onkohan kyse siitä ettei ope yleensäkään anna positiivista palautetta vai että lapseni ei ole tunneilla aktiivinen tms? Näyttää fiksun lapsen wilma niin ikävältä. Ope ei myöskään kirjaa läksyjä wilmaan opettaakseen lapsille vastuuta... Miten muilla?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opettajat ei käytä Wilmaa aktiivisesti. Voi olla, että ko. opettajalla on tapana merkitä vain unohdukset tms. Wilmaan, mutta ei erityisemmin muita tuntimerkintöjä. Oman lapseni opettajalta ei tule mitään tuntimerkintöjä, ei edes noita unohduksia...

Vierailija
2/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, opet on erilaisia. Joku antaa positiivisenkin palauteen wilmaan, joku antaa sen vaan lapselle f-2-f. Opettaja varmaan kertoi oman tyylinsä vanhempainillassa syksyllä? Omien lasten kohdalla ainakin on aina toimittu näin. Omien lasten ala-asteella läksyjä ei tule wilmaan, vaan luokan taululle. Yläasteella tulevat sitten wilmaankin, kun mitään kotiluokkaa ei enää ole. Nelonen saa kokeet ja arvosanat wilmaan, kakkonen ei, seiskaluokkalaisella kokeiden hyväksyntäkin on vain wilmassa. Nämäkin käytännöt varmaan kerrottiin siellä vanhempainillassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummassa teillä ei ole puututtu kotona noihin läksykirjojen ym. unohteluihin, jos merkintöjä tulee joka viikko?

Vierailija
4/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Yleensäkin noita tuntimerkintöjä tulee niiltä opettajilta jotka eivät ole ns. oma opettaja koska oman opettajan kanssa palautetta pitäisi varmaan muutenkin tulla. Unohtamiset yms kuuluukin kirjata wilmaan vanhemmille tiedoksi että niistä tiedetään kotona keskustella. Eihän läksyjen kirjmaaminen wilmaan mitenkään lisää lapsen omatoimisuutta vaan päinvastoin koska ekaluokkalaisella ei itsellä ole wilma-tunnuksia vaan tarkoitus on että lapsi merkitsee läksyt tunnilla tai kysyy tarvittaessa kaverilta. WIlmasta läksyt olisivat lähinnä vanhempien vastuulla. Yläasteella asiakin kääntyykin toisinpäin ja myös niitä hyvä/nega  merkinöjä alkaakin tulla enemmän.

Vierailija
5/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa luokanopettajat eivät tunnu käyttävän Wilmaa aktiivisesti. Edes erinomaisesti kaikesta suorituvalle oppilaalle ei tule hyvä-merkintöjä. Meillä kympin keskarvon oppilaan Wilma on käytännössä ihan tyhjä.

Vierailija
6/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on useissa kouluissa ensisijaisesti open päiväkirja, jonne merkitään kaikki seurannassa olevat asiat (unohtelut, myöhästelyt, tunnin häirintä yms.). Nämä merkinnät ovat opella käytössä numeroita antaessa, mutta myös oppilashuolto näkee ne ja voi tarvittaessa seurata vaikkapa hajamielisen add lapsen pärjäämistä. Nämä merkinnät ovat myös huoltajan nähtävillä, jotta hän tietää missä mennään ja voi tarvittaessa puuttua lapsensa käytökseen. Merkinnöistä huoltaja voi vaikkapa heti nähdä, että aamulääke on jäänyt ottamatta.

Ennen vanhempi ei nähnyt näitä merkintöjä. Omassa koulussani on määräys kirjata wilmaan kaikki mahdollinen, koska etukäteen ei voi tietää mitkä asiat ovat tulevaisuudessa tärkeitä.

Positiivinen palaute annetaan yleensä lapselle itselleen ihan suoraan. Siihen ei tarvita wilmaa välikädeksi. Normaalista koulutyöstä ei mielestäni tarvitse kiitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä tule wilmaan muuta kuin just unohdusmerkinnät. Läksyjä ei sinne tulee enää viitosluokan jälkeen, ope sanoi että pitää rueta itse ottamaan vastuuta opiskelusta, koska yläasteella ei läksyjä wilmaan merkitä. Ja ei merkitäkään, jos on poissa niin läksyt selvitettävä kavereilta. Ala-asteella oli nelosluokalle asti vanhempainvartit joissa käytiin asiat läpi, niin hyvät kuin huonotkin. Sen jälkeen seuraava vanhempainvartti oli seiskalla, kun uusi ope halusi tavata. Eikä tosiaan wilmaan opet laita kuin läksy- tai kirjaunohdukset tai kurinpidollisia juttuja. Meidän lapsi saanut kahdeksan vuoden aikana yhden läksyunohdus merkinnän, ja olen kuullut, että tosi vähän on noita unohtamisia kellään yläasteella, koska joutuvat opettelemaan sen muistamisen jo sieltä viitosluokalta lähtien.

