Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta että Norwegianin lentäjillä on tosi vähän lentotunteja takanaan kuten muillakin halpalentoyhtiöiden lentäjillä?

Vierailija
22.10.2015 |

Ja kartuttavat niitä lentotunteja, jotta voivat edes hakea isompien lentoyhtiöiden palvelukseen, missä vaaditaan niitä suoritettuja lentotunteja enemmän kuin halpalentoyhtiöillä. 

 

Luin yhden artikkelin jokunen päivä sitten, missä joku lentokapteeni selitti lähteneensä jollekin halpalentoyhtiölle lentäjäksi, sillä hänen lentopisteensä ei riittäneet että olisi rekrytoitu isompiin lentoyhtiöihin. Tää kyseinen lentäjä oli jollain tosi pienelle lentoyhtiöllä töissä, siis hyvin paljon pienemmällä kuin nää  meidän eurooppalaiset halpalentoyhtiöt mutta selitti vaan siinä jutussa että pakko kartuttaa lentopisteitä ensin noissa halpalentoyhtiöissä että voidaan palkata isompien lentoyhtiöiden palvelukseen ja koneiden tyyppikoulutuksiin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se asia ole jo nimestä pääteltävissä. Halpalentoyhtiö haluaa halpaa työvoivaa ja halvempia lentäjiä ovat sellaiset, joille ei ole vielä karttunut niin paljon kokemusta ja lentotunteja.

Vierailija
2/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan se artikkeli hesarissa tai jossain hesarin liitteessä, missä käsiteltiin työn perässä muualle maailmaan muuttamista..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tää tarkoittamani artikkeli:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1444534331104

-ap

Vierailija
4/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotatteko näiden untuvikkolentäjien ammattitaitoon halpalentoyhtiön koneilla lentäessä yhtä paljon kuin niihin, joilla niitä lentotunteja ja kokemusta on kertynyt roppakaupalla enemmän? 

Vierailija
5/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.

Vierailija
6/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valitsen itse mielummin jonkun kalliimman lentoyhtiön kun lentäisin millään halpalentoyhtiön koneella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.

Ei sellaista konetta olekaan, mitä ei voisi lentää mäkeen.

Vierailija
8/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.

Urpo! Se oli Airbus, jonka Germanwingsin perämies lensi mäkeen! Ei siinä paljon tietokoneet auttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo varaa eikä tarvetta lennellä halpalentoyhtiöidenkään koneilla.

Vierailija
10/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpo! Se oli Airbus, jonka Germanwingsin perämies lensi mäkeen! Ei siinä paljon tietokoneet auttaneet.

Sellaista softaa ei nyt olekaan, joka pystyy estämään itsemurhalennon. Kuitenkin airbussia on softat jotka pitävät koneen ilmassa, jos lentäjä perseilee. Boeingissa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia. 

 

Vierailija
12/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia. 

On siellä myös paljon entisiä ilmavoimien pilotteja. Ei koulun suoraan kapteeniksi pääse, vaan joutuvat olemaan pitkän perämiehenä kokeneen kapteenin vierellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia. 



Kyllä niitä lentotunteja finskilläkin vahdataan ennen kuin pääsee heidän koneiden puikkoihin kiinni.

Vierailija
14/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään salaisuus ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on, niin ihme, että kaikki Norwegianin koneet ovat pysyneet ilmassa tähän asti. 

Itse lennän melko turvallisin mielin myös halpalentoyhtiöiden koneissa. Sen sijaan kokemattoman autokuskin matkaan en mielelläni lähde. Kaksikin kaveriani ovat ajaneet kolarin, joten koen sen suurempana riskinä. Onneksi henkilövahinkoja ei tullut. 

Vierailija
16/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuustilastot eivät halpisyhtiöillä ole yrmy-yhtiöitä huonommat.

Vierailija
17/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakihan se on kaikkien uransa aloitettava. Monesta vikkelästä polkupyörälähetistä tulee ajanmittaan hyviä lentäjiä.

Vierailija
18/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haisuakaan, miten näiden isompien halpalentoyhtiöiden kanssa menee että kuinka paljon vähemmän niitä lentotunteja vaaditaan versus isot lentoyhtiöt.

Kovasti vaan on nuoren näköistä ja finninaamaista kapteenia ja/tai co-pilottia ollut joillain lennoilla ohjaamossa. Välillä oikein mietityttää että tuollaisten nuorten jullien kyydissä sitä vaan lennetään. Joka kerta kyllä lennot ovat sujuneet hyvin, oli ohjaamossa sitten nuorempi tai vanhempi kapu ja perämies.

Halppisyhtiöistä mulla ei ole kokemusta vaan lennän monesti kertyneillä lentopisteillä isompien allianssien koneilla.

Vierailija
19/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, kloppi on ehkä rutiinilennoilla skarpimpi, konkari hätätilanteessa taitavampi.

Vierailija
20/21 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kartuttavat niitä lentotunteja, jotta voivat edes hakea isompien lentoyhtiöiden palvelukseen

Ei, tilanne on itse asiassa aivan päinvastainen. Laatuyhtiöillä kuten Finnairilla ja Lufthansalla on omat opistonsa, joissa lentäjät koulutetaan. Nämä siirtyvät perämiehiksi suoraan koulun penkiltä. Niinpä Finnairin perämiehenä voi olla lentäjä, jolla on lentokokemusta kaikilla koneilla (siis myös yksimoottorisella koulutuskoneellakin) vain 200 tuntia, mikä on hyvin vähän.

Sen sijaan halpalentoyhtiöissä vaaditaan lujaa kokemusta. Niissä aloittavalla perämiehelläkin saattaa olla jo tuhansia tunteja takanaan. Tämä on seurausta siitä, että lentäjät, jotka eivät tule valmiista koulutusohjelmista, keräävät kokemusta siellä ja täällä ennen kuin heillä on mahdollisuus saada työpaikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän