Kauheen kallis tuo liikennevakuutus. Huh. Miten ihmisillä on varaa pitää autoa?
Elämä helpottuisi jos mulla olisi auto. Katsoin jotain pikkuautoja (esim. Corsaa jne) ja meinasin tipahtaa tuolilta kun tutkailin niille liikennevskuutuksen hintaa, noin 600-700 euroa vuodessa. Huh huh. Ihan törkyhintainen, PAKOLLINEN vakuutus. No helppohan siitä on nyhdätä rahat kun ihmisten on PAKKO maksaa jos mielii ajaa.
Täytyy vaan jatkossakin tyytyä julkisiin.
Kommentit (38)
Bonuksia kun kertyy niin hinta tippuu reippaasti.
Nuo hinnat ovat nollabonuksilla.
Meillä liikennevakuutus (ei kaskoa) maksaa 200 € vuodessa. Täydet bonukset ilmeisesti.
nollabonuksilla liikenne+osakasko 550, kannattaa kilpailuttaa. toisessa autossa täydet bonukset jolloin kasko+liikenne 430e
Kaskokin kannattaa ottaa.
Nuo vakuutukset ovat siksi kalliita, kun katsokaas merkkikorjaamot laskuttavat järkyttäviä hintoja pelkästään peltitöistä kolareissa. Jos ite ajaa kotterolla ja ite on syyllinen ja se toinen saattaa ajaa ökyautolla, niin sun vakuutuksen pitää kattaa se ökykorjaus.
Pakko maksaa, jos mielii kotoansa jonnekin lähteä. Esim. töihin. Keskustan ulkopuolella ei ole julkista liikennettä niin, että se käytännössä toimisi.
Elämä on valintoja. Minä olen valinnut liikennevakuutuksen, omakotitalon asuntolainan ja kiinteistöveron. Jos haluaisin esim. matkustella, asuisin keskustassa linja-autoaseman vieressä.
No jos ei ole bonuksia ja ei kilpailuta ollenkaan, niin sitten. Mutta tyhmyydestä sietääkin kärsiä.
Köyhälle kaikki on kallista.
t: 5 autoa omistava.
Köyhä on köyhä. Autoilua ei ole tehty köyhille.
Kannattaa pyytää haltijaksi siihen joku sellainen, jolla on täydet bonukset kerättynä. Omassa autossani on haltijana 90v. mummo, jolla ei ole ollut vuosiin edes ajokorttia, mutta vakuutusbonukset olivat silti tallessa. Säästää pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Kaskokin kannattaa ottaa.
Nuo vakuutukset ovat siksi kalliita, kun katsokaas merkkikorjaamot laskuttavat järkyttäviä hintoja pelkästään peltitöistä kolareissa. Jos ite ajaa kotterolla ja ite on syyllinen ja se toinen saattaa ajaa ökyautolla, niin sun vakuutuksen pitää kattaa se ökykorjaus.
Ei se kyllä ihan noin mene. Liikennevakuutus on kallis koska siitä korvataan enimmäkseen henkilövahinkoja, materiaalivahingot ovat pienempi osa korvauksista. Tai ainakin jokunen vuosi takaperin suurin osa korvauksista koostui henkilövahinkojen korvauksista.
Liikennevakuutuksesta korvataan kuitenkin vaikka minkälaista pysyvää haittaa, kipua ja särkyä, vamman aiheuttamia hoitokuluja, kuntoutusta, pysyvää työkyvyttömyyttä ansiotulomenetyksineen jne. Sitä voi miettiä kuinka paljon maksaa vaikka liikenneonnettomuudessa pysyvästi vammautuneelle työmiehelle joka vuosi palkka ja hoitokulut päälle. Puhumattakaan jos näitä korvauksia maksetaan nuorena vammautuneelle 20v jampalle koko työura. Pieniä materiaalivahinkoja sattuu tietysti määrällisesti paljon mutta yksikin vakava onnettomuus tulee todella kalliiksi.