Vierailija
8/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, mistä ihmeestä tiedät, että lapsi on akateemisilta taidoiltaan edistynyt eikä häiritse tunneilla? Varmaan ope on sen tiedoksesi saattanut jollakin tavalla. Eikö se riitä? Pitäisikö joka tunnilta laittaa, että osasi eikä häirinnyt?

Te vanhemmat olette kuin pikkulapsia, jotka haluavat tarran tai hymynaaman joka kerta, kun huone on siivottu ja porkkanaraaste syöty. Lapsi saa varmasti kannustavaa palautetta tunnilla, jos kerran osaa. Sinun aikuisena pitäisi pärjätä ilman jatkuvaa päänsilitystä. Lapsiko niitä merkintöjä haluaa vai sinä? Grow up!

Opella on muutakin puuhaa kuin laittaa itsestään selvyyksiä joka tunnilta. Sen sijaan jatkuva unohtelu on iso juttu. Merkinnöistä sinun on tarkoitus päätellä, että lapsi tarvitsee apuasi repun pakkaamisessa ja läksyjen muistamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.

Vierailija
10/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on hyvä juttu tiedottaa kaikki tärkeä, mutta jos lapseni tekee jotain, josta ihan oikeasti on hyvä mainita, (jotain oikeasti merkittävää ja vakavaa) niin mä ainakin toivoisin, että minulle soitettaisiin, että nyt on touhu tällaista. Ihan turhia tollaset "kynä unohtunut", jos lapsella on AINA ennen ollut kynä mukana. Sitten jos alkaa olla, niin, ettei koskaan ole kirjotusvälineitä mukana, niin on ihan hyvä ottaa vanhempaan yhteyttä.

Jotkut opet arvostelee joka tunnin, joka on toisaalta ihan kiva, näkee ainakin miten siellä pääosin käyttäydytään. Jotkut taas laittaa silloin tällöin "ei viittannut kertaakaan" -merkintöjä, jotka on mielestäni ehkä vähän turhia ja negatiivisen oloisia. Tiedän, että tuntiaktiivisuus vaikuttaa numeroihin, mutta mä en voi mennä sinne koulun oppitunnille nostamaan lapseni kättä ylös, enkä mä aio myöskään tollasesta merkinnästä mitenkään "rankasta". Se, että ei viittaa tunnilla ei tarkoita, että olisi jotenkin huonompi.

Tällaisia ajatuksia herättää Wilma minussa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.

Sieltähän ne läksyt on kätevä vielä vaikka yhdessä vanhemman kanssa tarkistaa, että kaikki on muistettu tehdä. Kivahan se on vanhempienkin nähdä ne läket ja tarkistaa, että ne on tehty.

Wilma tuli kun olin yläasteella ja sinne tuli aina kaikki läksyt ja kokeet ja koealueet. Sama juttu lukiossa, kun läksyjä tuli paljon enemmän, niin helpompi oli tarkistaa wilmasta, kun kirjottaa jokaisen aineen vihkoon erikseen hirveet litaniat.

Vierailija
12/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule AP, jos tulee noin usein negaa, niin pitäskö sun tehdä jotain? Ellei tämä ole provo? Ei se ope kiusallaan noita merkkaa! Eka luokkalainen ei ehkä pärjää vielä niin hyvin koulutiellä, vaan nyt nimenomaan treenataan sitä vastuunottamista. Sille lapselle pitää ihan kädestä pitäen opettaa, että koulureppu pakataan lukkarin mukaan, niin mitään tärkeää ei unohdu. Samoin minusta vanhemman tulisi tarkistaa läksyt noin pieneltä päivittäin. Yleensä noin nuorilla tulee läksyksi yksi tai kaksi tehtävää, jotka lapsi ympyröi oppikirjasta, siksi varmaan niitä ei kirjata kovin monissa kouluissa wilmaan.

Puhu lapsesi kanssa, että miksi niitä merkintöjä tulee, entä jos häiritseekin tunneilla, et vain tiedä. Eikä sekään tee lapsestasi tyhmää, varmasti hyvä oppilas, jos niin kerrot. Tai soita suoraan opelle ja kysy, että ovatko nuo merkinnät todellakin aiheellisia, koska olet luullut lapsestasi ihan toista. Ehkä saat paremman ja laajemman selityksen merkinnöille, kuin vain "penaali unohtunut kotiin".

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla voi olla päivässä 120 oppilasta. En todellakaan soittele kroonisten unohtelijoiden vanhemmille! Oletan heidän havaitsevan tilanteen wilman merkinnöistä.

Työnantaja on ohjeistanut meidät kirjaamaan tietyt asiat aina ylös.

Vierailija
14/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.

Sieltähän ne läksyt on kätevä vielä vaikka yhdessä vanhemman kanssa tarkistaa, että kaikki on muistettu tehdä. Kivahan se on vanhempienkin nähdä ne läket ja tarkistaa, että ne on tehty.

Wilma tuli kun olin yläasteella ja sinne tuli aina kaikki läksyt ja kokeet ja koealueet. Sama juttu lukiossa, kun läksyjä tuli paljon enemmän, niin helpompi oli tarkistaa wilmasta, kun kirjottaa jokaisen aineen vihkoon erikseen hirveet litaniat.

Eikös tämä vaan kannusta siihen, että lapsi luottaa vanhemman tsekkaavan, että läksyt on tehty? Minä olen itse kysellyt lapselta, onko hän tehnyt läksynsä. Jos ei muista mitä tuli läksyksi, lapsi kysyy kavereilta. Jos joku tehtävä jää tekemättä, se jää tekemättä ja siitä sitten tulee koulussa seuraamukset jos tulee. Ihan hyvin on oppinut pitämään huolta tehtävistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.

Sieltähän ne läksyt on kätevä vielä vaikka yhdessä vanhemman kanssa tarkistaa, että kaikki on muistettu tehdä. Kivahan se on vanhempienkin nähdä ne läket ja tarkistaa, että ne on tehty.

Wilma tuli kun olin yläasteella ja sinne tuli aina kaikki läksyt ja kokeet ja koealueet. Sama juttu lukiossa, kun läksyjä tuli paljon enemmän, niin helpompi oli tarkistaa wilmasta, kun kirjottaa jokaisen aineen vihkoon erikseen hirveet litaniat.

Eikös tämä vaan kannusta siihen, että lapsi luottaa vanhemman tsekkaavan, että läksyt on tehty? Minä olen itse kysellyt lapselta, onko hän tehnyt läksynsä. Jos ei muista mitä tuli läksyksi, lapsi kysyy kavereilta. Jos joku tehtävä jää tekemättä, se jää tekemättä ja siitä sitten tulee koulussa seuraamukset jos tulee. Ihan hyvin on oppinut pitämään huolta tehtävistään.

Ihan totta, mutta pienemmän oppilaan kannalta olisi ehkä ihan hyvä, että ne läksyt on jossain myös vanhemman näkyvillä. Kaikki ei ole kehityksessa samalla viivalla noin pienenä, kuin vaikka ekaluokkalainen, jota joutuu ohjastamaan vielä aika paljon. Ton ikänen voi oikeasti unohtaa koko läksyjen olemassa olon ja lähteä ulos leikkimään... Vanhempien oppilaiden kohdalla ei ehkä tarvitse enää niitä läksyjä vanhemmille kirjata.

Vierailija
16/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä wilmassa lähinnä infotaan luokan asioista ja merkataan unohdukset. Hyvä mielestäni niin. Pysyy vähän kärryillä jos rupeaa kovasti olemaan huomautuksia. Lapsen muut asiat jutellaan sitten vanhempainvartissa kasvokkain.

Vierailija
17/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla voi olla päivässä 120 oppilasta. En todellakaan soittele kroonisten unohtelijoiden vanhemmille! Oletan heidän havaitsevan tilanteen wilman merkinnöistä.

Työnantaja on ohjeistanut meidät kirjaamaan tietyt asiat aina ylös.

Ihan tottako, ettei kouluista enää soiteta vanhemmille, jos jollain puuttuu työvälineet joka tunti ?! Sinisilmäsinä luotatte vaan siihen, että vanhemmat lukee wilmaa?

Vierailija
18/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.

Sieltähän ne läksyt on kätevä vielä vaikka yhdessä vanhemman kanssa tarkistaa, että kaikki on muistettu tehdä. Kivahan se on vanhempienkin nähdä ne läket ja tarkistaa, että ne on tehty.

Wilma tuli kun olin yläasteella ja sinne tuli aina kaikki läksyt ja kokeet ja koealueet. Sama juttu lukiossa, kun läksyjä tuli paljon enemmän, niin helpompi oli tarkistaa wilmasta, kun kirjottaa jokaisen aineen vihkoon erikseen hirveet litaniat.

Eikös tämä vaan kannusta siihen, että lapsi luottaa vanhemman tsekkaavan, että läksyt on tehty? Minä olen itse kysellyt lapselta, onko hän tehnyt läksynsä. Jos ei muista mitä tuli läksyksi, lapsi kysyy kavereilta. Jos joku tehtävä jää tekemättä, se jää tekemättä ja siitä sitten tulee koulussa seuraamukset jos tulee. Ihan hyvin on oppinut pitämään huolta tehtävistään.

Ihan totta, mutta pienemmän oppilaan kannalta olisi ehkä ihan hyvä, että ne läksyt on jossain myös vanhemman näkyvillä. Kaikki ei ole kehityksessa samalla viivalla noin pienenä, kuin vaikka ekaluokkalainen, jota joutuu ohjastamaan vielä aika paljon. Ton ikänen voi oikeasti unohtaa koko läksyjen olemassa olon ja lähteä ulos leikkimään... Vanhempien oppilaiden kohdalla ei ehkä tarvitse enää niitä läksyjä vanhemmille kirjata.

Meillä sanoi lapsen ekaluokan ope, että vanhemmat voivat vilkaista lukujärjestystä. Jos on äikkää tai matikkaa, niin lapsella on läksyjä, paitsi perjantaisin. Eli tiedossa oli, että noista tuli läksyjä joka kerta, ja kun ekalla noita jompaa kumpaa oli varmasti joka päivä, niin oli helppo tietää, onko lapsi tehnyt läksynsä vai ei. En tiennyt aina mitä oli tullut läksyksy, mutta osasin olettaa, että jotain on tullut, ja lapsen täytyi itse pitää huolta, että tiesi tehdä oikeat tehtävät (tai kysyä kaverilta).

Vierailija
19/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla voi olla päivässä 120 oppilasta. En todellakaan soittele kroonisten unohtelijoiden vanhemmille! Oletan heidän havaitsevan tilanteen wilman merkinnöistä.

Työnantaja on ohjeistanut meidät kirjaamaan tietyt asiat aina ylös.

Ihan tottako, ettei kouluista enää soiteta vanhemmille, jos jollain puuttuu työvälineet joka tunti ?! Sinisilmäsinä luotatte vaan siihen, että vanhemmat lukee wilmaa?

Itse käyn Wilmassa aika harvoin. Mulla on 6lk tyttö ja pärjää koulussa hyvin. Kyllä mäkin oletan, että jos jotain huolestuttavaa tapahtuisi, niin minulle siitä ensisijaisesti soitettaisiin. Näen koe numerot koepaperista, niin se riittää tässä kohtaa mulle. Tiedotteet tulee wilmaan, mutta myös paperiversiona kotiin. Ei nykypäivänäkään voi olettaa 100% siihen, että kaikilla on tietokone ja netti kotona.

Vierailija
20/35 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule AP, jos tulee noin usein negaa, niin pitäskö sun tehdä jotain? Ellei tämä ole provo? Ei se ope kiusallaan noita merkkaa! Eka luokkalainen ei ehkä pärjää vielä niin hyvin koulutiellä, vaan nyt nimenomaan treenataan sitä vastuunottamista. Sille lapselle pitää ihan kädestä pitäen opettaa, että koulureppu pakataan lukkarin mukaan, niin mitään tärkeää ei unohdu. Samoin minusta vanhemman tulisi tarkistaa läksyt noin pieneltä päivittäin. Yleensä noin nuorilla tulee läksyksi yksi tai kaksi tehtävää, jotka lapsi ympyröi oppikirjasta, siksi varmaan niitä ei kirjata kovin monissa kouluissa wilmaan.

Puhu lapsesi kanssa, että miksi niitä merkintöjä tulee, entä jos häiritseekin tunneilla, et vain tiedä. Eikä sekään tee lapsestasi tyhmää, varmasti hyvä oppilas, jos niin kerrot. Tai soita suoraan opelle ja kysy, että ovatko nuo merkinnät todellakin aiheellisia, koska olet luullut lapsestasi ihan toista. Ehkä saat paremman ja laajemman selityksen merkinnöille, kuin vain "penaali unohtunut kotiin".

:)

Tarkastan läksyt joka päivä. Reppu pakataan yhdessä. Kirjat unohtuvat kouluun koska siellä ei kukaan aikuinen valvo asiaa. Läksyjä ei voi tehdä ilman kirjaa. Tai usein tekee silloinkin kopioimalla kaverin kirjasta ruutupaperille. Näistäkin tulee kuitenkin merkintä. Lapsi hukkaa kyniään jatkuvasti jostain syystä (huolimaton). Myös vaatehävikki on iso...

Vanhempain vartissa open mukaan kaikki hyvin, ei ongelmia. Ainoa minkä nosti esiin oli kynien häviäminen. Wilmassa vaan vähän toinen kuva... Mitä järkeä sinne on kirjata negatiiviset noin yksityiskohtaisesti mutta positiiviset jättää pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme