Miksi migreeni häviää kuntoillessa?
Mulla on tänään ollut migreeni. Ei paha, mutta ilman lääkettä voimistuu koko ajan ja jossain vaiheessa on pakko ottaa lääke.
Kävin tänään kahdella liikuntatunnilla ja kummankaan aikana ei särkenyt päätä, mutta niiden jälkeen se tuli taas esiin.
Testasin sitä siis tänään, kun mielestäni noin on käynyt monet kerrat. Mietin vain miksi migreeni häviää siksi ajaksi, kun treenaan korkealla sykkeellä? Kuitenkin migreenin estolääke laskee sykettä.
Kommentit (16)
Kuulostaa todella oudolta. Olet siis varma, että sinulla on oikeasti migreeni eikä jännityspäänsärky? Jännityspäänsärylle on ominaista, että liikunta auttaa siihen, koska kipu johtuu lihasjännityksestä. Kun minulla on migreeni, en kestä liikkua, puhua tai olla valoisassa, vaan yleensä makaan vessan lattialla oksentamassa.
Ei kyllä häviä. En pysty liikuttamaan edes päätä, kun migreeni on päällä. Muutama askel saa aikaan niin helvetillisen paineen päähän, että ei voi muuta, kuin maata pimeässä huoneessa täysin paikoillaan.
No eipä ole migreeni. Migreenin oirekuvaan kuuluu liikunnasta paheneva päänsärky.
Olen mä aika varma, että on migreeni. Lähtee pois migreenilääkkeillä.
Mulla on migreeni monta kertaa viikossa. Käytin estolääkettä, mutta jouduin sen lopettamaan.
Silloin, kun mulla oli harvoin migreeni, se veti mut toimintakyvyttömäksi melkein joka kerta. Oksentanut en ole koskaan migreenissä. Nykyään joudun peiton alle n. kerran kuussa. Tunnistan oireet aika äkkiä ja etenee jotenkin hitaammin nykyään, niin kerkiän hyvin ottamaan lääkkeen ennen kuin äityy pahaksi.
Mulla oli pahat niska- ja selkäjumit, mutta hyvä hieroja sai ne pois ja edelleen käyn säännöllisesti hänen luonaan ylläpitämässä selkäni hyvää kuntoa.
Mun mielestä kuulostaa myös oudolta, siksi sitä täällä kyselenkin.
Ap
Väärin diagnosoitu on migreensi jos liikunnalla paranee. Mulla tavallista ja migreeniä ja ero on just tuo että liikunta helpottaa normipäänsärkyä mutta pahentaa migreeniä tai saa kohtauksen puhkeamaan jos ei voi olla liikkumatta.
Migreenin hoitoonhan käytetään tulehduskipulääkkeitä... toimiihan ne niskajumiinkin.
Nyt tässä ketjussa kun on tietäjiä niin... millä voisin auttaa migreeniäni, kun en noita lääkkeitä käyttää voi..? Olisko jollakulla vinkkiä. Ilman lääkettä kohtaukset kestävät ikuisuuden.
Hmm, jos mulla ei ole migreeniä, niin miten päänsäryt pysyivät poissa estolääkkeillä? En usko niiden toimivan niskajumiin tai tavalliseen päänsärkyyn. Ne niihinhän pitäisi Buranan ja Paratabsin vaikuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä ketjussa kun on tietäjiä niin... millä voisin auttaa migreeniäni, kun en noita lääkkeitä käyttää voi..? Olisko jollakulla vinkkiä. Ilman lääkettä kohtaukset kestävät ikuisuuden.
Miksi et voi käyttää lääkettä?
Hyvät elintavat pitävät migreenin pois. Nuku paljon, juo vettä paljon, vältä stressiä, harrasta liikuntaa. Vältä yleisiä migreeniä aiheuttavia ruoka-aineita. Kirkkaalla ilmalla aurinkolasit aina päässä.
Mä olen päässyt monesti kamalasta migreenistä eroon isolla Oolla. Joskus vaatinut pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, jos mulla ei ole migreeniä, niin miten päänsäryt pysyivät poissa estolääkkeillä? En usko niiden toimivan niskajumiin tai tavalliseen päänsärkyyn. Ne niihinhän pitäisi Buranan ja Paratabsin vaikuttaa.
Ap
Mikä lääke oli?
Ja entäs jos se onkin lääkepäänsärky?
Aika oudolta kyllä kuulostaa. Joskin on minullakin joitain kertoja käynyt niin, että kun kohtaus on ollut lievä eikä vielä kunnolla päällä, olen tehnyt jotain fyysistä ja jossain vaiheessa vaan tajunnut, että kohtaus meni ohi. Ehkä lihasjumien katoaminen sitten auttaa? Kyllähän ne voivat hyvinkin laukaista kohtauksen, mutta yleensä kunnon kohtauksessa kaikki liikkuminen on aivan hirveää.
Minullakin oli aikoja, jolloin kohtaus meinasi alkaa monta kertaa viikossa, parasetamolia kului hirveitä määriä. (Jos kohtaus ehti kunnolla päälle, lähti vain triptaaneilla.) Sitten iki-ihana gyne keksi vaihtaa e-pillerini "luonnollisempiin" (Qlaira ja Zoely) ja kohtaukset vähenivät dramaattisesti. Siihen asti olin kokeillut useampaa "tavallista" pilleriä ja hormonikierukkaa, enkä osannut ajatellakaan, että niillä olisi edes tekemistä migreenini kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, jos mulla ei ole migreeniä, niin miten päänsäryt pysyivät poissa estolääkkeillä? En usko niiden toimivan niskajumiin tai tavalliseen päänsärkyyn. Ne niihinhän pitäisi Buranan ja Paratabsin vaikuttaa.
Ap
Kärsit triptanismista. Vierottaudu niin särkyt lakkaa. T. Kroonikko, hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä ketjussa kun on tietäjiä niin... millä voisin auttaa migreeniäni, kun en noita lääkkeitä käyttää voi..? Olisko jollakulla vinkkiä. Ilman lääkettä kohtaukset kestävät ikuisuuden.
Miksi et voi käyttää lääkettä?
Hyvät elintavat pitävät migreenin pois. Nuku paljon, juo vettä paljon, vältä stressiä, harrasta liikuntaa. Vältä yleisiä migreeniä aiheuttavia ruoka-aineita. Kirkkaalla ilmalla aurinkolasit aina päässä.
Mä olen päässyt monesti kamalasta migreenistä eroon isolla Oolla. Joskus vaatinut pari kertaa.
Olen allerginen. Joskus kohtaus vaan iskee, sama se miten elää.
Ei ole migreeni. Niskajumi "vaan". Migreenissä liikkuminen pahentaa oireita.