Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuka laittaa selkäpuudutteen?

mietteliäs
31.03.2016 |

Kuka saa laittaa selkäpuututteen, spinaalin tai epiduraalin? Saako sitä tehdä kukaan muu kuin anestesialääkäri? Saako esim. Synnytyslääkäri laittaa sitä synnytyksen aikana?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni aina anestesialääkäri... Ainakin epiduraalin

Vierailija
2/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesialääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesialääkäri. Me kätilöt soitetaan hänet paikalle.

Vierailija
4/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulle laittoi anestesialääkäri. Jalka operoitiin ja sain spinaalipuudutteen.

Esilääkityksen antoivat muut ja puudutuksessa lääkintävahtimestari puristi oikeaan asentoon ja piti paikallaan ja anestesialääkäri pisti puudutteen.

Vierailija
5/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että synnytyslääkäri opettelee sen laiton ja laittaa sen sitten itse synnytyksessä? Vai onko täysi kiellettyä tai mahdotonta?

Vierailija
6/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista että synnytyslääkäri opettelee sen laiton ja laittaa sen sitten itse synnytyksessä? Vai onko täysi kiellettyä tai mahdotonta?

Synnytyslääkäri voi antaa kohdunkaulanpuudutteen, mutta ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaali- ja epiduraalipuudutusta ei voi kukaan muu missään tapauksessa laittaa kuin siihen pitkän koulutuksen saanut anestesialääkäri. Kohdunkaulapuudutus- eli paracervikaalipuudutus on enemmänkin paikallispuudutusta vastaava juttu jonka voi laittaa synnytyslääkäri ihan siinä loppuvaiheessa. 

Usein ongelma onkin että anestesialääkäreitä on päivystämässä klo 16-08 vain yksi talossa, jolloin hänellä voi olla leikkaus hoidettavana samaan aikaan. Jos tuo leikkaus on esim.joku vuotava potilas tai vaikka hätäsektio, ei ane-lääkäri todellakaan voi sieltä poistua, muuten tuo nukutettu potilas saattaa kuolla. Silloin hänen täytyy priorisoida tämä hengenvaarassa oleva potilas ohi synnytyksen kivunlievityksestä (koska synnytyskipu ei tapa ketään vaikka onkin erittäin epämiellyttävää).