wilma ja positiiviset/negatiiviset tuntimerkinnät
Ekaluokkalaisen vanhempana on Wilma alkanut ahdistaa. Lapsi saa vähintään joka toinen viikko negatiivisen tuntimerkinnän työvälineistä tai läksyistä (unohtaa läksykirjan kouluun tai kynän kotiin tms). Sen sijaan positiivista palautetta on tullut omalta opelta tasan kerran. Lapseni ei häiritse tunneilla ja on "akateemisilta taidoiltaan" edistynyt. Onkohan kyse siitä ettei ope yleensäkään anna positiivista palautetta vai että lapseni ei ole tunneilla aktiivinen tms? Näyttää fiksun lapsen wilma niin ikävältä. Ope ei myöskään kirjaa läksyjä wilmaan opettaakseen lapsille vastuuta... Miten muilla?
Kommentit (35)
Positiiviset sanotaan lapselle. Huolimattomuusmerkinnät taas on pakko kirjata.
Eikö kellään muulla ole huolimatonta lasta? Jos kirja unohtuu kaks kertaa kuukaudessa kouluun, niin ei tämä nyt maailman huolimattomin lapsi voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään muulla ole huolimatonta lasta? Jos kirja unohtuu kaks kertaa kuukaudessa kouluun, niin ei tämä nyt maailman huolimattomin lapsi voi olla?
Meillä oli ekaluokan syksyllä tuota huolimattomuutta mutta kevätpuoli on sujunut hyvin. Nyt muistaa aina kaikki tarvikkeensa ja merkkaa itse mitä läksyksi tulee kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.
Sieltähän ne läksyt on kätevä vielä vaikka yhdessä vanhemman kanssa tarkistaa, että kaikki on muistettu tehdä. Kivahan se on vanhempienkin nähdä ne läket ja tarkistaa, että ne on tehty.
Wilma tuli kun olin yläasteella ja sinne tuli aina kaikki läksyt ja kokeet ja koealueet. Sama juttu lukiossa, kun läksyjä tuli paljon enemmän, niin helpompi oli tarkistaa wilmasta, kun kirjottaa jokaisen aineen vihkoon erikseen hirveet litaniat.Eikös tämä vaan kannusta siihen, että lapsi luottaa vanhemman tsekkaavan, että läksyt on tehty? Minä olen itse kysellyt lapselta, onko hän tehnyt läksynsä. Jos ei muista mitä tuli läksyksi, lapsi kysyy kavereilta. Jos joku tehtävä jää tekemättä, se jää tekemättä ja siitä sitten tulee koulussa seuraamukset jos tulee. Ihan hyvin on oppinut pitämään huolta tehtävistään.
Ihan totta, mutta pienemmän oppilaan kannalta olisi ehkä ihan hyvä, että ne läksyt on jossain myös vanhemman näkyvillä. Kaikki ei ole kehityksessa samalla viivalla noin pienenä, kuin vaikka ekaluokkalainen, jota joutuu ohjastamaan vielä aika paljon. Ton ikänen voi oikeasti unohtaa koko läksyjen olemassa olon ja lähteä ulos leikkimään... Vanhempien oppilaiden kohdalla ei ehkä tarvitse enää niitä läksyjä vanhemmille kirjata.
Mitenköhän silloin pärjättiin, kun ei vielä ollut mitään Wilmaa... ei meillä silloinkaan olleet läksyt vanhempien nähtävissä, mutta kannettiin itse vastuumme ja huolehdimme, et tuli tehtyä :)
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa on pakko olla tietokone ja netti kotona. Lapset tulevat saamaan koneella tehtäviä kotiläksyjä jatkuvasti.
Mä en usko, että tollasta voi vaatia. Sitte lapsi vaan kirjastoon, jossei oo konetta kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsen läksyjä ikinä tullut Wilmaan, on nyt viidennellä, kolmas opettaja. En ymmärrä miten läksyjen näkyminen Wilmassa lisäisi lapsen vastuuta läksyjen suhteen, eihän se lapsi sinne Wilmaan pääse.
Sieltähän ne läksyt on kätevä vielä vaikka yhdessä vanhemman kanssa tarkistaa, että kaikki on muistettu tehdä. Kivahan se on vanhempienkin nähdä ne läket ja tarkistaa, että ne on tehty.
Wilma tuli kun olin yläasteella ja sinne tuli aina kaikki läksyt ja kokeet ja koealueet. Sama juttu lukiossa, kun läksyjä tuli paljon enemmän, niin helpompi oli tarkistaa wilmasta, kun kirjottaa jokaisen aineen vihkoon erikseen hirveet litaniat.Eikös tämä vaan kannusta siihen, että lapsi luottaa vanhemman tsekkaavan, että läksyt on tehty? Minä olen itse kysellyt lapselta, onko hän tehnyt läksynsä. Jos ei muista mitä tuli läksyksi, lapsi kysyy kavereilta. Jos joku tehtävä jää tekemättä, se jää tekemättä ja siitä sitten tulee koulussa seuraamukset jos tulee. Ihan hyvin on oppinut pitämään huolta tehtävistään.
Ihan totta, mutta pienemmän oppilaan kannalta olisi ehkä ihan hyvä, että ne läksyt on jossain myös vanhemman näkyvillä. Kaikki ei ole kehityksessa samalla viivalla noin pienenä, kuin vaikka ekaluokkalainen, jota joutuu ohjastamaan vielä aika paljon. Ton ikänen voi oikeasti unohtaa koko läksyjen olemassa olon ja lähteä ulos leikkimään... Vanhempien oppilaiden kohdalla ei ehkä tarvitse enää niitä läksyjä vanhemmille kirjata.
Mitenköhän silloin pärjättiin, kun ei vielä ollut mitään Wilmaa... ei meillä silloinkaan olleet läksyt vanhempien nähtävissä, mutta kannettiin itse vastuumme ja huolehdimme, et tuli tehtyä :)
Tarviiko aina verrata menneeseen :D me eletään nyt tätä tietsikka aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tietotekniikkaan luottaminen ei nyt ole aina pelkästään positiivinen asia... Toki siitä on apua, mutta ei sen orja tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tietotekniikkaan luottaminen ei nyt ole aina pelkästään positiivinen asia... Toki siitä on apua, mutta ei sen orja tarvitse olla.
Ihan totta, mutta jos nykypäivänä se on niin, että läksyt merkataan wilmaan reissuvihon sijaan, niin siihen pitää vaan tottua! Vaikka ennen pärjättiin hyvin ilman tietotekniikkaa.
Minä koen, että positiivisia hetkiä(huippuhetkiä ei taas juurikaan) on niin paljon, että siinä menisi 24/7 kun niitä rupeais oppilaiden wilmoihin kirjoittamaan. Kun laittaa vain negatiiivia, ne huomataan, ja ehkä niihin kotona puututaan paremmin. Jos olisi yhtä paljon posaa palautteina, niin vanhemmat varmaan antaisn ne nega-asiat anteeksi.
Meillä ei tullut juuri minkäänlaista palautetta.
Mä en kyllä ymmärrä tota, että läksyt tulis wilmaan ja sieltä ne pitäis vanhemman kanssa katsoa. Mä käyn päivittäin wilmassa, läksyjä sinne ei merkata ja hyvä niin. Mä olen opettanut omille lapsilleni, että tunnilla kuunnellaan ja merkataan läksyt. Hyvin on mennyt, aivan todella vähän tullut unohtamisia, esim. nykyiselle seiskalaiselle koko kouluaikana yksi ainoa. Myöskin kaikki välineet ym on meidän lapsilla olleet hyvin mukana. Jotenkin ihmeellistä, että joidenkin lapset ei muista mitään!
Itsellä on 20 negatiivista :D Viime vuonna oli ruotsissa täsmälleen samanlainen opettaja. Se ei antanu ikinä positiivisia merkintöjä ja sano kaikkeen että en tee siksi jotain kun hAlUaN oPeTtAa VaStUuLlIsUuTtA
Minä tein itse lapselleni reissuvihon, johon merkitsin mitä pitää tarkistaa ennen kuin hän saa poistua koulusta.
Se auttoi huomattavasti tavaroiden unohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule AP, jos tulee noin usein negaa, niin pitäskö sun tehdä jotain? Ellei tämä ole provo? Ei se ope kiusallaan noita merkkaa! Eka luokkalainen ei ehkä pärjää vielä niin hyvin koulutiellä, vaan nyt nimenomaan treenataan sitä vastuunottamista. Sille lapselle pitää ihan kädestä pitäen opettaa, että koulureppu pakataan lukkarin mukaan, niin mitään tärkeää ei unohdu. Samoin minusta vanhemman tulisi tarkistaa läksyt noin pieneltä päivittäin. Yleensä noin nuorilla tulee läksyksi yksi tai kaksi tehtävää, jotka lapsi ympyröi oppikirjasta, siksi varmaan niitä ei kirjata kovin monissa kouluissa wilmaan.
Puhu lapsesi kanssa, että miksi niitä merkintöjä tulee, entä jos häiritseekin tunneilla, et vain tiedä. Eikä sekään tee lapsestasi tyhmää, varmasti hyvä oppilas, jos niin kerrot. Tai soita suoraan opelle ja kysy, että ovatko nuo merkinnät todellakin aiheellisia, koska olet luullut lapsestasi ihan toista. Ehkä saat paremman ja laajemman selityksen merkinnöille, kuin vain "penaali unohtunut kotiin".
:)Tarkastan läksyt joka päivä. Reppu pakataan yhdessä. Kirjat unohtuvat kouluun koska siellä ei kukaan aikuinen valvo asiaa. Läksyjä ei voi tehdä ilman kirjaa. Tai usein tekee silloinkin kopioimalla kaverin kirjasta ruutupaperille. Näistäkin tulee kuitenkin merkintä. Lapsi hukkaa kyniään jatkuvasti jostain syystä (huolimaton). Myös vaatehävikki on iso...
Vanhempain vartissa open mukaan kaikki hyvin, ei ongelmia. Ainoa minkä nosti esiin oli kynien häviäminen. Wilmassa vaan vähän toinen kuva... Mitä järkeä sinne on kirjata negatiiviset noin yksityiskohtaisesti mutta positiiviset jättää pois?
Eiköhän wilmamerkinnöissä ole oletusarvona, että koulua käydään, ollaan ajoissa, välineet mukana, osallistutaan tuntiin eikä häiritä. Ihan noita koululaisen perustaitoja. Sitten jos tulee poikkeamaa suuntaan tai toiseen, niin laitetaan merkintä. Eli myöhästyminen, kirjojen puuttuminen tms. ja samoin erittäin aktiivinen osallistuminen tai jokin muu positiivinen asia.
Jatkossa on pakko olla tietokone ja netti kotona. Lapset tulevat saamaan koneella tehtäviä kotiläksyjä jatkuvasti.