Kyllä se todellinen kustannus on pääoman menetys. Auton arvo laskee kuin lehmän häntä heti autokaupasta lähtiessä.
Liikennevakuutus on juuri sen hintainen kuin vakuutusyhtiölle kannattaa. Tätä on yritystoiminta. Liikennevakuutuksesta katetaan todella suuria onnettomuuksien aiheuttamia kuluja. Tämän tietänetkin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä on köyhä. Autoilua ei ole tehty köyhille.
Äh,... tuntemillani köyhillä on juuri auto. Asumisen kustannukset toimivien joukkoliikenneyhteyksien äärellä on monikymmenkertaiset verrattuna autoon.
Todella varakkaat Helsingin keskustassa asuvat sinkut ja pariskunnat eivät juuri autoa omista. Taksilla ajelevat, kun tarve vaatii.
Lapsiperheissä auto tietysti yleensä on, muttei välttämättä heilläkään. Hyvänkin auton hinta on siinä 20 000, kun puolestaan puoli miljoonaa perheasunnosta Helsingissä ei ole paljon.
Auto on enemmän arvovalinta (ekologisuus) kuin varallisuuskysymys muutenkin.
Osta sähköfillari.
Tai moposkootteri. (160€ vakuutus)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä on köyhä. Autoilua ei ole tehty köyhille.
Äh,... tuntemillani köyhillä on juuri auto. Asumisen kustannukset toimivien joukkoliikenneyhteyksien äärellä on monikymmenkertaiset verrattuna autoon.
Todella varakkaat Helsingin keskustassa asuvat sinkut ja pariskunnat eivät juuri autoa omista. Taksilla ajelevat, kun tarve vaatii.
Lapsiperheissä auto tietysti yleensä on, muttei välttämättä heilläkään. Hyvänkin auton hinta on siinä 20 000, kun puolestaan puoli miljoonaa perheasunnosta Helsingissä ei ole paljon.
Auto on enemmän arvovalinta (ekologisuus) kuin varallisuuskysymys muutenkin.
Hyvän auton saa jo 4000-5000 jos vaa jotain ymmärtää niitten päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pyytää haltijaksi siihen joku sellainen, jolla on täydet bonukset kerättynä. Omassa autossani on haltijana 90v. mummo, jolla ei ole ollut vuosiin edes ajokorttia, mutta vakuutusbonukset olivat silti tallessa. Säästää pitkän pennin.
Haltija tulee olla se, joka pääasiassa ajaakin. Näillä veivauksilla voi olla se lopputulos, että vahingon sattuessa vakuutusyhtiö ei korvaa. Mitäs itse lähdit kusetuksen tielle.
Hyvän auton saa jo 4000-5000 jos vaa jotain ymmärtää niitten päälle.[/quote
Nimenomaan.
Oma pirssini on 400tkm ajettu Hitlerin kosto, arvoltaan nykyisin ehkä jotain tuota luokkaa. Puolisolla suunnilleen samanlainen.
Liikennevakuutus ja Kasko mulla 400€/v, täydet bonarit.
Itse teen kaikki huollot ja korjaukset - muuten ei olisi mitään saumaa pitää talossa kahta autoa.
Eipä tuo auton ylläpito mitään rakettitiedettä ole. Testeriä vaativat viat on niitä ärsyttävimpiä. Mutta eivät mahdottomia nekään.
No kaikki on niin suhteellista. 1000eur on autoilun kokonaiskuluissa pieni summa. Ja kaikilla aikuisilla poonus on 70%. Kaskon järkevyys on tapauskohtainen, se "kannattaa" vain jos et osaa ajaa ja sinulla on varallisuuuteesi nähden liian kallis auto.
Siten, että ottaa sellaisen missä on halvat käyttökulut.
t: Autoilua koko opiskeluajan (ihan omilla rahoilla vielä)