Miten koulun joulujuhla voi jotenkin "loukata" ateistia? :D

Vierailija

Pitäisikö näiden "uskonnollisista juhlista" valittajien mielestä kaikki yhteiskunnassa neutralisoida niin, että mitkään vanhat perinteet tai muut asiat, joista joku saattaa olla eri mieltä, eivät saisi millään lailla näkyä elämässä? Ja mikä estää ateisteja järjestämästä lapilleen omaa juhlaa, jos perinteinen Suomen tapa koetaan jotenkin vahingollisena heidän lapsilleen?

En itsekään ole mitenkään uskonnollinen, mutta mielestäni maan yleisimmällä uskonnolla on kuitenkin niin suuri vaikutus kulttuuriin, että aika köyhäksi muuttuisi moni kulttuuri, jos kaikki uskonnosta alkunsa saaneet tavat ja perinteet poistettaisiin. Miksi niin pitäisi edes olla?

Onko uskonnollisiin perinteisiin perustuvat juhlat mielestänne oikeasti jotain "käännytystä" ? Aika heikko saa mieli olla, jos tällaisista pari kertaa vuodessa järjestetyistä juhlista joku järkyttyy tai kokee tulleensa aivopestyksi. 

Ei kenenkään ole pakko uskoa mihinkään, mihin ei halua. Uskonto nyt vain on osa Suomen historiaa ja vanhoja perinteitä, niin miksi niitä ei voi sellaisena hyväksyä? Näihin tapoihin kun ei kuitenkaan mitään vahingollista liity, ja on jonkin asteista sivistystä osata arvostaa uskontoa osana maansa kulttuuria. Vaikka ei itse siihen uskoisikaan. 

Joku raja tällaisella kaiken neutraloimisella.

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Samaa mieltä. Itse olen ateisti, mutta tykkään joulusta ja ajattelen Jeesuksen syntymän lähinnä joulusatuna. Ei tarvitse mun puolestani joulujuhlia alkaa neutralisoimaan.

Vierailija

jaa, enpä ole kyllä kuullut että joku ateisti (jollainen myös minä olen) olisi loukkaantunut  tuosta.

Ainoastaan viime vuonna ärsyynnyin kun  joulujuhla oli pelkkää jeesustelua. Yhtään tonttuleikkiä tms. ei ollut koko juhlassa. Kaikki laulutkin olivat virsiä. Tosin tuosta tuli valituksia kyllä muiltakin vanhemmilta kun lapset olivat olleet kauhean pettyneitä. Opettaja, joka oli vastuussa ohjelmistosta yms. oli himouskis joka epäilemättä selitti juhlan hengellisyyden.

Vierailija

Kai tuo on vähän vaikea ymmärtää, jos on aivopesty yhteen totuuteen.

Jos sinä olet omenasyöjä, niin kyllä se vituttaa jos kaikki tehdään aina siten kuin päärynänsyöjät haluaa.

Vierailija

Maailma on muuttunut, ja vanhoja tapoja pitää myös muuttaa. Ei ole mitään syytä, miksi uskontoa pitäisi olla kaikille pakollisissa kouluissa tai juhlissa. Vaikka sinua se ei haittaa, monet eivät halua jumalia ja jeesuksia edes kahta kertaa vuodessa lastensa juhliin. On paljon muitakin perinteisiä hahmoja, jotka eivät liity uskontoon, käytettäköön niitä.

kakka

En usko Jumalaan tai Jeesukseen, mutta ei kyllä kouluajan joulu- tai kevätjuhlat saaneet mua mitenkää miettimään uskonnollisia asioita. Vaikka uskonnollisia lauluja laulettiin, ajattelin vain että se on tapa. 

Vierailija

Meidän lasten koulussa joulujuhla on kirkossa. Yhdistetty joulukirkko ja joulujuhla. Ateistien osallistuminen on vapaaehtoista. Kyseisessä juhlassa on vain kristittyjä elementtejä, vaikka joulu on paljon muutakin. Jos koulun joulujuhla pidettäisiin koululla eli ei kirkossa, voitaisiin ottaa mukaan esim. tontut. Nyt joulujuhla on vaan enkeleitä ja Jeesusta. Reilua? Kyllä se vähän loukkaa ateistisen maailmankuvan omaavaa.

Vierailija

Meidänkin perhe on uskonnoton. Kyllä joulujuhlat ovat silti kivoja. Vaikka onhan se vähän hassua laulaa jeesuslauluja seisaalleen siellä... Tykkään kokea kaikenlaisia eri kulttuurien juttuja; sellaisena pidän joulujuhlaakin.

Pojan koulussa viime vuonna järjestettiin joulujuhla kirkossa. ET-oppilaille ym. olisi ollut erikseen koululla vaatimattomampi "juhla". Poika koki tämän turhana eristämisenä, joten hän päätti mennä kirkkoon, vaikka vastustaa kaikkea uskontohömppää.

Vierailija

Meillä on neutralisoitu, maahanmuuttajataustaisia paljon. Ei Suvivirttä, Enkelitaivaata tms. lauluja enää vuosiin. Hassuinta on se, että nämä, joita laulut voisivat loukata, eivät osallistu juhliin.. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En usko Jumalaan tai Jeesukseen, mutta ei kyllä kouluajan joulu- tai kevätjuhlat saaneet mua mitenkää miettimään uskonnollisia asioita. Vaikka uskonnollisia lauluja laulettiin, ajattelin vain että se on tapa. 

Ja koska sinä ajattelit näin, et voi ymmärtää, että joku muu ehkä ajattelee toisin? Että uskonto koulussa pitää hyväksyä, koska sinä et ole sitä ajatellut? Todella pätevä perustelu, olet tosi fiksu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin perhe on uskonnoton. Kyllä joulujuhlat ovat silti kivoja. Vaikka onhan se vähän hassua laulaa jeesuslauluja seisaalleen siellä... Tykkään kokea kaikenlaisia eri kulttuurien juttuja; sellaisena pidän joulujuhlaakin.

Pojan koulussa viime vuonna järjestettiin joulujuhla kirkossa. ET-oppilaille ym. olisi ollut erikseen koululla vaatimattomampi "juhla". Poika koki tämän turhana eristämisenä, joten hän päätti mennä kirkkoon, vaikka vastustaa kaikkea uskontohömppää.

Etkä pidä yhtään vääränä sitä että lutkulahkolaisilla on järkätty paremmat julhat kuin et-oppilaille? Kyllä kaikille pitää järjestää yhtä juhlavat juhlat. Miksi ei voida järjestää juhlaa, joka ei pohjaudu mihinkään vakaumuskeen ja johon kaikki voivat osallistua?

Vierailija

Koska koulun tulisi olla uskonnoton instituutio. Jos siellä veisataan jotain virttä se ei ole sitä. Tai koulun uskonnonopettaja pitää jeesus-sävytteisen puheen, se ei myöskään ole sitä. Mä en halua että lapseni altistuu moraalittomien puoli-ihmisten kuolemankultti-aivopesulle missään muodossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No tiedoksi sulle, että monet muut kyllä yhdistää Jumalan ja Jeesuksen uskontoon. Jos sinä et ole tätä älynnyt, täytyykö siitä kaikkien kärsiä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat